| کد خبر: 85229 |

◄کشتی‌های هوایی تکنولوژی نوین در صنعت هوانوردی

تین‌نیوز| کشتی‌های هوایی برای کارهای عکس‌برداری و فیلم‌برداری بسیار مناسب هستند و حتی می‌توان تصاویر رویدادهای ورزشی را  به‌وسیله این هواپیما تصویربرداری کرد. این هواپیماها جرثقیل‌های پرنده خوبی نیز هستند و می‌توانند سازه‌های سنگین را دقیقا در موقعیت خود قرار دهند.

به گزارش تین‌نیوز، در ابتدا برای اینکه بیشتر با کشتی‌های هوایی آشنا شوید باید به این موضوع اشاره کرد که این نوع کشتی‌ها قبل از به پرواز درآمدن با گاز هیلیوم پر می‌شوند. در جدیدترین مدل این هواپیما می‌توان بیست نفر مسافر را حمل کرد. جالب است بدانید حرکت کشتی‌های هوایی به باد بستگی ندارد لذا خلبان می‌تواند آن را به وسیله یک سکان بزرگ هدایت کند. کشتی هوایی نیز مانند هواپیما سکان افقی متحرکی دارند که باعث می‌شود کشتی هوایی صعود کند یا حتی شیرجه برود. 

درباره تاریخچه این کشتی می‌توان گفت، اولین پرواز یک کشتی هوایی به لا‌فرانس در سال۱۸۸۴صورت گرفت، در این سال تعدادی زیادی کشتی هوایی عظیم پر از هیدروژن برای حمل مسافر ساخته شد و در سال دهه 90 میلادی ناو هوابر «گراف زپلین» در ظرف ده روز یک دور کامل به دور دنیا سفر کرد.
 
این هواپیما در سال 1937 خاطره بسیار تلخی در ذهن مردم برجای گذاشت؛ کشتی هوایی عظیم ارتش آلمان در حالی که قصد فرود در لیکهورست نیوجرسی را داشت دچار حریق شد. در این حادثه ۳۵ نفر از سرنشینان و تعدادی از مردم روی زمین کشته شدند و تنها ۶۲ نفر موفق شدند جان خود را نجات دهند.
 
این حادثه دلخراش توسط چند خبرنگار، عکاس و شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی پوشش داده شد و در رسانه‌های مختلف سر و صدای زیادی به پا کرد.

زپلین ان‌تی؛ نام یک دسته از کشتی‌های هوایی است که با گاز (هایوم)  پر می‌شود و از دههٔ ۹۰ میلادی توسط شرکت آلمانی (زپلین ان‌تی) در شهر «فریدریش هافن» آلمان در حال تولید است.


بلیمپ؛ این مدل از کشتی هوایی بدون ساختار اسکلت‌بندی است، این هواگرد هیچ اسکلت‌ بندی‌ مانند«زپلین» ندارد و فقط به کمک گازهای سبک‌ هوا شناور است.



کشتی هوایی JHL-40 ؛ شرکت کانادایی اسکای هوک با همکاری بوئینگ درحال‌ توسعه پروژه ساخت وسیله پرنده جدیدی است که ترکیبی از هلیکوپتر و کشتی هوایی به‌شمار می‌رود. این پرنده جدید JHL-40 نام دارد و قرار است برای مصارف باربری به‌کار گرفته شود.

این مدل هواپیما، اولین نمونه از ترکیب کشتی هوایی و هلیکوپتر نیست و قبلاً هم این نوع وسایل نقلیه ساخته‌ شده‌اند که البته هیچ‌ یک به تولید تجاری نرسیده و صرفاً در مرحله نمونه‌های آزمایشی باقی ماندند.

این وسایل پرنده تلفیقی هستند از کشتی هوایی و هلیکوپتر؛ یعنی به یک کشتی هوایی بزرگ تعدادی روتور بالابر همانند هلیکوپتر متصل می‌شود که نیروی بالابر اضافی تولید می‌کنند. این ترکیب موجب کاهش مصرف سوخت در کنار افزایش ظرفیت بارگیری می‌شود.
 




درباره کاربرد کشتی هوایی می‌توان گفت؛ برای کارهای عکس‌برداری و فیلم‌برداری بسیار مناسب هستند و حتی می‌توان تصاویر رویدادهای ورزشی را  به‌وسیله این هواپیما تصویربرداری کرد. کشتی‌های هوایی جرثقیل‌های پرنده خوبی نیز هستند و می‌توانند سازه‌های سنگین را دقیقا در موقعیت خود قرار دهند. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.