| کد خبر: 90912 |

مه‌آبادی:

به آینده صنعت هوانوردی امیدوارم

هفته‌نامه حمل و نقل |

سارا سرخان‌زاده
– در روزهای گذشته مجلس شورای اسلامی، اجرای قانون خاص در شرکت فرودگاه‌ها و نیز صنعت هوانوردی را به تصویب رساند این موضوع در حالی رخ داد که با اجرای برجام درهای جدیدی به روی شرکت‌های سرمایه‌گذار مختلف سراسر دنیا در ایران گشوده شد. این روزها شاهد رفت‌وآمد هیئت‌های گوناگون و انعقاد قراردادهای مختلفی در ایران هستیم. بنابراین به دنبال تصویب قانون خاص و تأثیر آن بر چهره بین‌المللی شرکت فرودگاه‌ها با رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به گفت‌وگو پرداختیم.
 
مه‌آبادی با بیان اینکه در سند اقتصادی ایکائو تأکید شده است که مالکیت هیچ تأثیری بر عملکرد مثبت فرودگاه‌ها ندارد و ۹۸ درصد فرودگاه‌های برتر و موفق دنیا مالکیت دولتی دارند، گفت: آنچه که عملکرد فرودگاه‌ها را بهینه می‌کند، نحوه مدیریتی آنهاست. ایکائو به فرودگاه‌هایی که به دنبال برتری هستند توصیه می‌کند از نظام مدیریت موفقی که خودگردان و خود مختار است، استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: سال‌های گذشته طی تلاش‌های مدیران سابق به طور خاص دکتر پاسوار، خودگردانی در شرکت فرودگاه‌ها ایجاد شد. در حقیقت مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون خاص کمک بزرگی کرد تا این شرکت به جرگه شرکت‌های فرودگاهی برخوردار از نظام پیشرفته مدیریتی نزدیک شود. به این ترتیب در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌توانیم قوانین و دستورالعمل‌ها را متناسب با شرایط تعیین و تصویب کنیم. رییس هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: باید از این اتفاق بزرگ برای رقابت‌پذیری کشور در فضای ایران و فرودگاه‌ها بهره ببریم.
 
برای توسعه خدمت‌رسانی به مردم و افزایش بهره‌وری و در یک کلام باید از این قانون برای بهبود و تحول در عملکرد شرکت استفاده کنیم. هدف غایی ما در شرکت فرودگاه‌ها در استفاده از قانون خاص رضایت مردمان فرودگاه‌هاست. همچنین در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی فعلی باید رقابت کنیم، بازاری به نام ناوبری هوایی داریم که در سطح بین‌المللی بازاری رقابتی دارد و اتفاقا اکنون با برخی از کشورهای معاند مجبور به رقابت هستیم.
 
در حقیقت با توجه به رقابت منطقه‌ای و رقابت با برخی از فرودگاه‌ها، باید خدمات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را بر اساس تراز بین‌المللی و استانداردها ارائه دهیم. وی تأکید کرد: نباید فراموش کرد که فرودگاه‌ها نمادی از توسعه کشورها به شمار می‌آیند، فرودگاه‌ها تاریخ و تمدن و داشته‌های ملی یک کشورند. فرودگاه‌های ایران هم باید جلوه‌ای از شکوه جمهوری اسلامی ایران و مردم این کهن سرزمین باشند. برای تحقق این هدف یکی از موانع قانون بود، اشراف قوانین عام در یک شرکت خاص سخت بود که با کمک مجلس محترم توانستیم در اجرای دو قانون ملی و بین‌المللی فعالیت مؤثری داشته باشیم.
 
مه‌آبادی افزود: به نظرم اگر آیین‌نامه‌ها را هوشمندانه و عالمانه بتوانیم اجرایی کنیم، شاهد تأثیر به‌سزایی در تحول فرودگاه‌ها خواهیم بود. مطالعات نشان‌دهنده آن است که بیش از عوامل مختلف اقتصادی، فناوری و توسعه منابع انسانی، مقررات‌زدایی نقش بزرگی در تحول فرودگاه‌ها داشته است. در واقع نقطه تحول صنعت حمل‌و‌نقل هوایی مقررات‌زدایی در آمریکا و نقطه تحول صنعت فرودگاهی مقررات‌زدایی در اروپا بود.
 
خوشبختانه در ایران نیز به همت دولت تدبیر و امید، هر دو اتفاق «تحول قانونی در حمل‌و‌نقل هوایی» و «تحول در صنعت فرودگاهی» رخ داد. همچنین مجلس به سازمان هواپیمایی کشور به عنوان رهبر این موضوع توجه داشت که در این شرایط شرکت فرودگاه‌ها هم می‌تواند مقررات مورد نیاز را وضع کند. به گفته وی موقعی که رهبر صنعت هوانوردی مؤثر و پویا عمل کند؛ طبیعتا پیروان این صنعت که یکی از آنها شرکت فرودگاه‌هاست، شرایط بهتری خواهد داشت و آن نیز به خوبی عمل می‌کند. مجلس محترم به صورت منحصر به فرد به سازمان هواپیمایی کشور اعتماد کرده است و برخی اختیارات را به شرکت فرودگاه‌ها تفویض کرده است.
 
ما باید این اعتماد را پاس بداریم. همچنین همکاران ما در این شرکت شرایط آرامی را فراهم کردند تا در این دوران شاهد بهترین شرایط صنعت حمل‌و‌نقل هوایی در ایران باشیم. این مقام مسئول با اشاره به ایمنی صنعت هوانوردی گفت: اکنون کارگاه‌های سازندگی در اغلب فرودگاه‌های کشور برپاست، سطح خدمات فرودگاهی را افزایش دادیم به طوری که گزارش‌ها حاکی از رقابت فرودگاه‌های غیر‌پایلوت برای ارتقای خدمات فرودگاهی به مردم است. خوشبختانه ارائه خدمات مناسب به مردم به یک فرهنگ تبدیل شده است. به آینده این صنعت برای وقوع اتفاقات بزرگ، بسیار امیدوارم.

مطلب در لینک زیر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/5839
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.