| کد خبر: 34616 |

پیشنهاد لاریجانی به قرارگاه خاتم‌الانبیا برای حل مشکل سهام عدالت و احیای معدن

زنگنه: قرارگاه خاتم، رقیب بخش‌خصوصی نیست

تین نیوز | رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بلاتکلیفی مردم در زمینه سهام عدالت از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خواست به موضوع کارخانه‌هایی که در این طرح سهام آنها به مردم واگذار شده ورود کند. علی لاریجانی همچنین روز گذشته در یازدهمین همایش سراسری فرماندهان و مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیا با بیان اینکه کامل کردن زنجیره تولید در کشور بسیار مهم است به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا توصیه کرد که در بخش معدن ورود پیدا کند و در این بخش نیز سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام دهد. البته این تنها توصیه لاریجانی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نبود و در بخش دیگری از سخنانش از قرارگاه خواست تا مسوولیت بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام را برعهده بگیرد.

پیش از این رئیس‌جمهوری در شهریورماه سال جاری در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسوولان سپاه پاسداران در کنار توصیه به سپاه برای مداخله نکردن در امر سیاست، از آنان خواسته بود در پروژه‌های بزرگ ملی وارد عرصه شوند. او در آن گردهمایی گفته بود: «شایعاتی را که راجع به سپاه مطرح می‌شود اصلا قبول ندارم. می‌خواهند سپاه را رقیب مردم قرار دهند، اما سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی نیست و پیمانکاری مثل پیمانکاران معمولی نیست و نبوده است. سپاه امروز باید پروژه‌های مهمی که بخش خصوصی توان آن را ندارد برعهده بگیرد.» به‌نظر می‌رسد که سخنان روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس مبنی‌بر واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و پذیرش مسوولیت سهام عدالت از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و همچنین در خواست برای ورود سپاه به حوزه معدن کشور نیز در این راستا باشد. از همین رو روز گذشته لاریجانی حتی خطاب به مسوولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعلام کرد: «ما در مجلس حاضریم برای شما استثنا قائل شویم؛ چراکه شما را جریانی مورد اعتماد در کشور می‌دانیم.»
 
 سهام عدالت، کاغذی در دست مردم
رئیس قوه‌مقننه دیروز در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سهام عدالت گفت: سهام عدالت به کاغذی تبدیل شده که در دست مردم است به شکلی که هیچ‌کسی احساس مالکیت در برابر آن ندارد و مردم نمی‌دانند که سود خود را از کجا باید بگیرند؛ شما می‌توانید موضوع را ساماندهی کنید. به گزارش «ایسنا»، وی با بیان اینکه مجلس ایده‌هایی در این خصوص دارد، گفت: علاوه بر سهام عدالت و شرکت‌های در شمول این سهام مجلس از انتشار اوراق مشارکت توسط قرارگاه حمایت می‌کند. هر چند اکنون نیز شما این کار را آغاز کرده‌اید.
 
 ایجاد نقدینگی به‌خاطر اشتباهات گذشته
در ادامه وی نقدینگی کشور را بالغ بر 650 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این حجم عظیم نقدینگی نباید به‌وجود می‌آمد؛ ولی به دلیل رفتارهای اشتباه گذشته ایجاد شد، ولی میلی به تولید ندارد. در کنار آن 400 هزار میلیارد تومان پروژه‌ عمرانی نیمه‌تمام داریم که از 5-4 درصد تا 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با بودجه‌های ناچیز این پروژه‌ها 40-30 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. عقل حکم می‌کند این پروژه‌ها واگذار شود و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) می‌تواند بخشی از این پروژه‌ها را به عهده بگیرد و نقش کاتالیزور را ایفا کند و سپس آنها را واگذار کند. مجلس آمادگی فراهم کردن بستر این کار را دارد. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی با بیان اینکه بعد از جنگ و با توجه به شرایطی که کشور داشت فرماندهان آن زمان سپاه تصمیم گرفتند متناسب با شرایط اقداماتی ویژه برای کشور انجام دهند گفت: به‌خاطر دارم ابتدا که بحث تاسیس قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) مطرح شد تردیدهای زیادی در سیستم دیوانی کشور وجود داشت که آیا این مجموعه می‌تواند از پس کارها برآید یا خیر که خوشبختانه شما مدیران و فرماندهان از این مرحله با درایت عبور کردید و مشکلات و موانع موجود را تحمل کرده و هضم کردید. رئیس مجلس تاکید کرد: شما کار را با پشتکار جلو بردید و اقدامات عظیمی هم در بخش‌های مختلف انجام دادید که امیدوارم در این میان نیز علاوه بر تکمیل پروژه‌های موجود در زمان مقرر، پروژه‌های مهمی همچون پارس جنوبی و ستاره خلیج فارس را به زودی به اتمام برسانید. وی با اشاره به تعامل قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) با بخش خصوصی تصریح کرد: یک کار خوب شما این بود که بخش خصوصی را به کار گرفتید و با آنها مسابقه ندادید و حتی آنها را در کارهای خود شریک کردید. لاریجانی با اشاره به سخنان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) که اعلام کرده بود با دولت همکاری خوبی داریم، افزود: این کار درستی است؛ بنابراین باید از این ظرفیت بزرگ و باارزش به‌خوبی استفاده شود. الان در شرایطی هستیم که نیازمندیم درک درستی از ظرفیت‌ها و امکانات داشته باشیم.
 
