| کد خبر: 259135 |

◄ پیشنهاد راه اندازی سامانه ثبت سوانح ریلی

یک کارشناس حمل و نقل ریلی بر لزوم راه اندازی سامانه ( جامع ) ثبت سوانح ریلی تاکید کرد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل ریلی بر لزوم راه اندازی سامانه ( جامع ) ثبت سوانح حمل و نقل ریلی تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این پیشنهاد را با توجه به اظهارات شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم دسترسی همه اعضای کمیسیون ایمنی راه ها به اطلاعات سامانه جامع ثبت سوانح حمل و نقل و تاکید وی بر این موضوع که این سامانه با تجمیع همه اطلاعات مربوط به تصادفات به تفکیک استان ها و علل وقوع، راه اندازی می شود، بیان کرد.

بیشتر بخوانید:

تکمیل سامانه جامع ثبت سوانح حمل‌ و نقل به پایان خرداد امسال نرسید

قصابیان با تاکید بر این که سامانه مذکور می تواند کمک زیادی به پیشگیری از تصادفات بکند به خبرنگار ما گفت: ضرورت وجود چنین سامانه ای برای سوانح حمل و نقل ریلی نیز به ذهن متبادر می شود.

او افزود: حالا که چنین سامانه ای وجود دارد که با تجمیع همه اطلاعات مربوط به تصادفات ، منبع غنی را برای کارشناسان و مدیران برای تحلیل سوانح جاده ای ایجاد می کند ، چرا سامانه مشابهی برای سوانح ریلی ایجاد نشود؟

این کارشناس عنوان کرد: همانطور که این اطلاعات به کار اعضای کمیسیون ایمنی راه ها می آید ، قطعا می شود مشابه همین اطلاعات را برای اهالی ریلی فراهم آورد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه سوانح ریلی با جزئیات کامل توسط کمیسیون های سوانح نواحی راه آهن و کمیسیون عالی سوانح راه آهن ثبت و ضبط می شود. در این گزارشات هیچ چیز محرمانه ای وجود ندارد و منبع غنی را برای کارشناسان و مدیران برای تحلیل سوانح ریلی ایجاد می کند؛ نه به هدف مقصر یابی بلکه به هدف پیشگیری.

قصابیان گفت: ایجاد چنین سامانه ای بسیار آسان است. نیاز به نوشتن نرم افزار پیچیده نیست. می شود کلمه « جامع » را هم حذف کرد که کسی فکر نکند که قرار است کار شاقی انجام شود.

وی افزود: کافیست معاون وزیر طی نامه ای به مدیرعامل راه آهن ، از ایشان بخواهد که فایل اکسل پیوست توسط اداره ایمنی سیر و حرکت راه آهن تکمیل و به صورت ماهانه به آن معاونت ارسال گردد.

او عنوان کرد: این فایل اکسل حاوی اطلاعات سانحه است اعم از تاریخ، محل رخداد، شرح خلاصه سانحه با ذکر علل ، تصاویر مرتبط با سانحه، مشخصات ناوگان/ تاسیسات آسیب دیده ، بر آورد خسارات، آسیب های جانی و جرحی و . . . . فایل گزارش کمیسیون عالی سوانح هم می تواند لینک شود.

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • تین نیوز 0 1

    ثبت سوانح اگر فقط منحصر به سوانح سنگین و خسارت سنگین باشد عملا تاثیر عمده ای ندارد. سوانح بزرگ از خطاها و تکرار خطاها و سوانح کوچک شروع می شود. شفاف سازی ارزشش در علنی کردن همه سوانح در تمام کشور است تا همه و بویژه متخصصین از آن مطلع بوده و آنرا تحلیلی کنند و درس بگیرند.

    • سعید قصابیان 1 0

      با سلام و احترام و تشکر از توجه تین به این مهم
      به منظور کوتاهی سخن در بالا به شبه سانحه اشاره نکردم که اتفاقا در تحلیل سوانح از سوانح رخ داده مهمتر هستند. شبه سانحه به مجموعه اعمال و رفتار هائی اطلاق میشود که پتانسیل ایجاد سانحه را دارند؛ حتی اگر هزار بار انجام شوند و سانحه ای رخ ندهد. عدم انجام آزمایش ترمز ( بعد از تشکیل قطار و یا تغییر آرایش قطار ) از این دست شبه سانحه هاست.
      طبعا وقتی سانحه ای رخ نمیدهد گزارشی هم نمیشود اما این خطر وجود دارد که سهل انگاری به تدریج به یک عرف در انجام عملیات سیر و حرکت تبدیل شود. لذا پیشگیری از شبه سانحه به یک ساز و کار جداگانه احتیاج دارد که در فرایند اجرایی تشکیل قطار و سیر و حرکت گنجانده شده است اما از آن غفلت میشود.این ساز و کار قطعا باید بر زمینه " انظباط سازمانی " استوار شود. بنده این مفهوم را در مقاله قبلی با عنوان " حادثه ریلی بندرعباس؛ مدیر ارشد سازمان، مسئول بی انضباطی کارکنان است" توضیح دادم.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    احسنت. شفافيت و داشتن آمالر و اطلاعات موجب مي شود تحليل كارشناسي سوانح مقدور باشد و از پنهان نمودن سوانح نتيجه اي جز انحراف فعاليتهاي مديريتي و كارشناسي و رانت براي متخلفين بدست نمي آيد.

  • کریم شادی 1 0

    متاسفانه در هنگام وقوع سانحه، تمام تلاش دستگاههای ذیربط جمع و جور کردن شرایط بوجود آمده هستند در حالی که هر سانحه یک آزمایش مخرب است که قبلاً هزینه های آن پرداخت شده و باید تمام نکات فنی آن بصورت علمی و دقیق مورد بررسی قرار گیرند و از نتایج آن در بهبود مشخصات فنی سیستمهای مختلف اعم از رولینگ استاک، خط و ابنیه و سیگنالینگ بهره جست.

    • سعید قصابیان 1 0

      با سلام و احترام و تشکر از توجه شما
      یک علت اینکه جمع آوری هر چه زودتر سانحه بر تدقیق و موشکافی و درس آموزی ترجیح داده میشود ؛ غلبه نگاه مقصر یابی ست بر نگاه پیشگیرانه.

  • ناشناس 1 0

    تا استقلال قسمت رسیدگی به سوانح برقرار نشود و تعارض و تضاد منافع برقرار باشد چیز دندان گیری از این پیشنهادات در نمی اید

    • سعید قصابیان 0 2

      با سلام و احترام و تشکر از توجه شما
      در عدم استقلال کمیسیون عالی سوانح راه آهن تردیدی نیست. بخصوص بعد از اینکه تعدادی بازیگر غیر راه آهنی و غیر دولتی وارد حمل و نقل ریلی شده اند. امروز دیگر قابل قبول نیست که اعضای کمیسیون را مدیر عامل راه آهن پیشنهاد بدهد و وزیر راه امضا کند. این کمیسیون باید در بیرون از راه آهن باشد و به مقامی غیر از مدیر عامل راه آهن و بالاتر از راه آهن پاسخگو باشد. وظیفه همه کارشناسان و مدیران است که استقلال این کمیسیون را تذکر بدهند و پیگیر باشند تا آن چیز دندان گیر بدست آید.