| کد خبر: 262936 |

پل راه آهن سارای، سازه برتر بتنی در کنفرانس ملی بتن

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها گفت: هیات داوران پانزدهمین کنفرانس ملی بتن، پل سارای در مسیر ریلی میانه- اردبیل را به عنوان پل بتنی برتر کشور در سال 1402 انتخاب شد و با اهدای لوح و تندیس از تلاش های کارفرما، مشاور وپیمانکار پروژه برای خلق این سازه بتنی تقدیر به عمل آمد

تین نیوز

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها گفت: هیات داوران پانزدهمین کنفرانس ملی بتن، پل سارای در مسیر ریلی میانه- اردبیل را به عنوان پل بتنی برتر کشور در سال 1402 انتخاب شد و با اهدای لوح و تندیس از تلاش های کارفرما، مشاور وپیمانکار پروژه برای خلق این سازه بتنی تقدیر به عمل آمد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادرتخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس خطیبی از برگزاری پانزدهمین کنفرانس ملی بتن و یکمین همایش روز بتن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: پل سارای در راه آهن میانه-اردبیل با رای هیات داوران به عنوان پروژه بتنی برتر سال انتخاب شد.

وی در خصوص ویژگی های پل سارای توضیح داد و اظهار داشت: این پل در صعب العبور ترین مناطق کوهستانی راه آهن میانه-اردبیل واقع شده است و یکی از پرچالش ترین ابنیه های ریلی کشور محسوب می شود.

خطیبی ادامه داد: این پل از نظر ابعاد، دهانه بندی، شرایط خاستگاه از لحاظ توپوگرافی و ژئولوژی، شیوه ساخت عرشه و رعایت اصول زیبایی شناختی سازه ای خاص به حساب می آید.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها از اهتمام ویژه در ارتقای کیفیت بتن این سازه خبر داد و بیان داشت: تیم کنترل کیفی خاص بتن پل سارای علاوه بر تولید بتن با مقاومت بالا و به دست آوردن مقاومت سریع متناسب با شیوه اجرا با شناسایی و اعلام پتانسیل واکنش قلیایی بالای مصالح مورد استفاده از بستر رود قزل اوزن نقش کلیدی در اصلاح موضوع و چاره اندیشی مناسب در بتن های مورد مصرف در این پل و کل محور میانه-اردبیل ایفا کردند.

خطیبی طراحی عرشه پل با صندوقه های بتنی پیش تنیده را از نقاط قوت این پل دانست و گفت: اجرای روش طره متعادل با استفاده از قالب های شاریو به صورت درجا در ارتفاع از ویژگی های عرشه این پل محسوب می شود.

وی در تحلیل سایر ویژگی های این پل اظهار داشت: این پل به طول 556 متر با 9 پایه با ارتفاع متغیر تا 53 متر و 10 دهانه با طول متغیر تا 95 متر احداث شده است و با توجه به قوس افقی پل در پلان، ارتفاع صندوقه های بتنی آن از 7 متر بر روی پایه تا 4 متر در وسط دهانه متغیر است.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها تکیه بر توان و تخصص داخلی در ساخت این پل را نقطه عطفی در روش های ابداعی ساخت پل ها در راهسازی اعلام کرد و افزود: دو دستگاه تجهیزات قالب شاریو با ظرفیت 250 تن برای اولین بار در کشور توسط مهندسان ایرانی با روش مهندسی معکوس از روی نمونه های اروپایی ساخته شد و این اقدام سرآغازی برای بومی سازی این فناوری برای سایر پروژه های راهسازی در کشور شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.