| کد خبر: 260934 |

امارات متحده عربی: ۲۳ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۲

با وجود کاهش ۱۲ درصدی در مقدار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان، امارات متحده عربی به چهارمین جذب کننده بزرگ سرمایه در دنیا تبدیل شده است.

تین نیوز

با وجود کاهش ۱۲ درصدی در مقدار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان، امارات متحده عربی به چهارمین جذب کننده بزرگ سرمایه در دنیا تبدیل شده است.

 امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۲ رکورد بالاترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) خود را ثبت کرد و در رتبه بندی جهانی وارد فهرست ۲۰ اقتصاد برتر شد.

به گزاش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر دانش، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی، خاطرنشان کرد که با وجود کاهش ۱۲ درصدی مقدار جذب سرمایه خارجی در سطح جهان، امارات متحده عربی به رکوردهای شاخصی در این زمینه دست یافته است.

بر اساس گزارش سالانه UNCTAD در خصوص سرمایه گذاری در سطح جهان در سال ۲۰۲۳، امارات متحده عربی به بالاترین میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در تاریخ خود در سال ۲۰۲۲ دست یافته و به ۸۴ میلیارد درهم (۲۳ میلیارد دلار) رسید که نسبت به ۲۰.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، معادل ۱۰ درصد رشد داشت. 

این گزارش رتبه اول امارات متحده عربی را در زمینه جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منطقه و چهارمین مرکز بزرگ جذب پروژه های سرمایه گذاری انرژی های سبز در جهان با مجموع ۹۹۷ پروژه پس از ایالات متحده، بریتانیا و هند را به خود اختصاص داده که نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است.

شیخ محمد افزود: ما از همه نهادهای نظارتی، قانونگذاری و خدماتی که در تقویت جایگاه امارات متحده عربی به عنوان یکی از بهترین مراکز سرمایه گذاری بین المللی کمک کردند، قدردانی می کنیم. هدف ما در سال آینده دستیابی به نقاط عطف تاریخی بیشتر است.

در رتبه بندی جهانی در خصوص ۲۰ کشور برتر جذب کننده سرمایه گذاری مستقیم خارجی، امارات متحده عربی از رتبه ۲۲ در سال ۲۰۲۱ به رده شانزدهم صعود کرد و تنها کشور در جهان عرب بود که چنین جایگاهی را تجربه می کند.

در مراسم رونمایی از این گزارش که در ابوظبی برگزار شد، دکتر ثانی بن احمد آل زیودی، وزیر تجارت خارجی، خاطر نشان کرد که امارات متحده عربی جذاب ترین مقصد جذب مستقیم سرمایه گذاری خارجی  در شورای همکاری کشورهای خلیج فارس است و ۶۱ درصد از آن را جذب کرده است.

 وی گفت: این نتایج چشم انداز، استراتژی و برنامه سیاست رهبری امارات متحده عربی برای ایجاد یک مقصد پویا و متمرکز بر رشد را تأیید می کند و تأکید کرد که امارات متحده عربی پس از پایان همه گیری کرونا، یک «بازگشت قوی» داشته است.

 دکتر الزیودی گفت که امارات متحده عربی به عنوان "مرکز انعطاف پذیری اقتصادی و شکوفایی" ظهور کرده که استعدادهای برتر را از سراسر جهان جذب می کند.

احمد جاسم الذابی، رئیس اداره توسعه اقتصادی ابوظبی، خاطرنشان کرد که رشد امارات متحده عربی با "محیط سیاسی باثبات و فضای اقتصادی شکوفا" حمایت شده است.

 کاهش ۱۲ درصدی در سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سطح جهان عمدتاً ناشی از حجم کمتر جریان های مالی و تقلیل معاملات در کشورهای توسعه یافته بود.

گزارش سالانه سازمان ملل تاکید کرد که کاهش رشد اقتصادی ناشی از همپوشانی بحران هایی مانند بحران اوکراین، قیمت های بالای مواد غذایی، انرژی و فشارهای بدهی در کشورها بوده است.

 این گزارش همچنین نشان داد که بیشتر رشد سرمایه گذاری بین المللی در انرژی های تجدیدپذیر که از زمان تصویب توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ تقریباً سه برابر شده است، در کشورهای توسعه یافته متمرکز بوده و این کشورها سالانه به حدود  ۱.۷ تریلیون دلار سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر نیاز دارند اما در سال ۲۰۲۲ تنها ۵۴۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در زمینه انرژی پاک جذب کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    انشالله با مدیریت آقای عبدالملکی دبیر مناطق آزاد و مدیران مناطق آزاد میزان سرمایه گذاری خارجی فقط در محدوده مناطق به بیش از 100 میلیارد دلار خواهید رسید . امارات و دبی در پیش مناطق آزاد چه کاری میتوانند انجام دهند ؟