 به‌دنبال امپراتوری نیستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غربی‌ها به‌دنبال ایجاد ایران هراسی و ترساندن کشورهای منطقه از جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: ایران نظر سوئی به کشورهای منطقه ندارد و به‌دنبال امپراتورسازی نیست. وی همچنین تاکید کرد: ایران هرگز قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشته و نخواهد داشت. لاریجانی با بیان اینکه همکاری با دولت یازدهم کار بسیار خوبی است که باید دولت نیز از ظرفیت‌های قرارگاه سازندگی سپاه استفاده کند، افزود: اما باید از شرایط، درک درستی داشت و بر اساس آن کارها را انجام داد.
 
 پیمان مجدد قرارگاه خاتم و دولت
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) بدون داشتن رویکرد اقتصادی به طرح‌ها با نجابت به‌دنبال یاری رساندن به دولت است. به گزارش «ایرنا»، نوبخت با اشاره به ایفای نقش قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در عرصه سازندگی کشور گفت: کسانی که ندانند یا مغرض باشند و تصور کنند پتانسیل بزرگ قرارگاه که بعد از دوران دفاع مقدس در خدمت توسعه کشور قرار گرفت رقیب بخش خصوصی است یا ناآگاهند یا مغرض و می‌خواهند تحریک کنند. نوبخت با بیان اینکه دولت و قرارگاه در عرصه سازندگی کشور در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، گفت: ما همه فرزندان این ملتیم و اگر دشمن تصور کند با تحریم‌های ظالمانه می‌تواند ما را از پیگیری مطالبات ملت مایوس کند در اشتباه است. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از نظر دولت یک پیمانکار نیست، گفت: قرارگاه ظرفیت بزرگ فنی و مهندسی کشور است که به کمک دولت می‌آید.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به توانمندی قرارگاه در راهسازی، توسعه زیربناها و تاسیسات نفت و گاز گفت: امروز دولت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) پیمان مجددی با یکدیگر خواهند داشت، کار بزرگی پیش رو داریم به‌دلیل آنکه قرار نیست در برابر دشمن کوتاه بیایم و می‌خواهیم پیشرفت کنیم.
 
 بدهی دو میلیاردی دولت به قرارگاه
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما معتقد نیستیم که قرارگاه با پیشینه، ریشه و ظرفیت فوق‌العاده‌ای که دارد در تقابل با بخش خصوصی به عرصه بیاید؛ کدام بخش خصوصی است که بیش از ۲ میلیارد دلار از دولت مطالبه داشته باشد و همچنان پای کار بایستد؛ این مساله چیزی جز روحیه و عرق رزمندگی و دلاوری نیست.
 
 عبور از تنگناهای سخت

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به‌عنوان یکی دیگر از میهمانان یازدهمین همایش سراسری فرماندهان و مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیا، با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) کشور را از تنگناهای سختی عبور داده، گفت: عملکرد قرارگاه به دیگران درس می‌دهد که نیروهای نظامی که سابقه کار پیمانکاری نداشتند، چگونه اقدامات تحولی را انجام داده‌اند.
 
 توجه قرارگاه به بازارهای جدید
وزیر نفت هم در این همایش با بیان اینکه موفقیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) موفقیت وزارت نفت است، گفت: همان تفکری که پشت سرداعش بوده امروز کاهش قیمت نفت را دنبال می‌کند، اما ما از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «سپاه نیوز»، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در یازدهمین همایش سراسری فرماندهان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با یادآوری فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از سد کرخه به‌عنوان اولین، بزرگ‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین پروژه‌ای که قرارگاه با اجرای آن موجودیت خود را به اثبات رساند یاد کرد. وی با بیان اینکه قرارگاه را مانند فرزند خود می‌دانم، گفت: به‌طور روزانه فعالیت‌های قرارگاه در فاز 15 و 16 پارس جنوبی را پیگیری می‌کنم؛ در مجموعه قرارگاه کارهای بزرگ و اقدامات موثری به انجام می‌رسد که شایسته تقدیر است. وزیر نفت خاطرنشان کرد: اندازه و کیفیت فعالیت‌های قرارگاه فراتر از حد بخش خصوصی بوده و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) هیچ‌گاه رقیب بخش خصوصی نیست. وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرارگاه در حوزه نفت و گاز فعالیت‌هایی در سطح بالای مدیریت و مهندسی است، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در راستای توسعه فعالیت‌های خود باید بازارهای جدید را مورد توجه قرار دهد. در این مراسم همچنین سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران نیز حضور داشت و پس از سخنان رئیس مجلس به ایراد سخنرانی پرداخت.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.