| کد خبر: 8155 |

بررسی اثر مشخصات سنگدانه ها در خواص بتن غلتکی مورد استفاده در روسازی راه

تین نیوز |  در سال های اخیر استفاده از بتن غلتكی در ساخت روسازی راه ها با استقبال فراوانی همراه بوده است. این امر را می توان به دلیل توجیهات فنی و اقتصادی این روش نوین ساخت دانست. رویه بتن غلتكی در واقع بتن متراكم شده ای است كه دارای خصوصیات بارزی چون دوام زیاد، هزینه های ساخت كم و تعمیرات و نگهداری در سطوح كم است.
هدف كلی این تحقیق آزمایشگاهی كاربردی تر كردن استفاده از بتن غلتكی در صنعت راه سازی كشور بوده و امكان مصرف مصالح غیر شسته در رویه های بتن غلتكی بررسی شده است. به این منظور ابتدا درصد بهینه ای از مصالح ریزدانه (فیلر طبیعی) تعیین شد. این مصالح در درصد های 0، 5، 7.5، 10، 18 و 25 مورد آزمایش قرار گرفتند. پس از تعیین مقدار بهینه فیلر طبیعی، برای بررسی شستگی و غیر شستگی مصالح مخلوط هایی با درصدهای 2.5، 7.5، 10 و 15 از مصالح ریزتر از الك 200 در دو عیار250Kg/m3  و 300Kg/m3 تهیه شد. سپس در راستای ارایه راه حل برای مصالح غیر شسته تاثیر مواد افزودنی در بتن های غلتكی در درصد های0،1، 1.5 و 2 مورد بررسی قرار گرفت. برای آزمایش مقاومت فشاری و نفوذپذیری آب از نمونه های مكعبی15×15×15  سانتیمتری و برای آزمایش مقاومت خمشی از نمونه های منشوری 15×15×65 سانتیمتری استفاده شد.
فیلر طبیعی به عنوان بخشی از مصالح ریز دانه در درصد بهینه 7.5% سبب بهبود خواص مقاومتی شد و همچنین مصالح با خاصیت غیر خمیری، در صورتی كه مقدار مصالح ریزتر از الك 200 آنها كمتر از حد بیشینه 7.5% باشند، می توانند در مخلوط های بتن غلتكی بدون شستشو مصرف شوند كه در این حالت دارای مشخصات مكانیكی و دوام قابل قبولی هستند. مواد فوق روان كننده نیز تاثیرات قابل توجهی در روانی و مقاومت فشاری مخلوط ها با مصالح غیر شسته داشتند.
  
اكبرنژاد صادق اکبرنژاد / ابوالفضل حسنی / محمد  شکرچی زاده
  * دانشكده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
 

جهت مطالعه این مقاله اینجا کلیک نمائید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.