| کد خبر: 68400 |

◄ اخبار خودرو در هفته گذشته / از پیشنهاد بی سابقه مجلس تا پس دادن ۴۷ میلیون برای وام ۲۵ میلیونی خودرو

تین نیوز | بی سابقه ترین پیشنهاد خودرویی، 25 میلیون وام خودرو بگیرید، 47 میلیون پس بدهید، فقط 6 هزار خودرو دپو شده است، بازار خودرو رقابتی شد، مردم ملزم به خرید خودروهای بی‌کیفیت نیستند، نقش دو خودروساز بزرگ در حضور چینی‌ها در ایران، تردید خودروسازان خارجی در ایران، از جمله خبرهای مهم خودرو در هفته گذشته بوده است.

به گزارش تین نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره قدام برخی نمایندگان به ارائه درخواست افزایش 1000 درصدی تعرفه واردات خودرو، گفت: تعداد بسیار کمی از نمایندگان در حمایت از خودروسازان و با عنوان حمایت از تولید داخل لایحه ای را به منظور افزایش تعرفه واردات خودرو آماده کرده اند.
 
علی علی لو که با تین نیوز سخن می گفت، افزود: نظر تعداد کمی از دوستان نگارنده این طرح محترم است اما چنین چیزی قابل تحقق نیست و اکثریت نمایندگان با تصویب آن مخالف هستند.
 
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با غیر منطقی و غیر معقول خواندن طرح افزایش 1000 در صدی  تعرفه واردات خودرو به کشور، ابراز داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دلیلی برای تشدید انحصار در صنعت خودرو کشور نمی‌بینند. لذا عملکردی که ما را دو آتشه تر از دیگران در حمایت از خودروسازی نشان دهد قطعا پسندیده نیست و در پیش گرفتن این گونه روش ها راه به جایی نمی برد.
 
علی لو با اشاره به بی سابقه بودن چنین اقداماتی، گفت: افزایش 1000 درصدی تعرفه واردات خودرو فاقد پایه علمی است. نه سابقه آن را در کشور داریم و نه در هیچ یک از کشورهای پیشرفته که دارای خودروسازی هستند سابقه داشته است. لذا تحقق آن در ایران نیز قطعا ممکن نخواهد شد. به دلیل نیافتن دلیل محکم برای این کار، به طور قطع مجلس با این طرح موافقت نمی کند.

25 میلیون وام خودرو بگیرید، 47 میلیون پس بدهید
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سود 16 درصدی وام 25 میلیونی تسهیلات خرید خودروی داخلی گفت: قیمت تمام شده هر خودرو برای مصرف کننده با این تسهیلات حدود 47 میلیون تومان تمام می شود و این برای مردم بالاست .
 
سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث رکود را نمایندگان بارها از دولت قبل تا کنون اعلام کرده اند گفت: این در حالیست که دولتمردان اعلام کرده اند از رکود عبور کرده ایم. در شرایط کنونی با تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودروی جدید داخلی تاثیر مثبت در بازار بوجود نخواهد آمد بلکه تاثیر منفی هم خواهد داشت .
 
وی با اشاره به اعتراض و انتقاد مردم به قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای تولید داخل گفت : این مسائل باعث رکود و عدم استقبال مردم از خودرو داخلی شده است .  ترس از آن است که این تسهیلات جدید در جای دیگری هزینه شود.

وی گفت: استقبال نکردن مردم از تولیدات خودروی داخلی ناشی از سیاست های غلط دولت هاست.

نجفی‌منش: فقط 6 هزار خودرو دپو شده است
درحالی 4 وزیر پیش از این در نامه به رئیس جمهور از دپوی 100 هزار خودرو در انبارها خبر داده بودند که محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان دیشب با تکذیب این آمار گفت: تنها 6 هزار خودروی اضافی دپو شده است.
 
نجفی منش با اعلام اینکه تسهیلات 25 میلیونی خودرو شامل تمام خودروهای ساخت داخل می شود گفت : انتظار مردم و خودرو سازان از دولت این است که در ارائه این تسهیلات تاخیر نکنند.
 
وی ابراز امیدواری کرد، ارائه این تسهیلات مورد استقبال مردم و رونق تولید خودروی داخلی شود و گفت : بهترین حالت آن است که دولت تسهیلات با بهره کمتر را به خودروسازان و مردم عرضه کند .
 
نجفی منش با بیان اینکه بانکها پارسال 150 هزار میلیارد تومان به سپرده ها سود دادند گفت : این دادن آدرس غلط به سپرده هاست.  هر چقدر سود تسهیلات ارائه شده پایین تر باشد گردش اقتصادی بهتری در تولید خودرو وجود خواهد داشت.

نماینده صنعت خودرو با رد برخی خبرها مبنی بر انباشت خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی در انبارها گفت: ایران خودرو 32 هزار خودرو در سیکل تامین دارد و تنها 6 هزار خودرو اضافه وجود دارد .

بازار خودرو رقابتی شد
 رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه امروز بازار خودرو از انحصار درآمده است، گفت: در جلسه جدید شورای رقابت اعضا در مورد تکلیف بازار خودرو تصمیم گیری خواهند کرد.
 
رضا شیوا با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار خودرو در انحصار قرار ندارد، اظهار داشت: امروز شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند نقشی انحصارگرایانه در سطح بازار داشته باشند چرا که عرضه خودرو بیش از تقاضا است.
 
