| کد خبر: 49521 |

طرح ویژه نظارت بر قیمت اجرا می‌شود؛

ورود سازمان حمایت به بازار خودرو

تین نیوز | با توجه به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، از هفته گذشته تا کنون خودروسازان نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کرده اند. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس هرگونه افزایش قیمتی باید به تصویب شورای رقابت برسد در حالی که افزایش قیمت‌ها در قیمت تمام شده محصولات بیش از یک درصد بوده و تا کنون هیچ مرجعی نیز در این خصوص به داد مردم نرسیده است. از سوی دیگر، افزایش قیمت‌ها باید بر اساس فرمول شورای رقابت تعیین شود در حالی که برخی شرکت‌های خودروساز به صورت خودسرانه نسبت به افزایش قیمت‌ها بیش‌تر از حد مجاز اقدام کرده‌اند.

در همین رابطه و با توجه به تشدید اعتراضات، معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان از طرح ویژه این سازمان برای نظارت بر بازار خودروهای داخلی خبرداد و گفت: با توجه به افزایش مالیات و عوارض شماره‌گذاری، بازار را رصد می‌کنیم.

وحید منایی با اشاره به ورود سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به بازار خودرو گفت: قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایشی نداشته، این در حالی است که افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره‌گذاری، گرانی خودرو محسوب نمی‌شود، اما به هرحال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر بازار نظارت کافی را خواهد داشت تا قیمت خودروها، بیش از نرخ‌های مصوب مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره‌گذاری، افزایش نیابد.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: قیمت خودرو، شاخص‌هایی دارد که تعیین شده است و بنابراین باید جدول افزایش قیمت انواع خودروها، از سوی خودروسازان را مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار داد تا بیش از ارقام مجاز، افزایش قیمت صورت نگرفته باشد، اما به هرحال بازار تحت کنترل دقیق سازمان حمایت قرار خواهد داشت تا به بهانه افزایش این فاکتورها، قیمت از حد مجاز بالاتر نرود.

وی تصریح کرد: معاونت تخصصی بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برنامه ویژه‌ای را برای بازرسی بر بازار خودرو تدارک دیده است که به طور قطع، بر اساس آن، بازار رصد خواهد شد و اجازه داده نخواهد شد تا خودروسازان و نمایندگان آن‌ها، بیش از حد مجاز اقدام به افزایش قیمت کنند.

به گفته منایی، شورای رقابت به موضوع افزایش مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره‌گذاری ورود نخواهد کرد، چرا که افزایش این دو عامل در قیمت تمام شده خودرو، طبیعی است و بر اساس تصمیمات قانونی صورت می‌گیرد، این در حالی است که با توجه به وظیفه ذاتی سازمان حمایت، ورود به بازار برای نظارت هرچه بیشتر و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی انجام می‌شود.

تولید خودرو از مرز یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه گذشت
در خبر دیگری از وزارت صنعت آمده است، تولید انواع خودرو در سال ۹۳ به بیش از یک میلیون و ۱۳۰ هزار دستگاه رسید.

وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داد: ۹۵۸ هزار و ۳۳۵ دستگاه خودروی سواری در سال ۹۳ تولید شد که نسبت به سال ۹۲، بیش از ۵۳ درصد رشد داشت.بیشترین خودروهای سواری تولید شده، پژو پارس با ۱۴۷هزار و۷۴۲؛ پژو ۴۰۵ با ۱۱۷ هزار و۴۰۳؛ پژو ۲۰۶ با ۱۰۴هزار و۱۵۰؛ پراید نسیم و صبا با ۱۲۹هزار و ۷۲۹ و تیبا با ۸۵ هزار و۳۵۹ دستگاه بود.همچنین سمند ۱۰۰ هزار و ۶۴۳؛ پراید ۶۹ هزار و ۲۰۱؛ پراید دو گانه سوز ۲۱ هزار و ۴۷۰؛ نسیم و صبای دو گانه سوز ۲۸ هزار و ۱۱۸؛ ۲۵ هزار و ۴۲۸؛ دنا ۶ هزار و ۴۴۳؛ سراتو ۲ هزار و ۸۷۲؛ محصولات رنو ۱۵هزار و ۸۶۸؛ پارس تندر۶ هزار و ۳۳۲؛ MVM ۴۲ هزار و ۳۶۲ و X۱۰۰ هزار و ۵۰۷، سوزوکی ۷۴۳، قشقایی ۲۲ و «سندرو» ۱۴ دستگاه تولید شد. در همین حال، وانت ۱۵۰ هزار و ۹۲۹؛ کامیون ۲۰ هزار و ۲۳۹، اتوبوس ۴۸۲ و مینی بوس ۱۷۹ دستگاه تولید شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.