| کد خبر: 23785 |

رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی در جمع خبرنگاران تشریح کرد:

◄ نقش چین در رکود دکل‌سازی ایران / صنعت کشتی‌سازی، بی‌پناه است

تین نیوز | رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی گفت: وقتی چین 80 درصد قیمت دکل را به ‌صورت فاینانس کم‌ بهره در اختیار مشتری ایرانی قرار می ‌دهد، دیگر انگیزه‌ ای برای خرید دکل از سازندگان داخلی باقی نمی ‌ماند.

به گزارش تین نیوز، پیمان مسعودزاده در نشست خبری شانزدهمین همایش صنایع دریایی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اجاره روزانه دکل ‌های دریایی حدود 174 هزار دلار است و ساخت هر دکل حدود 170 تا 180 میلیون دلار کار داخل کشور ایجاد می ‌کند.

مسعودزاده با بیان این ‌که در صنعت دریایی، شاخص رسمی برای تعیین وضعیت نداریم، ادامه داد: شورای عالی صنایع دریایی باید شاخص‌ های رسمی آماری را اعلام کند که البته تاکنون این کار را انجام نداده است.

وی با بیان این‌که به دلیل نبود آمار، با چراغ قوه در تاریکی به دنبال هدف می‌ گردیم، تاکید کرد: در بحث ساخت دکل، ما توانایی طراحی را داریم و یکی از شرکت‌ های داخلی طراحی دکل را ثبت بین ‌المللی کرده، در بحث ساخت نیز کشتی سازان داخلی توان آن را دارند و کار سختی نیست.

مسعودزاده ادامه داد: در بحث تامین تجهیزات نیز به دلیل صرفه اقتصادی، تجهیزاتی نظیر موتور، ژنراتور و... وارداتی است اما در بحث ساخت دکل‌ های حفاری، اشتغالزایی خوبی در کشور صورت می‌ گیرد و برای کشتی‌ سازان داخلی تا 20 سال پروژه تعریف می‌ شود.

دبیر شانزدهمین نمایشگاه صنایع دریایی درباره اقدام برخی بهره‌ برداران در تامین دکل‌ های حفاری از محصولات خارجی اظهار کرد:‌ اگر خود را جای بهره ‌برداران قرار دهیم زمانی که چینی‌ها 80 درصد قیمت دکل را به ‌صورت فاینانس کم‌ بهره در اختیار آنها قرار می ‌دهد دیگر انگیزه‌ ای برای خرید دکل از سازندگان داخلی باقی نمی ‌ماند.

به گفته وی، بهره ‌برداران به خاطر منافع خُرد خود، به خارجی‌ها سفارش ساخت دکل را می ‌دهند.

اشتغالزایی چشمگیر صنعت کشتی‎‌سازی
مسعودزاده با بیان این که صنعتی مانند کشتی سازی، می تواند همه بخش های کاری مانند گردشگری، سلامت، آمایش سر زمین و... را فعال کند گفت: از آنجایی که صنعت کشتی سازی ما هنوز اتوماسیون نشده، هر سفارش ساخت کشتی، چند صد شغل ایجاد خواهد کرد و باعث رونق اقتصاد خواهد شد.

وی با بیان این که اهمیت دریا، در قوانین و عملکرد ما جایگاهی را که باید، ندارد، گفت: بیش از 90 درصد واردات و صادرات از طریق دریا صورت می گیرد و دشمنان ایران چون اهمیت این موضوع را می دانند کشتیرانی، بیمه و کلاس های رده بندی دریایی را تحریم کردند که به همین دلیل، در ایران موسسه رده‌بندی ایرانیان تاسیس شد که اگر نبود، صنعت دریایی ما در زمان تحریم فلج می شد.

مشخص نیست در کدام بخش کشتی‌سازی، مزیت داریم
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی با بیان این که همه کشورهای پیشرفته، صنعت دریایی پیشرفته ای دارند، افزود: صنعت کشتی سازی فقط شامل ساخت کشتی های بزرگ نیست بلکه ساخت شناورهای مسافربری، یدک کش، آلاینده بر و... را نیز شامل می شود، البته ما هنوز استراتژی مبنی بر این نداریم که در کدام بخش، مزیت ساخت داریم؛ مثل شناورهای تفریحی که هم بازار خوبی دارد و هم تکنولوژی پیچیده ای ندارد.

وی با اشاره به ایراداتی که در کشورمان در زمینه مدیریت پروژه و مهندسی خرید در کشتی سازی وجود دارد، گفت: باید از صنعت کشتی سازی حمایت شود، به طوری که هم منافع مصرف کننده و هم منافع سازنده، تامین شود.

وی اضافه کرد: صنعت کشتی سازی ما واقعا بی پناه است و متولی خاصی ندارد.

به صدا درآمدن سوت مسابقه خرید از خارج، با لغو تحریم
دبیر شانزدهمین نمایشگاه صنایع دریایی افزود: تصور می کنیم به محض این که تحریم برداشته شود، سوت مسابقه خرید از خارج و جبران مافات گذشته، زده می شود؛ بنابراین از همه مسئولان خواهش می کنیم تجربه تحریم را در زمان لغو آن، مد نظر قرار دهند و به این مساله بخشی نگاه نکنند، بلکه نگاه ملی داشته باشند، باید طوری رفتار کنیم که جرات تحریم ما را دیگر نداشته باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.