وی با بیان اینکه انحصار زمانی معنا پیدا می‌کند که تولید کننده هر لحظه که بخواهد قیمت‌ها را افزایش دهد، افزود: در شرایط فعلی تقاضا در بازار خودرو به‌شدت کاهش یافته از آن طرف شرکت‌های خودروساز با مازاد محصول در انبارها روبه‌رو هستند.  امروز شرایط بازار خودرو تغییر کرده است و تولیدکنندگان نمی‌توانند به‌راحتی رفتار انحصارگرایانه انجام دهند.
 
وی اضافه کرد: به‌محض برگزاری جلسات شورای رقابت اعضا در مورد بازار خودرو تصمیم گیری خواهند کرد، به‌نحوی که اگر اعضا معتقد باشند بازار خودرو انحصاری نیست شورای رقابت فعلاً در قیمت گذاری خودرو ورود پیدا نمی‌کند اما باید تأکید کنم شورای رقابت با غیرانحصاری بودن بازار خودرو نظارت خود را قطع نخواهد کرد بلکه همچنان رفتار شرکت‌های خودروساز را در بازار مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
شیوا با بیان اینکه هنوز نمایندگان قوه قضاییه، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون به شورای رقابت معرفی نشده‌اند، افزود: به‌محض معرفی این اعضا جلسه‌‌های شورای رقابت را برگزار و رئیس جدید را تعیین خواهیم کرد.

مردم ملزم به خرید خودروهای بی‌کیفیت نیستند
 یک کارشناس صنعت خودرو گفت: روند رشد واردات خودرو در سال‌های گذشته زنگ خطر را برای خودروسازان داخلی به صدا درآورده است زیرا مصرف‌کنندگان الزامی به خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی ندارند.
 
شهرام آزادی اظهار کرد: در یک دهه گذشته در هیچ یک از شرکتهای خودروسازی اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت و تولید خودروهای به‌روز صورت نگرفته است، بنابراین این شرکتها باید به سرعت دست به کار شوند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: اقدامات خودروسازان برای ارتقای کیفیت باید در سه حوزه از رده خارج کردن خودروهای قدیمی، ارتقای فن‌آوری خودروهای در حال تولید دارای حداقل‌های کیفی و تولید خودروهای جدید و به‌روز صورت گیرد.
 
وی با بیان اینکه برخی از خودروهای در حال تولید در کشور به هیچ وجه دارای حداقل‌ کیفیت لازم برای جلب رضایت مصرف‌کنندگان نیستند، خاطرنشان کرد: در این حوزه خودروسازان باید به سرعت برای از رده خارج کردن این خودروها اقدام کنند.  برخی از خودروهای در حال تولید در کشور نیز اگرچه حداقل کیفیت لازم برای ادامه تولید را دارا هستند اما خودروسازان باید با سرمایه‌گذاری، این خودروها را به فن‌آوری روز تجهیز کرده و نسبت به ارتقای کیفیت، افزودن آپشن‌های رفاهی و کاهش آلایندگی این خودروها اقدام کنند.
 
نقش دو خودروساز بزرگ در حضور چینی‌ها در ایران!
 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تولید خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت داخلی، پای خودروهای چینی را به صنعت و بازار خودروی ایران باز کرد.
 
امرالله امینی  اظهار کرد: در سال‌های اخیر ادامه تولید خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت باعث شد چینی‌ها از این ضعف صنعت خودروی ایران استفاده کرده و خودروهایی با ظاهر جدید را وارد بازار کشور کنند.  درواقع خودروسازان بزرگ کشور با عملکرد ضعیف خود هم باعث متضرر شدن مشتریان‌شان شده و هم با ایجاد زمینه برای ورود خودروهای چینی، بخشی از بازار خود را از دست دادند.
 
وی افزود: این در حالی است که اگر خودروسازان داخلی در سال‌های گذشته خودروهای قدیمی را از رده خارج کرده و نسبت به تولید خودروهای جدید و با کیفیت اقدام می‌کردند، خودروهای بی‌کیفیت چینی به خاطر ظاهر جذاب‌شان امکان ورود به کشور را پیدا نمی‌کردند.
 
امینی با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ کشور باید به سرعت گذشته خود را جبران و رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کنند، تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها و علاقه وافر خودروسازان خارجی برای حضور در ایران، بهانه‌ای برای ادامه تولید خودروهای بی‌کیفیت فعلی باقی نمانده است.

تردید خودروسازان خارجی در ایران
خودروسازان خارجی در حالی قصد حضور در ایران را پس از لغو تحریم‌ها دارند که «تجربه رنو»، آینه تمام نمایی را در مقابل آنها قرار داده تا با نگریستن به آن، آینده شان در «جاده‌مخصوص» را به چشم ببینند.
 
این روزها که صدای پای خارجی‌ها در خودروسازی ایران به گوش می‌رسد، تجربه حضور هشت ساله رنو و افت و خیز و حواشی که دامان این شرکت فرانسوی را گرفت، به‌نوعی آنها را دچار تردید کرده است. نه اینکه خارجی‌ها برای ورود به بازار ایران مردد باشند؛ بلکه تردید اصلی آنها «فعالیت و شراکت با شرکت‌های خودروساز دولتی» است و این موضوع از تجربه ناخوشایند خودروسازانی مانند رنو، سرچشمه می‌گیرد.
اتفاقا از همین روست که خودروسازان خارجی به صرافت افتاده‌اند تا با خرید کارخانه‌ها و خطوط تولید در ایران، تا حد امکان با غول‌های جاده مخصوص شراکت نکنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.