| کد خبر: 14139 |

◄ پیشنهادهایی برای اصلاح برخی از مواد قانون گمرکی کشور

تین نیوز | اعضای کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، پیشنهاد اصلاح یکسری از قوانین گمرکی کشور را تصویب و جهت تصمیم گیری نهایی به سازمان گمرک کشور ارسال کردند.

به گزارش تین نیوز، اعضای کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات در جلسه گذشته خود، پیشنهاد اصلاح 11 مورد از مفاد قانون گمرک کشور را به شور گذاشته و سپس به جمع بندی نهایی رسیدند.

در ابتدای بند الف ماده 1 عبارت "اشخاص مجاز"، از آنجا که می تواند باعث رانت در گمرک می شد، حذف گردید. همچنین در بند ج ماده یک 1، کلمه "تامین" حذف شد. همچنین کلمه "تصمیم" در انتهای بند د ماده 1 حذف گردید.

در ادامه نیز عبارت اضافه شده به ماده 6 (همچنین گمرک ایران می تواند کالای متعلق به اشخاص مجاز که توانایی مالی قبول دارند را با رعایت سایر مقررات با مهلت حداکثر 2 ماه برای پرداخت با متعاقبا تامین وجوه مربوطه که حداکثر بیش از یک سال نباشد ترخیص نماید) به دلیل اینکه ممکن است شائبه ایجاد رانت در گمرک کند، حذف گردید.

همچنین تبصره ذیل ماده 42 مبنی بر اینکه (گمرک برای اشخاص مجاز تسهیلات زیر را فراهم خواهد کرد...)  حذف شد.

سپس تبصره یک ماده 57 درباره حقوق ورودی کالا از بین رفته به گمرک کشور بر اثر تصادف، سرقت و بیماری به منظور پایدار نمودن مسیر ترانزیتی و رعایت اصول اخلاقی و عرف بین الملل، در صورتی که برای گمرک محرز گردد کالا به علل قوه قهریه (فورس ماژور)... با حذف کلمه "بیماری" از میان سرقت و تصادف بدین شکل اصلاح گردید.

علاوه بر مطالب فوق پیشنهاد اضافه شدن تبصره 3 به ماده 97 به منظور خروج وسایل نقلیه از قلمرو گمرکی با ارائه اظهارنامه اجمالی خروجی شرکت های حمل و نقل بین المللی تحت پوشش با تعهدسپار تا متضمن... به طور کل با مخالفت روبرو و حذف شد.

در پایان نیز تبصره 1 ماده 108 (ردیف 40 پیشنهادات اصلاحی) حذف و پیشنهاد اضافه شدن عبارات بالگرد، قطعات و لوازم یدکی و مصرفی هواپیما و بالگرد به بند "ظ" ماده 119 با رای مثبت اعضا مواجه شد.

در نهایت در متن پیشنهادی ردیف 44 به مظور اضافه شدن به پارگراف آخر ماده  121 کلمه "یا" جایگزین "و"
گردید.

لازم به ذکر است تمامی پیشنهادات اصلاحی پس از بررسی در کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران به سازمان گمرک کشور جهت بررسی ارسال می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.