| کد خبر: 159572 |

راه ابریشم ریلی چین - اروپا، پر ازدحام پر منفعت

بررسی ها نشان می دهد خط آهن چین به کشورهای اروپایی که بخشی از برنامه راه ابریشم نو این کشور محسوب می شود یکی از پر ازدحام ترین خطوط دنیا است.

تین نیوز

بررسی ها نشان می دهد خط آهن چین به کشورهای اروپایی که بخشی از برنامه راه ابریشم نو این کشور محسوب می شود یکی از پر ازدحام ترین خطوط دنیا است.

به گزارش تین‌نیوز از ایرنا در سال 2013 میلادی چین اعلام کرد قصد دارد برنامه راه ابریشم جدید را در دو مسیر زمینی و دریایی برای قرن بیست و یکم راه اندازی کند.

همین موضوع بتدریج گسترش پیدا کرد تا اینکه این کشور یک صندوق برای پیشبرد این طرح با 40 میلیارد دلار تخصیص داد و اکنون بیش از 60 کشور در این طرح حضور دارند طرحی که به باور چین باید آسیا، اروپا و آفریقا را برای تبادلات تجاری با یکدیگر بیش از گذشته مرتبط سازد و در دنیا بزرگترین طرح محسوب می شود.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد هم چین و هم کشورهای اروپایی تلاش زیادی می کنند تا با استفاده از خطوط ریلی موجود، در بازارهای یکدیگر نفوذ کرده و بیشترین تولیدات را به یکدیگر صادر کنند.

شرکت راه آهن چین در گزارشی آورده است این خطوط ریلی از سال 2011 میلادی راه اندازی شد اما از سال 2013 میلادی برای راه ابریشم گسترش پیدا کرد و در سال 2017 میلادی شاهد اوج رونق آن بوده ایم.

آمارها حاکی است در سال جاری میلادی سه هزار و 271 قطار باربری در 57 مسیر ریلی از چین به طرف شهرهای اروپایی حرکت کرده و بالعکس بارهایی را از اروپا به چین حمل کرده اند، همچنین قرار است از سال 2018 میلادی کار آزمایش خطوط ریلی مسافری بین چین و اروپا نیز آغاز شود.

در حال حاضر بین 35 شهر چین و 34 شهر در 12 کشور اروپایی قطارهای باربری راه ابریشم در حال تردد هستند و این وضعیت باعث شده است تبادلات تجاری چین با اروپا افزایش یابد به طوری که در سال 2017 ارزش تبادلات تجاری دو طرف 16 درصد در مقایسه با سال 2016 میلادی بیشتر شده است.

قطارهای باربری بین دو طرف اقدام به انتقال کالاهای مرتبط با فن آوری اطلاع رسانی، البسه، مواد غذایی، خودرو، مواد شیمیایی و تجهیزات ماشینی کرده اند.

انتظار می رود با راه اندازی خطوط ریلی جدید، شمار قطارهایی که بین چین و شهرهای اروپایی تردد می کنند در سال 2018 میلادی به 4 هزار ترن برسد.

آمارها نشان می دهد امسال قطارهای زیادی از بخش های شرقی و شمال شرقی چین به سمت کشورهای اروپایی حرکت کرده اند و اروپایی ها نیز یکی از بیشترین بخش های تجاری خود را به این مناسبات ریلی اختصاص داده اند و صدها دستگاه قطار باربری روانه چین کرده اند.

در همین راستا در سال 2017 میلادی همایش بزرگ تدوین نقشه راه برای همکاری های بیشتر باربری با قطار بین چین و کشورهای اروپایی در چین با حضور 70 شرکت و نماینده از بخش های راه آهن کشورهای اروپایی از جمله آلمان، بلاروس، لهستان، روسیه و چند کشور دیگر برگزار شد.

یکی از مهترین مسیرهای باربری از میان 57 مسیر بین چین و اروپا خط آهنی به طول 13 هزار کیلومتر است که شهر 'یی وو' در شرق چین را به اسپانیا متصل می کند.

برنامه راه ابریشم نوین چین در پنج سال گذشته پس از اعلام آن موجب شده است تا چین بتواند قطارهای بیشتری را برای اعزام به کشورهای مختلف اروپایی سازماندهی کند.

از سال 2013 میلادی به این طرف، که نقشه راه ابریشم زمینی و مسیر دریایی آن مطرح شد ارزش تبادلات تجاری چین با کشورهای حوزه راه ابریشم به افزون بر سه هزار میلیارد دلار رسیده است.

گزارش های آماری رسمی نشان می دهد قرار است طرح های اقتصادی تازه ای نیز در این ارتباط برای سرمایه گذاری به ارزش 305 میلیارد دلار اعلام شود.

چین برای این منظور از سال 2013 میلادی تاکنون با 50 کشور حوزه راه ابریشم قراردادهای اقتصادی امضا کرده و نزدیک به 56 منطقه اقتصادی و تجاری ایجاد شده است.

آکادمی علوم اجتماعی چین در تازه ترین گزارش خود آورده است میزان سرمایه گذاری کشورهای مرتبط با این راه بتدریج در حال افزایش است.

این در شرایطی است که چین و پاکستان هم موافقت کرده اند یک کریدور اقتصادی راه اندازی کنند که ارزش آن بین 46 تا 54 میلیارد دلار است.

از سال 2015 میلادی به این طرف بیشترین طرح هایی که سرمایه گذاران چینی بخصوص به آن علاقه نشان داده اند سه قلمرو انرژی ، طرح های زیربنایی حمل و نقل و همچنین فن آوری اطلاع رسانی و مخابراتی است.

همچنین بررسی های علمی نشان می دهد بیشترین سرمایه گذاری های جذب شده مربوط به کشورهای خاورمیانه، آسیای جنوبی و همچنین کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

اگرچه چین صندوق بزرگی را برای توسعه این راه اختصاص داده است اما خود از سال 2013 میلادی تاکنون بیش از 50 میلیارد دلار در راه ابریشم جدید سرمایه گذاری کرده است.

البته این رقم بجز سرمایه گذاری 115 میلیارد دلاری است که بسیاری از شرکت های چینی به طور مستقیم در کشورهای حوزه این راه کرده اند.

70 درصد از سرمایه گذاری ها مربوط به سه قلمرو یاد شده است و صدها شرکت برتر دنیا و چین هم در این برنامه مشارکت دارند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.