| کد خبر: 56324 |

در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄توافق الکترونیکی کردن پایانه های مرزی ایران و ترکیه / محدودیت ۵۰۰ لیتری سوخت برای کامیون های ایرانی

تین نیوز | رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با بیان اینکه" مشکلات ترانزیتی دو کشور در صورت مذاکره در سطح مسئولان قابل رفع است" گفت: توقف کامیون های ترانزیتی برای پلمپ باک در دو سوی مرز بازرگان موجب ضرر و زیان فراوان برای دو کشور شده است.

رضا کامی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به توافقات و مشکلات ترانزیتی میان ایران و ترکیه اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود در مرز بازرگان پلمپ باک و مدت توقف کامیون ها جهت بازرسی و عملیات پلمپ است.

وی افزود: با توجه به موقعیت بالاتر ایران نسبت به ترکیه به دلیل شرایط سیاسی منطقه به علاوه تمایل ترک ها برای استفاده از مسیر بندر بوشهر، تمامی مشکلات فی مابین با گفتگو و مذاکره قابل رفع خواهد بود.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد: درحالی که طبق یک برنامه جهانی تمامی پایانه ها و گمرکات باید به منظور حذف توقف، الکترونیکی شوند، ترانزیت ایران و ترکیه شاهد ضرر و زیان های فراوان در مرز مشترک دو کشور و ایجاد صف های طولانی به دلیل توقف های 15 دقیقه ای هر کامیون هستند.

کامی با بیان اینکه" توافق الکترونیکی سازی گمرکات و پایانه های مرزی  ایران و ترکیه مدت ها پیش صورت گرفته است" خاطرنشان کرد: از طریق این روش، کلیه اطلاعات کامیون از طریق شبکه اینترنتی در اختیار گمرکات و پایانه های مرزی قرار می گیرد و موجب کاهش توقف به یک دقیقه در مرز می شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره مساله مابه التفاوت سوخت میان دو کشور اذعان کرد: در حال حاضر کامیون های ایرانی نمی توانند با بیش از 500 لیتر گازوئیل وارد خاک ترکیه شوند و کامیون های ترک نیز مجبور به پرداخت مابه التفاوت سوخت به ازای میزان مسافت طی شده و پلمپ باک هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه "پلمپ باک کامیون های ترک به نفع آنهاست" گفت: آنها به جای پرداخت مابه التفاوت سوخت در ایران، با استفاده از مزایای سوخت بدون مالیات باک خود را پر می کنند و حتی این امتیاز را برای کامیون های ایرانی حاوی بار صادراتی نیز قائل می شوند. 

کامی یادآور شد: تمامی مشکلات در صورت مذاکره طرفین در سطح مسئولان قابل رفع خواهد بود زیرا
ما نمی توانیم از تجارت 30 تا 50 میلیارد دلاری میان دو کشور صحبت کنیم اما مشکلات تردد کامیون ها در دو سوی مرز، موجب ضرر و زیان باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.