| کد خبر: 36370 |

نقش صادرات غیرنفتی در توسعه کشور

تین نیوز | صادرات غیرنفتی ایران تحت تأثیر نفت، اقتصاد دولتی و سیاست است که در هر سه مورد دولت عامل اصلی است. دولت می‌تواند با جهت‌گیری‌ها و استراتژی‌ها و برنامه‌های خود تأثیرگذارترین عامل در توسعه‌ی صادرات غیرنفتی باشد و مهم‌ترین استراتژی دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند تقویت بخش خصوصی واقعی در اقتصاد و کمک به آنها در ایجاد و تقویت صنعت و تولید برونگرا و رقابتی باشد.
 
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز گفت: رشد صادرات بدون تعریف درست و دقیقی از بازار و مخاطبان در بازار و سرمایه‌گذاری درست روی صنایع دارای مزیت رقابتی، رشدی فریبنده و گمراه‌کننده است.
 
«رحیم صادقیّان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان شرقی، افزود: شناخت و میزان تأثیرگذاری عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی می‌تواند به رشد صادرات کمک کند.
 
وی از بهبود وضعیت اشتغال با صادرات غیرنفتی گفت و تشریح کرد: صادرات غیرنفتی به خصوص کالاهای صنعتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در جامعه جوان ایران را بهبود ‌بخشیده و سبب کسب درآمدهای ارزی برای تأمین نیازهای وارداتی در کشور می‌شود.
 
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز یادآور شد: صادرات حاصل مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی از جمله واردات و تولید در کشور است، بنابراین رشد صادرات نتیجه استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه کشور، استراتژی‌ها و برنامه‌ها در سطح بنگاه‌ها، شرایط حاکم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بطور خلاصه چگونگی مدیریت واردات، تولید و صادرات در سطح کلان و خُرد است.
 
صادقیّان خاطرنشان کرد: رشد و توسعه پایدار صادرات غیرنفتی زمانی معنا و مفهوم واقعی پیدا می‌کند که بدانیم در چه صنایعی و روی چه محصولاتی سرمایه‌گذاری کنیم که در سطح جهانی بازارپذیر، مشتری‌پسند و رقابتی باشند.
 
نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز نیز به خبرنگار ایسنا گفت: توسعه و شکوفایی اقتصاد با صادرات ارتباطی مستقیم دارد.
 
«پرویز کلینی» افزود: ممالکی که در راه توسعه قدم بر می‌دارند، صادرات خود را توسعه داده‌اند.
 
وی از لزوم روانسازی فرآیند صادرات گفت و تشریح کرد: ساده‌سازی و روان‌سازی فرآیند صادرات و سرمایه‌گذاری در کشور را می‌توان از عوامل تأثیرگذار در افزایش صادرات غیرنفتی قلمداد کرد.
 
نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تبریز یادآور شد: صادرات غیرنفتی عاملی برای پیشرفت و تعالی جامعه محسوب می‌شود.
 
کلینی صادرات غیرنفتی را در افزایش تولید تاثیرگذار دانست و گفت: صادرات غیرنفتی در افزایش تولید تأثیرگذار و در ایجاد اشتغال و برطرف شدن بیکاری دخیل است.
 
بر اساس این گزارش، توجه به صادرات غیرنفتی و اقدامات مؤثر در جهت بهبود آن نیازمند ایجاد محیط رقابتی برای پیشبرد آن است.
 
تولید کالاها و خدمات در صورتی رقابتی هستند که در مقایسه با کالاها و خدمات مشابه در کشورهای دیگر ارزانتر و با کیفیت بالاتر تولید شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.