| کد خبر: 112730 |

فصل حمل‌و‌نقل زیر ذره بین؛

راه سال آینده چقدر خرج بر می‌دارد؟

هفته‌نامه حمل ونقل|


گروه اقتصادی: 

پروژه‌های عمرانی بخش حمل‌و‌نقل سال آینده بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد. به گزارش حمل‌و‌نقل، دولت در قالب لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است ۷ هزار و ۳۴۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان اعتبار صرف تأمین اعتبارات مورد نیاز برای پروژه‌های عمرانی بخش حمل‌و‌نقل شود.

به‌این‌ترتیب اعتباری که در این فصل منظور شده است افزایشی برابر با ۰/۶۱۲ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.  بودجه فصل حمل‌و‌نقل در سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان بود. این رقم هر چند رقمی قابل توجه است اما با توجه به نیازهای بخش حمل‌و‌نقل چندان نمی‌تواند تحولی در این عرصه ایجاد نماید.

 بر‌اساس این گزارش بودجه عمرانی بخش حمل‌و‌نقل در شش فصل تخصیص می‌یابد. هواشناسی، برنامه راهبردی حمل‌و‌نقل جاده‌ای، برنامه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی، برنامه توسعه حمل‌و‌نقل جاده‌ای و دریایی و هوایی این سرفصل‌ها را تشکیل می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مانند سال‌های گذشته بیشترین سهم از اعتبارات عمرانی در این حوزه به حمل‌و‌نقل جاده‌ای اختصاص یافته است با این حال برنامه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی نیز سهمی قابل توجه را از اعتبارات عمرانی سال آینده در فصل حمل‌و‌نقل داراست.

 جاده ای‌ها، صدرنشین
 بخش مهمی از حمل‌و‌نقل در ایران چه در حوزه کالایی و چه در حوزه مسافری از طریق جاده‌ها اتفاق می‌افتد. این بخش مهم رقمی در حدود ۹۰ درصد است به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاری در جاده‌ها از منظر بهسازی جاده‌ها و ایجاد شرایطی برای کاهش مصرف سوخت بسیار با اهمیت است.


 دولت در سال آینده سهمی ۳ هزار و ۶۵۷ میلیارد تومانی برای حمل‌و‌نقل جاده‌ای کنار گذاشته است.
بر‌اساس این گزارش این سهم درحالی به جاده‌های کشور تخصیص داده شده است که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی ایران که عمری بیش از دو دهه را دارد، در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای در حال احداث است.

درحال‌حاضر جاده‌های ایران از موقعیت استاندارد خوبی برخوردار نیستند و همین امر سبب شده است ایران آمار تصادفات بالایی را دارا باشد. تصادفات بالا فشاری بر اقتصاد ملی ایران تلقی می‌شود. یک بررسی نشان می‌دهد در حدود ۶ درصد تولید ناخالص داخلی ایران هزینه جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور است. دولت اعتباری ۴ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومانی را نیز برای برنامه راهبردی حمل‌و‌نقل جاده‌ای اختصاص داده است.

 ریلی‌ها، رتبه دوم
در سال آینده قرار است ۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه حمل‌و‌نقل ریلی اختصاص یابد.  حمل‌و‌نقل ریلی اهمیت فراوانی در ادبیات توسعه‌ای ایران دارد و توسعه حمل‌و‌نقل ریلی می‌تواند زیرساخت‌های اقتصادی ایران را متحول نماید.

اعتبارات تخصیص یافته به بخش حمل‌و‌نقل ریلی در سال آینده افزایش قابل توجهی را نسبت به سال جاری تجربه می‌کند و در سال گذشته ۲ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای برنامه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی اختصاص یافته بود اما هنوز گزارشی درباره میزان تخصیص این اعتبارات منتشر نشده است.

بخش مهمی از ایران همچنان به شبکه ریلی متصل نیست و بررسی‌ها نشان می‌دهد تکمیل زنجیره ریلی در ایران می‌تواند توسعه صادرات در کشور را متحول نموده و هزینه‌های حمل و کالا و مسافر را به شدت کاهش  دهد.

 دریایی‌ها، رتبه سوم
برنامه توسعه حمل‌و‌نقل دریایی در ایران تنها ۳۹ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان خواهد بود. ایران هر چند در شمال و جنوب خود به دریا دسترسی دارد اما هنوز از امکانات بالقوه خود در این حوزه به درستی بهره‌برداری نکرده و ظرفیت‌های خالی فراوانی در این عرصه وجود دارد. 

ایران لازم است برنامه حمل‌و‌نقل دریایی خود را با شدت بیشتری پیگیری نماید چرا که این اقدام می‌تواند سهم ایران از بازار بزرگ این حوزه را افزایش دهد. بنادر ایران ظرفیت فراوانی برای توسعه دارد و از این روست که ایران برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه در دستور کار قرار داده است.

 
 هوایی‌ها، رتبه چهارم
برنامه توسعه حمل‌و‌نقل هوایی در ایران ۱۹ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. به‌این‌ترتیب هوایی‌ها در آخرین ردیف در میان چهار بخش مهم حمل‌و‌نقلی در ایران قرار گرفته‌اند.
ایران برنامه‌های گسترده‌ای را برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی خود دارد که اعتبارات مورد نیاز برای آن در قالب لایحه بودجه پیش‌بینی نمی‌شود.

خرید هواپیماهای نو یکی از مهم‌ترین این اقدامات است.لازم به ذکر است در لایحه بودجه سال آینده سهمی ۴۶ میلیارد تومانی برای پروژه‌های عمرانی بخش هواشناسی اختصاص یافته است.

 
  باید توجه داشت هر چند اعتبارات عمرانی در نظر گرفته شده نسبت به نیازهای واقعی بخش حمل‌و‌نقل اندک است اما روند سال‌های گذشته نشان می‌دهد همواره صددرصد اعتبارات عمرانی محقق نمی‌شود و بخشی از بودجه عمرانی در نظر گرفته شده هیچ گاه امکان تخصیص نمی‌یابد.
  به‌این‌ترتیب لازم است دولت در سال آینده توجه ویژه‌ای را به بخش حمل‌و‌نقل مبدول نماید تا روند توسعه در کشور سرعت و شتاب بیشتری را تجربه نماید.  

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.