| کد خبر: 20289 |

پروژه‌های قطار شهری قم تعطیل نشده است / تصویب ۵۰ میلیارد بودجه برای پیمانکار مترو

تین نیوز | شهردار قم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های مترو و منوریل گفت: هیچ یک از پروژه‌های قطار شهری قم تعطیل نشده است.
 
محمد دلبری در جلسه علنی صبح چهارشنبه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تغییر ترکیب هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر و سخنان محسن عابدینی‌پور در فرصت معرفی، اظهار داشت: قصد پاسخگویی به صحبت‌های مطرح شده را ندارم اما هیچ یک از پروژه‌های مترو و منوریل تعطیل نشده است.
 
وی این صحبت‌ها را فرافکنی و دور از اخلاق دانست و افزود: قطار شهری از تکالیف دولت است و سهم شهرداری و دولت در این زمینه مشخص است.
 
وی با اشاره به خشکسالی مالی دولت ابراز داشت: قم تنها شهری است که دو خط قطار شهری دارد و خود این موضوع هم مورد بحث است که آیا کارشناسی بوده یا نه.
 
شهردار قم اضافه کرد: حتی در بودجه هم سال گذشته یک خط قطار شهری را در مجلس حذف کردند و بودجه قطار شهری قم به این خاطر به یک سوم کاهش پیدا کرد.
 
وی با اشاره به وضعیت پروژه منوریل گفت: توافقات خوبی با پیمانکاران صورت گرفته تا اقدامات خوبی از سوی استاندار در ارتباط با ترخیص ناوگان از گمرک انجام دهند و با هم سهم خود را در منوریل ایفا کنیم.
 
دلبری افزود: پس از این جلسه هم پیمانکار نیروهای خود را افزایش داده تا پروژه وضعیت بهتری داشته باشد.
 
3 کیلومتر حفاری تا پایان سال
وی با اشاره به وضعیت متروی قم گفت: از ابتدای اسفند قرارگاه با تغییر فرمانده قرب نوح که پیمانکار ما است، کار را متوقف کردند. ما هم بخشی از تعهدات خود را به بعد موکول کردیم.
 
شهردار قم اضافه کرد: الان کار را دوباره آغاز کرده‌اند اما با یک شیفت کاری. تی بی ام امکان حفر روزانه 15 متر را دارد اما در حال حاضر تنها روزی پنج متر حفر می‌کند.
 
وی ادامه داد: قرار بود با اخذ تسهیلاتی از بانک شهر بخشی از تعهدات خود به پیمانکار را پرداخت کنیم و پیمانکار را تا پایان سال ظرفیت خود را به حداکثر برسانند و تا پایان سال حفاری به سه کیلومتر برسد.
 
محسن عابدینی‌پور در پاسخ به سخنان دلبری گفت: آنچه که ما گفتیم عین واقعیت بود و هیچ فرافکنی وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: اینکه بودجه یکی از خطها قطع شده نشان می‌دهد ما پیگیر نبوده‌ایم و از ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم وگرنه کلان شهرها بیش از یک خط ریلی دارند و از ما جلوتر هستند.
 
اعتبار منوریل غیر نقد و ریالی تامین می‌شود
در ادامه محمود مسگری، دیگر عضو شورا از محل تامین اعتبار منوریل پرسید. دلبری پاسخ داد که اعتبار این پروژه غیر نقد و ریالی تامین می‌شود.
 
در ادامه مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی لایحه اخذ تسهیلات 50 میلیارد تومانی از بانک شهر برای مترو را مطرح کرد. اعضای شورای شهر در واکنش به این لایحه خواستار ایجاد یک توافق محکم شدند تا ضمانت انجام تعهدات وجود داشته باشد.
 
قرار است با دادن این مبلغ برای پیمانکار تعهد ایجاد شود که تا آخر سال بابت این 50 میلیارد تومان 3 کیلومتر حفاری صورت بگیرد.
 
وحید شایسته نیک با اشاره به بدهی‌هایی که شهرداری به پیمانکار پروژه مترو دارد گفت: این مبالغ به این خاطر است که پروژه زنده بماند و پیمانکار هم می‌خواهد تی بی ام را از زیر زمین رها کند و به نفع خودش است تا کار را با قوت پیش ببرد.
 
در نهایت این لایحه با شرط اعضای شورا یعنی تنظیم صورت جلسه‌ای برای ایجاد تعهد در پیمانکار برای حفاری سه کیلومتر تا پایان سال تصویب شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.