| کد خبر: 71881 |

◄ اخبار آسمان ایران در هفته گذشته / از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا ساخت هواپیمای عمود پرواز توسط محققان

تین نیوز | آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما در170 مسیر داخلی، اما و اگرهای آزادسازی، آزادسازی، تنها راه حل مشکلات صنعت هوایی است، فعالیت ۷۵۰۰ آژانس فروش بلیت هواپیما در کشور، و ساخت هواپیمای عمود پرواز توسط محققان کشور برخی از مهم ترین عناوین خبری ایران در هفته گذشته در حوزه حمل و نقل هوایی را تشکیل می دهند.

به گزارش تین نیوز علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، روز 9 آذر دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما شبكه پروازی و مسیرهای حمایتی را به شركت‌های هواپیمایی ابلاغ كرد.

به منظور بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافران ارتقا فضای كسب و كار در حوزه سفرهای هوایی داخلی جمهوری اسلامی ایران و در راستای اجرای بند "ب" ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه كشور و با تصویب شورای عالی هواپیمایی، آزادسازی نرخ بلیت و شبكه پروازی با ابلاغ دستورالعمل سازمان هواپیمایی كشوری به مدیران عامل شركت های هواپیمایی داخلی وارد فاز اجرایی شد.

جزئیات آزادسازی نرخ بلیت هواپیما‌
دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی که حداقل ۳ ایرلاین پرواز داشتند، آزاد شد، گفت: سقف و کفی برای قیمت‌‌ها تعیین نکردیم و اجازه دادیم نرخ بلیت را تقاضا و کشش بازار تعیین کند.

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما‌ در 170 مسیر داخلی‌ اظهار داشت:‌‌‌ با وجود آنکه قانون برنامه پنجم بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال سوم برنامه توسعه تأکید کرده بود اما رؤسای سازمان هواپیمایی کشوری تا پیش از این اهتمامی بر اجرای این قانون نداشتند.

اما و اگرهای آزادسازی
یک کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه اجرای آزادسازی نیازمند طراحی یک سیستم و ساختار مدرن است که مدیریت هزینه ها پیش نیاز آن محسوب می شود، گفت: مروری بر سنوات گذشته نشان می دهد جملاتی همچون «آزادسازی منجر به بهبود کیفیت خدمات ایرلاین ها می شود» تنها در مواقع گران شدن بلیت مصداق دارد نه بیشتر.

حمید نجف اظهار داشت: آزاد سازی، اساسا به دلیل كاستن از مقررات و قوانین دست و پا گیر دولتی پدیده مثبت است كه در بیشتر كشورهای جهان تجربه شده و موفقیت های چشمگیری در پی داشته است، پس در مرحله اول تائید و تاكید بر آزادسازی است اما برای پرداختن به این مهم، مقدماتی لازم است.

آزادسازی؛ تنها راه حل مشکلات صنعت هوایی است
یک عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه آزادسازی تنها راه حل مشکلات صنعت هوایی است اما باید در اجرای آن به چند نکته مهم توجه شود، گفت: وقتی نرخ ها آزاد و براساس قیمت تمام شده محاسبه شوند، ایرلاین ها راحت تر می توانند بدهی های خود را پرداخت کنند.

مهرداد بائوج لاهوتی با تاکید بر اینکه توجیه اقتصادی، اولین شرط نوسازی و بازسازی ناوگان ایرلاین ها است، گفت: با توجه به اینکه باید همه ایرلاین ها به بخش خصوصی واگذار شوند، و برای دولت هم این امکان وجود ندارد که به ایرلاین ها یارانه پرداخت کند، لذا تنها راه حل مشکلات صنعت هوایی آزادسازی است، اما در این فرایند به چند نکته مهم باید توجه شود.

ارتقا همكاری های حمل و نقل هوایی ایران و لوكزامبورگ
مشاور رئیس و مدیركل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری، از گسترش همكاریهای حمل و نقل هوایی ایران و لوكزامبورگ خبرداد.
 
محمدسعید شرفی اظهارداشت: در دیدار مدیر روابط اقتصاد بین المللی وزارت خارجه لوكزامبورگ با مهندس علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی كشوری راههای مختلف گسترش همكاری در زمینه فعالیت های هواپیمایی بین دو كشور مورد بررسی قرار گرفت.

فعالیت ۷۵۰۰ آژانس فروش بلیت هواپیما در کشور
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از فعالیت ۷۵۰۰ آژانس فروش بلیت هواپیما در کشور خبر داد و گفت: در آینده آژانس‌هایی که حرفه‌ای‌تر هستند می‌توانند در بازار رقابتی فروش ‌بلیت هواپیما حضور داشته باشند.

محمد حسن کرمانی درباره تسویه نرخ بلیت با شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: زمان تسویه حساب‌ بین شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها در پروازهای بین‌المللی و داخلی متفاوت است. براساس مقررات یاتا (انجمن بین المللی هوانوردی) مبلغ دریافتی از مسافران بابت بلیت‌های پروازهای خارجی برنامه‌ای هر ۱۵ روز بین آژانس‌ها و ایرلاین‌های داخلی و خارجی تسویه می‌شود.

مشکلات شرکت فرودگاه‌های کشور روی میز مرکز پژوهش‌های مجلس
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد؛ این مرکز مشکلات شرکت فرودگاه‌ها را پیگیری و بررسی می‌کند.

کاظم جلالی  در واکنش به این مطلب که شرکت فرودگاه‌ها و به تبع آن فرودگاه‌های سراسر کشور برای انجام وظایف و ماموریت‌های محوله با موانع زیاد از جمله مشکلات درآمدی، نیروی انسانی و نبود قانون خاص مواجهند، گفت: در مرکز پژوهش‌های مجلس در این باره بررسی‌های صورت گرفته و گزارش‌هایی دریافت شده که امیدواریم با تعامل بیشتر مدیران شرکت فرودگاه‌ها با مرکز پژوهش‌های مجلس این موانع و مشکلات هرچه زودتر برطرف شود. 

ساخت هواپیمای عمود پرواز توسط محققان کشور
محققان کشور هواپیمای عمود پروازی را برای انجام مأموریت‌های مرزبانی و شهری عرضه کردند که بی‌نیاز از باند فرود و پرواز است و با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

فرهاد سبقت‌اللهی مجری طرح گفت: با اجرای این پروژه تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت هواپیمای عمودپرواز شدیم که قادر است به صورت عمودی از زمین پرواز کند.

وی با بیان این که این هواپیما با عنوان «داکتدفن» طراحی و عرضه شده است، اظهار داشت: هواپیمای عمود پرواز عرضه شده، تک سرنشین است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.