| کد خبر: 73397 |

صنعت ریلی ایران در جاده ابریشم جدید؟

 تین نیوز | همزمان با لغو تحریم‌های ایران و آغاز دوران پسا‌تحریم، چین در تلاش است تا خطوط ریلی ایران را به جاده ابریشم جدید خود متصل کند. به گزارش دویچه وله، چین این روزها به دنبال سرمایه‌گذاری بر موقعیت رفع تحریم‌های ایران است و مقامات ریلی این کشور طرحی را تدوین کرده‌اند که بر اساس آن یک خط ریلی قطار پرسرعت مسافربری و باری منطقه شمال غربی این کشور را از طریق آسیای میانه به آسیای غربی متصل خواهد کرد. طرح راه‌اندازی این مسیر 3200 کیلومتری که ماه پیش توسط شرکت دولتی قطار چین مطرح شد، از شهر مرکزی استان شی‌جیانگ چین آغاز و به تهران منتهی خواهد شد.

در امتداد این مسیر، قطارها در ایستگاه قزاقستان (شهر آلماتی)، قرقیزستان ( شهر بیشکک)، ازبکستان ( شهرهای تاشکند و سمرقند) و ترکمنستان (شهر عشق‌آباد) توقف خواهند کرد. سرعت قطار مسافربری در این طرح 300 کیلومتر بر ساعت و سرعت قطار باری 120 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این طرح جدید، بخشی از طرح بزرگ چین برای راه‌اندازی جاده ابریشم جدید خواهد بود که با هدف افزایش ارتباطات اقتصادی و تاثیرگذاری سیاسی این کشور در بخش بزرگی از حوزه اورآسیا تدوین شده است. این طرح شامل تلاش‌های چین در زمینه سرمایه‌گذاری و پروژه‌های زیرساختی ریلی، فرودگاهی و لوله‌های تامین منابع طبیعی است. قرار است جاده ابریشم جدید با استفاده از فناوری‌های روز چین، آسیای میانه، آسیای جنوب غربی، آسیای جنوب شرقی، روسیه و اروپا را به هم پیوند زند.

گر چه پیوستن ایران به جاده ابریشم هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، اما می‌تواند در سال 2016 به نقطه عطفی در رفع تحریم‌های ایران تبدیل شود. راجیو بیسواس، اقتصاددان ارشد متخصص در حوزه آسیاپاسیفیک از مرکز آی‌اچ‌اس می‌گوید: «با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین بازارهای نوظهور جهان و یک اقتصاد کلیدی در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود، تقویت روابط اقتصادی و لجستیک بین دو کشور ایران و چین می‌تواند برای هر دو کشور مزایای زیادی داشته باشد.» در این میان نقش مهم خطوط ریلی در پیوستن ایران به جاده ابریشم جدید بر کسی پوشیده نیست و می‌تواند موجب گشودن بازارهای نو برای شرکت‌ها و نیروی کار دو کشور شود.

این مسیر ریلی همچنین موجب سرعت بخشیدن به روند توسعه اقتصادی کل کریدور ریلی خواهد شد، چون درهای اقتصادهای منطقه را به روی کالاها، محصولات میانی و محصولات نهایی چین و اتحادیه اروپا باز خواهد کرد و می‌تواند فرصتی را فراروی بخش تجارت کشورهای مسیر قرار دهد. کارشناسان بر این باورند که در صورت سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران در آینده نزدیک و توافقات اولیه در این زمینه، این پروژه به سرعت راه خود را در پیش خواهد گرفت. کارشناسان بر این باورند که حمایت دولت‌ها از این تحول عظیم ریلی که منجر به تحول بزرگ‌تر اقتصادی در سطح کل این کریدور خواهد شد عامل حیاتی برای موفقیت طرح پیوستن ایران به جاده ابریشم جدید خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.