| کد خبر: 272380 |

◄ علت حذف قطارهای مسافربری یزد تهران چه بود؟

در حالی که گفته می شود یک سوم درآمد راه آهن کشور از یزد است احتمالاً به علت تردد قطارهای باری، قطار مسافرتی مسیر یزد حذف شده است.

تین نیوز

گرچه طبق وعده مسئولان استانداری یزد قول داده شده بود که  کیفیت حمل ونقل ریلی مسافری مطلوب شود اما باخبر شدیم که یک رام قطار سریع السیر تهران یزد دوباره حذف شد؛ حذفی که در دعوای بین راه آهن و شرکت رجا این یک رام قطار افزوده شده را نیز از یزد گرفت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، با شروع کرونا چند قطار مسافربری مسیر یزد به تهران به تدریج حذف شد و علیرغم گلایه مندی مسافران و مسئولان گردشگری استان که آن را فاجعه در حمل و نقل ریلی یزد عنوان می کردند به تازگی یک رام قطار قطار سریع السیر تهران یزد نیز از لیست سرویس دهی به مسافران خارج شد. اما علت این حذف ها چیست و مسئولان گردشگری و حمل ونقل استانی در این رابطه چه می گویند؟

شرکت راه آهن مسیر ریلی یزد را صرفا باری می داند

 شکی نیست که یک رابطه دو طرفه بین صنعت گردشگری و صنعت حمل و نقل وجود دارد. گردشگری بدون بهبود و توسعه گسترده شبکه حمل و نقل میسر نیست و حذف ناوگان قطارهای مسافربری لطمه زیادی به گردشگری می زند.

نایب رئیس دفاتر خدمات مسافرتی یزد با تاکید بر این مسئله در این باره گفته بود بعد از دو سال پیگیری استاندار، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی و مسؤولان راه آهن یزد، این قطار سریع السیر به یزد آمد و قرار بود دو رام از این قطار به یزد بیاید؛ اما همین یک رام قطار افزوده شده نیز در دعوای بین راه آهن و یکی از شرکت های حمل ونقل ریلی، از یزد گرفته شد و هیچ اعتراض یا پیگیری از سوی مسئولان انجام نشد.

محمد مهدی رجایی فرد می گوید: در سطح کلان مسئولیت راه آهن عبوری 33درصدی بار کشور از یزد است و یک سوم درآمد راه آهن کشور از یزد است.  شرکت راه آهن مسیر یزد را صرفاً باری و درآمدی می دانند پس چرا باید به وظیفه اجتماعی خود در قبال مردم یزد عمل کنند و با این همه آلودگی ایجادشده حداقل چند قطار مسافرتی برای رفاه مردم و گردشگران در نظر بگیرند.

وی با اشاره به این که احتمالاً به علت تردد قطارهای باری، قطار مسافرتی مسیر یزد حذف شده است، ادامه داد: این خواسته زیادی نبود که روزانه ۶۰۰نفر ظرفیت از حمل و نقل ریلی یزد حذف شد و در حالیکه دو هفته ای است این قطار حذف شده و قرار بود پیگیری شود.

 این فعال گردشگری با اشاره به این که مدیران راه آهن وعده های زیادی دادند که به زودی مشکل حل می شود، گفت: دو هفته گذشته و هیچ کدام اقدامی نکرده اند. از سوی دیگر، شهرهایی مانند شیراز، اصفهان، کرمان و دیگر همجواران ما هر کدام روزانه چهار تا پنج قطار دارند و ما روزانه یک قطار ترنست که آن نیز حذف شده است.

بیشتر بخوانید:

ناچار به خروج کامل از صنعت حمل و نقل ریلی خواهیم بود

البته پاییز سال گذشته بود که استاندار یزد وعده راه اندازی شرکت حمل و نقل یزد ریل را جهت توسعه زیرساخت های ارتباطی وحمل ونقلی استان داد.

مهران فاطمی در این رابطه با اشاره به مشکلات استان در حوزه حمل و نقل ریلی گفته بود: با توجه به خارج شدن ترنست های یزد به دلیل تحریم ها و علیرغم قرارگیری استان در ۵ راه کشور، به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب، در این حوزه با مشکل مواجه هستیم.

ایستگاه راه آهن یزد

سه رام قطار مسافری به مسیر یزد بر می گردد؟

در مقابل مسئولان راه آهن وعده داده اند که به زودی مشکل حل می شود و دلیل حذف سه رام قطار مسافربری یزد «تعمیرات» بوده است.

در این رابطه مدیرکل راه آهن استان یزد اعلام کرد: با حذف این قطار طی ده روز گذشته، قطار یزد تهران، چهار سالن با ظرفیت ۶۰ نفر به صورت یک روز در میان اضافه شد تا همشهریان دچار مشکل نشوند. 

حسین معصومی گفت: دو سال وقفه قطار ترنست یزد - تهران به دلیل تعمیرات بود که با پیگیری ها یک رام قطار ۰۵، ۱۵ و ۱۶ برای مسیر یزد – تهران اختصاص یافت، قطار ۰۵ ذخیره در یزد، ۱۵ ذخیره در تهران و قطار ۱۶ در مسیر یزد و تهران رفت و برگشتی خدمات دهی به مسافران داشت.

وی افزود: این قطار در پنجم بهمن ماه در ریل قرار گرفت اما دوبار شاهد خرابی بودیم و به همین دلیل قطار ذخیره کار انتقال مسافران را انجام داد و اکنون این قطار با مالکیت بخش خصوصی در حال تعمیرات است. البته دوباره این قطار ها سرویس دهی خواهد داشت و با تاکید های مکرر برنامه ریزی ها بر این است این سه رام در مسیر یزد تهران باشند و از چرخشی شدن و حذف جلوگیری شود.

مدیرکل راه آهن استان یزد وعده داد: به زودی شاهد در مدار قرار گرفتن قطار دیگر بعد از تعمیرات خواهیم بود. 

شایان ذکر است در سند تحولی «یزد نوین» بخش حمل و نقل به عنوان یکی از مهم ترین زیرساخت های توسعه گردشگری استان یزد عنوان شده است. مهران فاطمی، استاندار یزد در آخرین اظهارات خود در رابطه با توسعه حمل ونقل استان یزد پیگیری راه اندازی شرکت حمل و نقل ریلی «یزد ریل» و شرکت حمل و نقل زمینی «یزد سیر» در کنار تحقق شرکت پروازی «یزد ایر» از اقداماتی برشمرده که بهره برداری از آن تا پایان سال 1402 وعده داده شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.