| کد خبر: 160813 |

◄ دغدغه‌های نوروزی مالکان و رانندگان اتوبوس‌ بین‌شهری

فعالان بخش ناوگان عمومی مسافری در حالی به استقبال سفرهای نوروزی می‌روند که اقدام یک شرکت وابسته به ارگان‌ها در زمینه پیش‌فروش بلیت‌ها به رقم زیر قیمت، نگرانی آنها را نسبت به چگونگی کسب درآمد در این فضای غیر رقابتی دوچندان کرده است.

تین نیوز

فعالان بخش ناوگان عمومی مسافری در حالی به استقبال سفرهای نوروزی می‌روند که اقدام یک شرکت وابسته به ارگان‌ها  در زمینه پیش‌فروش بلیت‌ها به رقم زیر قیمت، نگرانی آنها را نسبت به چگونگی کسب درآمد در این فضای غیر رقابتی دوچندان کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، در روزهای اخیر خبری درباره یک شرکت حمل‌ونقلی فعال در بخش مسافری بین‌شهری  منتشر شده که طی آن مدیرعامل‌ این شرکت اعلام کرده با ورود 20 دستگاه اتوبوس جدید، تعداد اتوبوس‌های تحت مالکیت این شرکت به 700 دستگاه رسیده است. 

اما شرکتی با این سرمایه عظیم و دارای 700 دستگاه اتوبوس، چه شرکتی است و چگونه تاسیس شد و چرا؟ در این مورد یک فعال بخش ناوگان مسافری جاده‌ای به تین‌نیوز گفت: شرکت مذکور در ابتدا به جهت جابجایی مسافران بین شهری که به زیارت عتبات و عالیات مشرف می‌شدند و عمدتا خانواده شهدا و جانبازان و خانواده پرسنل و کارکنان برخی نهادها بودند، تاسیس شد.

مرتضی مرادی در گفت‌وگو با تین‌نیوز افزود: ابتدا بنا بر این بود که رانندگان عادی برای سرویس‌دهی به این عزیزان دخالتی نداشته باشند و رانندگان منتخب خودشان با وسیله نقلیه خودشان در اختیار آنان قرار گیرد اما بعد از مدتی این سیاست تغییر کرد و برای کسب درآمد بیشتر و تامین هزینه‌های شرکت، جهت گسترش آن تلاش و برای سرویس‌های زیارتی و تفریحی تمام وزارتخانه‌ها و ارگانهای دولتی و حکومتی اقدام شد و این شرکت مبادرت به برگزاری تورهای مختلف برای این قشر کرد.

وی اظهار کرد: این اقدام ضررهای زیادی به خرده مالکان و شرکت‌های مسافربری وارد آورد و سرویس‌های دربستی عملاً از دست آنها خارج شد، پس شرکت‌های دیگر و مالکان مجبور به جابه‌جایی تک مسافران شده و چون این بخش سود زیادی نداشت و جوابگوی هزینه‌ها نبود، به سمت حمل خرده بار کشیده شدند و اجبارا برای جبران هزینه‌های خود مبادرت به حمل بار نمودند که این امر منجر به تداخل مسئولیت و ایجاد اصطکاک بین بخش حمل بار و مسافر شد.

مرادی افزود: اما شرکت مذکور به این درآمدها نیز اکتفا نکرد و ضمن توسعه ناوگان خود اقدام به تاسیس دفاتر فروش بلیت در پایانه‌های کشور نمود و اکنون نیز برای بازکردن جای خود در بین شرکت‌های با سابقه، از طریق ارائه تخفیفات ویژه به بعضی از مسافران، باعث برهم خوردن نظم در نمودار قیمت‌های بلیت مصوب سازمان) شده است.

به گزارش تین‌نیوز، این فعال پیشکسوت بخش ناوگان مسافری جاده‌ای تاکید کرد:  از سوی دیگر جذب نیروی کار در این شرکت از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است، چراکه یک راننده پایه یکم یعنی یک فرد متخصص در امر راندن وسیله نقلیه و این مدرک ارزش زیادی در جوامع پیشرفته دارد اما در این شرکت راننده پایه یکم با پایه حقوق حداقل دستمزد (مصوب وزارت کار) به‌صورت قراردادی استخدام شده و بابت هر سرویس رفت و برگشت(مثلا به مشهد مقدس) نیز مبلغی ناچیز به‌عنوان حق سرویس دریافت می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که در قانون کار، حقوق هر یک‌ روز ماموریت معادل دو روز حقوق دریافتی محاسبه می‌شود البته به‌انضمام خورد وخوراک و محل اسکان مناسب اما این شرکت گذشته از آنکه رانندگان خود را در محل استراحتگاه عمومی رانندگان اسکان می‌دهد و حق ماموریت را به‌صورت کامل به ایشان پرداخت نمی‌کند، رانندگان را بدون شاگرد یا مهماندار عازم سفر کرده و عمدتا دیده می‌شود که آنها خودشان مبادرت به نظافت اتوبوس خود می‌کنند (هرچند ممکن است از روی اجبار نباشد!)

این فعال بخش مسافری جاده‌ای ادامه داد: ضمن این‌که شرکت مذکور رانندگان خود را بیمه کارفرمایی نکرده و حق بیمه آنها را که قبلا از حقوقشان کسر شده، برای پرداخت به‌دست خود رانندگان می‌سپارد.

به گزارش تین‌نیوز، وی با بیان این‌که موضوع مورد بحث دیگر منابع مالی این شرکت است که  چگونه شرکت مذکور توانسته ظرف این مدت آمار ناوگان خود را به عدد 700 برساند، تاکید کرد: اگر بخواهد این رشد و گسترش افسارگسیخته ادامه پیدا کند، یقیناً برای خیلی از شرکت‌ها و مالکان جایی در این بازار برای ادامه حیات باقی نخواهد ماند.

مردای گفت: تنها راه‌حل مشکل این است که شرکت مذکور به اساسنامه یا رویه سابق خود که قرار بود صرفا در اختیار یک ارگان و خانواده‌های شهدا، جانبازان و... باشد، بازگردد و از توسعه زیرمجموعه‌اش در بخش‌های دیگر صنعت حمل‌ونقل خودداری کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسعودافروزنيا 1 1

    سلام وتشكر از كاپيتان مرادي عزيز
    فعال حمل ونقل

  • اسماعیلی 0 0

    درود بر جناب مرادی که حقایق و مشکلات موجود رو بصورت شفاف بیان نمودند

  • حسینیان 0 0

    سلام
    نکته بسیار جالب و مهم این است که اتوبوس های شرکت مذکور چندین ماه است بدون دریافت صورت وضعیت اقدام به مسافرکشی به صورت دربستی می نماید.می دانید چرا؟

  • علی سلیمانی 0 0

    درود و سپاس از کاپیتان مرادی عزیز
    رقابت این شرکت ناسالم و نا برابر است، و به نوعی از جیب مردم با خود مردم رقابت میکند.

  • مهدی 0 0

    آقای مرادی عزیز اینم یادآوری کن که تعطیلی برخی پایانه بخاطر ویروس کرونا اون راننده ای که روزمزد بود و بیکار شده چه خاکی بریزه بسرش که جلو خانواده ش شرمنده نشه