| کد خبر: 56797 |

آغاز ساخت پروژه تبریز - بازرگان تا دی‌ ماه

تین نیوز | عملیات اجرایی پروژه تبریز - مرند - بازرگان به عنوان نخستین پروژه مشترک آزادراهی ایران و ترکیه حداکثر تا دی ماه امسال آغاز می‌شود.
 
در جریان سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان کلید خورد تا نخستین پروژه مشترک آزادراهی میان ایران و ترکیه در این محور ساخته شود که در حال حاضر شرکت ترکیه ای با همکاری دولت ایران مشغول انجام مراحل ابتدای کار هستند تا به زودی کار ساخت این آزادراه را شروع کنند.
 
البته مشکلاتی که در خصوص تامین سهم ۳۵ درصدی دولت وجود دارد اما براساس مصوبه دولت، ساخت این آزادراه باید حداکثر تا دی ماه امسال آغاز شود، بنابراین عملیات اجرایی این پروژه که از مهمترین پروژه های آزادراهی کشور است در چندماه آینده شروع می‌شود.
 
براساس این گزارش، آزادراه تبریز - مرند - بازرگان به عنوان یکی از مسیرهای احیا کننده جاده ابریشم بخشی از آزادراه تهران – بازرگان به شمار می رود که مسیر میان تهران و مرز بازرگان را کوتاه تر کرده و با اتصال به مرز کشور ترکیه و پس از آن کشورهای اروپایی، شبکه ترانزیتی شرق به غرب را تکمیل می‌کند.
 
محور تبریز – بازرگان از نظر ترافیک بین‌المللی در مسیر آسیا – اروپا قرار گرفته که از نظر رشد ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا اهمیت زیادی دارد. آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر، نخستین آزاد راهی است كه از سوی سرمایه گذار خارجی در كشور اجرا می‌شود که براساس قرارداد، ۳۵ درصد از منابع مالی طرح به اضافه استملاک اراضی از سوی دولت و ۶۵ درصد از سوی سرمایه گذار انجام می‌شود.
 
دوران مشارکت این پروژه ۲۳ سال شامل ۵ سال مطالعه و ساخت و ۱۸ سال بهره‌برداری اعلام شده است که براساس برآوردها از سال ۱۳۹۶ بهره‌برداری از پروژه بصورت تدریجی آغاز خواهد شد.
 
ساخت این آزادراه براساس اولویت‌های مسیر انجام می گیرد که اولویت اول احداث آزادراه ۶ خطه تبریز – صوفیان به طول ۳۷ کیلومتر، اولویت دوم احداث آزادراه ۶ خطه صوفیان – مرند به طول ۲۶ کیلومتر، اولویت سوم احداث باند سوم خطه بازرگان – مرند به طول ۱۹۰ کیلومتر و اولویت چهارم احداث باند سه خطه مرند – بازرگان به طول ۱۹۰ کیلومتر است.
 
پیش بینی‌ها حاکی از آن است که با اتمام ساخت این آزادراه، تردد روزانه در محور تبریز- مرند در سال ۱۳۹۸ هفده هزار و برای محور مرند- بازرگان، ۶ هزار و۸۰۰ خودروی سواری خواهد بود.
 
همچنین میزان تردد روزانه برای خودروهای سواری در محور تبریز- مرند در سال ۱۴۰۸، ۲۰ هزار خودرو و در محور مرند- بازرگان در همان سال تردد ۱۲ هزار خودرو پیش‌بینی شده است؛ همچنین این میزان تردد روزانه در سال ۱۴۱۸ برای محور تبریز- مرند، ۲۳ هزار خودروی سواری و برای محور مرند- بازرگان، ۲۰ هزار خودروی سواری برآورد شده است.
 
براین اساس، آمارها حاکی از آن است که با ساخت این آزادراه طول مسیر ۱۷ کیلومتر کاهش می‌‌یابد و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به ۱۳۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین به ۱۱۰ دقیقه می‌رسد.
 
از سوی دیگر یکی از اهداف ساخت آزادراه ها کاهش مصرف سوخت است که با ساخت این آزادراه ۲۷۰ میلیون لیتر معادل ۲۵۰۰ میلیارد ریال در مصرف بنزین و ۳۶۰ میلیون لیتر معادل ۳۸۰۰ میلیارد ریال در مصرف گازوئیل صرفه جویی می شود. همچنین گازهای گلخانه ای ۱.۴ میلیون تن معادل ۶۵۰ میلیارد ریال کاهش پیدا می‌کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با بوق و کرنا از ساخت آزادراه با مشارکت سرمایه گذار خارجی سخن گفتند ولی این خبر پوچ است این خط و این نشان آیا اگر مسئولی وعده پوچ دهد کسی او را بازخواست می کند؟ کجاست حقوق شهروندی؟