| کد خبر: 61762 |

مهماندوستی، جذابیتی ویژه برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

حمل‌ونقل ترکیبی، عامل افزایش سرمایه‌گذاری در هرمزگان

تین نیوز | استان هرمزگان به دلیل دارا بودن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری همچون همجواری با دریا، دسترسی به منابع نامحدود آبی و اراضی لازم برای ایجاد واحدهای صنعتی موفق شده تاکنون سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جلب کند به‌طوری‌که این استان در جذب سرمایه بخش خصوصی بسیار موفق عمل کرده است.

همچنین وجود حمل‌ونقل ترکیبی، حمل‌ونقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و حمل‌ونقل هوایی از دیگر عوامل موثر در تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این استان بوده است.

به گفته مدیران استانی با وجود اینکه هنوز خبری از رفع تحریم‌ها نشده، بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه معادن به سرمایه‌گذاری پرداخته و پروژه‌هایی را با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی در دست اجرا دارند.
به گفته ابراهیم ایدنی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درحال‌حاضر ۱۰ قرارداد بزرگ سرمایه‌گذاری در بنادر هرمزگان منعقد شده است.

وی همچنین از انعقاد ۱۱ قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۲هزار و ۲۶۷میلیارد ریال با اشتغالزایی ۶۰۱ نفر در سال گذشته خبر داد و افزود: ۱۸ قرارداد سرمایه‌گذاری به میزان ۹هزار و ۴۴۷میلیارد ریال با اشتغالزایی ۹۵۷ نفر نیز در مرحله انعقاد است.
 
کاهش هزینه حمل‌ونقل عامل جذب سرمایه‌گذار
کارشناسان معتقدند، وجود حمل‌ونقل ترکیبی و دسترسی به خط آهن، وجود جاده‌های مناسب و حمل‌ونقل هوایی و دریایی برای سرمایه‌گذاران از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و دسترسی به این مدل از حمل‌ونقل موجب کاهش هزینه حمل‌ونقل در استان می‌شود.
بهمن غلامپور، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان در این زمینه به صمت می‌گوید: استان هرمزگان به‌دلیل آماده بودن زیرساخت‌ها و وجود مشوق‌های قانونی به‌ویژه قانون رفع موانع تولید و تسهیل سرمایه‌گذاری برای مناطق محروم و مرزی، توانسته سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کند. همچنین به دلیل امیدی که از توافق بین ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی ایجاد شده است، سرمایه‌گذاران امیدوار شده و به سرمایه‌گذاری اطمینان بیشتری می‌کنند.

او می‌افزاید: استان هرمزگان از معدود استان‌های کشور است که دارای حمل‌ونقل ترکیبی بوده و از حمل‌ونقل و خدمات هوایی، ریلی، دریایی و جاده‌ای برخوردار است. ضمن آنکه این استان به آب‌های آزاد و بازار منطقه‌ای و جهانی نیز دسترسی دارد.
 
به گفته غلامپور، لغو تحریم‌ها باعث می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری جذب این استان شده و به سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان بپردازند.

او معتقد است که در حوزه صنایع کوچک نیز واحدهای صنعتی استان هرمزگان عملکرد بسیار مثبتی داشته و در سال ۹۳ در ردیف استان‌های برتر کشور بوده‌اند. این امر باعث اعتماد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان شده است. به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هرمزگان، از عوامل افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان هرمزگان، پایین‌تر بودن میانگین واحدهای تعطیل استان هرمزگان از میانگین کشوری بوده و سرعت راه‌اندازی واحدهای صنعتی در استان هرمزگان نیز بیشتر از میانگین کل کشور است.

غلامپور عنوان می‌کند: مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان هرمزگان بیشتر در حوزه محصولات کشاورزی، فرآورده‌ها و محصولات شیلاتی و صنایع دریایی و کشتی‌سازی است که بیشترین جذب سرمایه را به همراه داشته است.
 
فرهنگ مثبت و مهماندوستی مردم هرمزگان
به گفته مدیران استانی، صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی در استان هرمزگان ۱۹۰ درصد رشد داشته و در بخش‌های صنایع معدنی، پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی نفت نیز بیشترین سرمایه‌گذاری انجام شده است. همچنین فرهنگ دیرینه مهماندوستی و مهربانی مردم هرمزگان موجب شده مردم دیگر استان‌ها و حتی مردم کشورهای خارجی به خوبی و به‌طور مسالمت‌آمیز در استان هرمزگان زندگی کنند.
خلیل قاسمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان به صمت می‌گوید: از عوامل موفقیت استان هرمزگان در جذب سرمایه‌گذاری می‌توان به عملکرد مثبت واحدهای صنعتی در استان هرمزگان اشاره کرد. همچنین فراهم بودن زیرساخت‌های صادراتی در استان، همجواری با دریا، منابع آبی نامحدود، وجود اراضی به میزان کافی و وجود همه امکاناتی که برای سرمایه‌گذاران نیاز است نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به شمار می‌رود.
وی عنوان می‌کند: از مهم‌ترین موارد برای یک سرمایه‌گذار، وجود زیرساخت‌ها و امکاناتی است که برای او در استان هرمزگان فراهم شده است. تسهیل سرمایه‌گذاری توسط مدیران استانی در دولت یازدهم باعث شده نسبت به سال گذشته جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی در استان هرمزگان ۱۹۰درصد رشد داشته باشد.
 
او می‌افزاید: بخش خصوصی خود استان هرمزگان را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و ارزیابی نیز توسط مردم و نه بخش‌های دولتی انجام شده که این امر نشان می‌دهد ارزیابی عملکرد استان هرمزگان از سوی مردم مثبت بوده که این امر نکته مثبتی برای استان به شمار می‌رود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان می‌گوید: بیشترین جواز ساخت در حوزه صنایع معدنی، پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت صادر شده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در صنایع دریایی کمتر بوده، در حوزه شیلات سرمایه‌گذاری چندانی انجام نشده و در حوزه شناورسازی نیز نسبت به دیگر حوزه‌ها سرمایه‌گذاری در مقیاس کوچکتری انجام شده است.

او معتقد است که استان هرمزگان با توجه به امکاناتی که در استان برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی پس از لغو تحریم‌ها فراهم شده، موفق عمل کرده است. چراکه اکنون سرمایه‌گذاران خارجی آغاز به سرمایه‌گذاری در بخش معادن کرده و در برخی از نقاط با مشارکت مردم هرمزگان، مشارکت یا استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی آغاز شده است. در همین حال چند پروژه سرمایه‌گذاری شده توسط سرمایه‌گذاران خارجی نیز به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

قاسمی عنوان می‌کند: حمل‌ونقل ترکیبی در جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بسیار موثر است چرا که در صنایع بزرگ، بیشترین هزینه به حمل‌ونقل تعلق دارد که استان هرمزگان به‌دلیل نزدیکی خط آهن در کنار صنایع و ساخت جاده‌های مناسب در این استان، توانسته رتبه نخست را به لحاظ حمل‌ونقلی به خود اختصاص دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.