| کد خبر: 27498 |

نماینده مجلس در گفتگو با تین نیوز تشریح کرد:

◄ تاثیر کاهش قیمت نفت بر توسعه حمل و نقل شهری و مترو

تین نیوز | کاهش مستمر قیمت جهانی نفت طی چند ماه اخیر، سبب بروز نگرانی‌هایی نسبت به کسری بودجه در سال جاری شده است. در بودجه امسال دولت، قیمت نفت صادراتی کشورمان 100 دلار در نظر گرفته شده، بنابراین طبیعی است در صورتی که قیمت نفت برای یک دوره طولانی به کمتر از 100 دلار برسد، تحقق درآمدهای نفتی بودجه منتفی و دولت از این بخش دچار کسری بودجه خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، از آنجا که نفت ایران به علت مرغوبیت پایین‌تر، به طور معمول چند دلار ارزان‌تر از نفت‌های شاخص جهانی است، مشخص است رقم بودجه‌ای 100 دلار برای فروش نفت کشورمان چند ماهی است محقق نشده است و لذا این امر، رکود بودجه را برای بخش های مختلف از جمله حمل و نقل به همراه خواهد داشت. به همین منظور با عضو کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس گفتگویی انجام شده که در زیر می خوانید.

جعفر قادری در گفتگو با تین نیوز، اظهار داشت: طبیعی است که کاهش درآمد دولت از محل درآمد نفتی، بودجه عمرانی را با کاهش مواجه و محدودیت هایی را در هزینه های جاری دولت اعمال کند و همچنین بر حمل ونقل شهری اثر سوء داشته باشد.

وی با بیان اینکه چنانچه دولت در تخصیص بودجه به حمل و نقل شهری در بخش های مترو و اتوبوس با کسری مواجه شود، حمل و نقل شهری نیز از توسعه باز خواهد ماند، افزود: قطعا کاهش بودجه شهرداری ها مشکلات و نابسامانی در اداره شهر را باعث می شود.

نماینده مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چنین شرایطی که با کاهش قیمت نفت، دولت ناگزیر از کاهش بودجه در حوزه های مختلف است استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی راه حل بسیار مناسبی خواهد بود زیرا در قالب سنتی پرداختن به امور کلان و تکیه شهرداری بر بودجه دولتی قطعا کارساز نیست.

وی در ارتباط با تاخیر در تخصیص بودجه مترو از سوی دولت و ادامه این روند در شرایط فعلی گفت: طبیعتا ساخت مترو متوقف خواهد شد، به دلیل آنکه شهرداری ها نیز به علت گستره وسیع حوزه تحت پوشش خود و بودجه محدود قادر نخواهند بود تنها توسعه مترو را در دستور کار قرار دهند.

قادری تاکید کرد: افزایش قیمت، محدودیت و توقف ساخت مترو به نفع شهر تهران نیست زیرا تمایل به استفاده از وسایل نقلیه را افزایش داده و مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست را به همراه خواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.