| کد خبر: 157047 |

شکرچی زاده در همایش ملی ساختمان پایدار

◄ اتلاف 10 میلیارد دلاری انرژی در ساختمان‌ها/ نهایی شدن ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان تا دو ماه دیگر

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی ضمن هشدار در خصوص افزایش مصرف انرژی در کشور از ویرایش جدید مبحث نوزدهم مقررات ملی باهدف مصرف بهینه انرژی خبر داد.

تین نیوز

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هشدار در خصوص افزایش مصرف انرژی در کشور از ویرایش جدید مبحث نوزدهم مقررات ملی باهدف مصرف بهینه انرژی خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز سومین همایش ملی ساختمان پایدار مصرف بهینه انرژی صبح امروز با سخنرانی محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد.

شکرچی زاده در ابتدای این همایش به تشریح آثار مخرب مصرف بی‌رویه انرژی در کشور پرداخت و گفت: رابطه مستقیمی بین مصرف زیاد انرژِی و تغییر اقلیم وجود دارد، از موارد مهم این است که با هر یک درجه افزایش حرارت زمین 16 درصد نیاز آبی در بخش کشاورزی افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل است که باید به مسئله انرژی توجه ویژه‌ای شود.

شکرچی زاده خبر داد که در چند دهه اخیر مصرف انرژی در کشور افزایش پیداکرده است و گفت: دلیل این افزایش در بخش صنعت به دلیل گسترش تولیدات داخلی قابل‌قبول است با این‌حال در حوزه حمل‌ونقل به دلیل افزایش شتابان وسایل نقلیه خصوصی و شخصی بوده که جای تأمل دارد

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن شهرسازی همچنین خبر داد که میزان مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور 3 تا 4 برابر میزان متوسط جهانی است.

شکرچی زاده افزود: در حوزه ساختمان عدم مدیریت مصرف انرژی بحران‌های زیادی به وجود آورده که بررسی‌های این مرکز خبر از الگوی غلط مصرف در چند مورد دارد.

وی گفت: اصلی‌ترین مورد یارانه‌های غیر هدفمند است که با وجود تلاش‌های زیاد برای اصلاح آن کماکان 10 میلیارد دلار برای مصرف انرژی در ساختمان‌ها پرداخت می‌شود.

وی موضوع دوم را عدم رعایت مبحث 19 مقررات ساخت‌وساز دانست و گفت: همه به‌اشتباه فکر می‌کنند که اجرای مبحث 19 اجباری نیست.

شکرچی زاده همچنین عدم‌حمایت از ساخت‌وسازهایی با مصرف انرژی کم را دیگر عامل بحرانی شدن مصرف انرژی در ایران دانست.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به اقدامات این مرکز در خصوص کاهش مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان در مبحث 19 در دستور کار است و تا دو ماه آینده نهایی می‌شود ضمن اینکه قرار است استفاده از این مبحث را برای مهندسان تسهیل کنیم.

او همچنین خبر داد که اعطای گواهینامه فنی به اقلام ساختمانی و فنی باهدف کنترل مصرف انرژی ابزار مناسب این مرکز برای بهبود وضع مجود است

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.