◄ با پشتوانه هندیها نمیتوان با «گوادر» رقابت کرد
در حالی که بحثهای کارشناسی در مورد چگونگی حضور هندیها در چابهار همچنان ادامه دارد و برخی نسبت به این موضوع خوشبین و برخی دیگر بدبین هستند یک کارشناس دریایی با تایید نظراتی که حضور هندیها در چابهار را جدی تلقی نمیکنند، گفت: خلف وعده از اصول ثابت تجارت کشور هند است.
در حالی که بحثهای کارشناسی در مورد چگونگی حضور هندیها در چابهار همچنان ادامه دارد و برخی نسبت به این موضوع خوشبین و برخی دیگر بدبین هستند؛ یک کارشناس دریایی با تایید نظراتی که حضور هندیها در چابهار را جدی تلقی نمیکنند، گفت: خلف وعده از اصول ثابت تجارت کشور هند است.
به گزارش تیننیوز، آرمان محمودی در یک گروه تلگرامی مرتبط با کارشناسان حوزه دریانوردی با بیان این مطلب همچنین گفت: هند هرگز بهخاطر کشورهای CIS که کل جمعیتشان به ۶۰ میلیون نفر هم نمیرسد رابطهاش را با آمریکا خراب نخواهد کرد و البته در این مورد حق با آنهاست.
مدیر لجستیک یک شرکت مالک دکل حفاری افزود: هر کشوری به فکر منافع ملی و تجاری خودش است و رقابت چابهار با بندر گوادر پاکستان نیز چیزی شبیه به شوخی است.
محمودی افزود: وقتی امپراطوری مالی چین پشت گوادر است، تصور اینکه با پشتوانه شرکتهای هندی میتوانیم با گوادر رقابت کنیم غیر قابل قبول است.
این کارشناس حوزه دریانوردی تاکید کرد: تنها راهکار موجود، جذب شرکتهای جنوب شرق آسیا از مالزی و سنگاپور و ایجاد کریدور ریلی از چابهار تا اروپا است در غیر اینصورت برای چند کشور فقیر حوزه CIS و روسیه که هیچ وزنی در معادلات کلان اقتصادی دنیا ندارند ایجاد کریدور فقط تلف کردن سرمایه است.
پرویز باورصاد از دیگر کارشناسان حوزه دریانوردی نیز در پاسخ به این دیدگاه گفت: ترانزیت خارجی برای ایران و یا پاکستان بر اساس مزیتهای نسبی شامل هزینههای بندری و پایانههای مرزی جادهای راهآهنی، یا امنیت و ایمنی کالا و سفرهای بین شهری و کشوری و کم و کیف خدمات، جغرافیای پسکرانهای و همسایهای برای مشتریان ایران در افغانستان و آسیای میانه و CIA و... است.
این کارشناس افزود: این در حالی است که اولویت سرمایهگذاری میتواند بر اساس مراودات و تعهدات بینالمللی کشورها با هم باشد بنابراین ایران در چابهار دارای تسهیلات زیربنایی کامل برای ارایه خدمات ترانزیتی به همه پسکرانههای چابهار است.
این کارشناس باسابقه دریانوردی تاکید کرد: برای تامین و تجهیز بیشتر تجهزات روبنایی این بندر نیز هم خود سازمان بنادر و یا با کمک موسسات قوی مالی دیگر نظیر بنیاد و ... میتواند اقدام کند و هم با مناقصه بینالمللی بهراحتی میتواند سرمایه خارجی را جذب و باز پرداختها را از محل درآمدهای آنها پرداخت کند.
باورصاد اظهار کرد: مهم کوچکی بازار و فقیر بودن این کشورها بهجز بازار حدود ۳۰۰ میلیونی غرب چین است که باید مسئولان سیاسی کلان کشور و سازمانهای مرتبط برای آن اقدام کنند.
محمودی نیز در پاسخ گفت: بحث بر سر همان بازار است و چین قطعا از بندر گوادر برای بازارهای خودش استفاده خواهد کرد.
وی با بیان اینکه تنها راه ترغیب سرمایهگذاران اعلام مشارکت برای تکمیل پروژه کریدور شمال - جنوب است، اظهار کرد: درغیر اینصورت با سابقهای که من از کشورهای CIS دارم آنها تابع تصمیمات لحظهای هستند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.