خودمالکی کامیونها، معضل بخش حمل و نقل جادهای کشور
تین نیوز | رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی ایران با اشاره به اینکه طی چند دهه اخیر ساختار حمل و نقل جادهای تغییر کرد و شرکتهای حمل و نقل کم کم حذف و کامیونها خودمالک شدند، گفت: این مساله معضلی برای بخش حمل و نقل جادهای محسوب شده و موجب کند شدن حرکت چرخ حمل و نقل کشور و در نتیجه چرخ اقتصاد کشور میشود.
جواد سمساری لر افزود: خود مالک سرمایه خود را مصروف خرید کامیون میکند و به دلیل احساس مالکیت، به اندازه رفع نیاز کار میکند.
وی ادامه داد: اگر کامیون متعلق به شرکت باشد علاوه بر اینکه هر 5 سال براساس قوانین بینالملل و کشور، برای رهایی از هزینههای سرسام آور تعمیر، نسبت به نوسازی ناوگان اقدام میکند، به صورت متناوب و منظم نیز به سرویس دهی مشغول خواهد پرداخت.
این کارشناس بخش حمل و نقل با بیان اینکه یک راننده خودمالک، سرمایه خود را برای خرید کامیون اختصاص میدهد، گفت: در این شرایط کل کارهای مربوط به تعمیر، نگهداری، بارگیری، تسویه حساب و سایر کارهای اداری نیز به عهده خود راننده و مالک است اما در شرکت حمل و نقل هر مبحث به عهده مسئولان متخصص همان بخش است و راننده نیز وظیفه تخصصی خود را انجام میدهد.
سمساری لر تاکید کرد: کامیون خودمالک به صورت خودمحور نیز تصمیم می گیرد و نیاز اقتصاد کشور را در اولویت قرار نمیدهد و تضمینی برای ارائه سرویس تمام وقت و منظم به اقتصاد نمیدهد.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی ایران، ساماندهی این وضعیت و تغییر ساختار خودمالکی به شرکت حمل و نقل را از مسئولیتهای دولت دانست و اظهار کرد: این کار با شعار و دعوت زبانی انجام نمیشود. بلکه باید همت کنند تا با حذف تعرفه واردات و کاهش هزینهها، زمینه واردات و تجهیز ناوگان مهیا شود.
وی ادامه داد: فعلا معدود شرکتهایی که با تعداد کمی کامیون در حمل و نقل بین المللی فعال هستند، کامیونها را به نام افراد سند میزنند چون اگر سند به نام شرکت باشد برای مستهلک کردن آن باید مالیاتهای عجیب و غریبی پرداخت کنند در صورتی که برای کامیون خودمالک در این مبحث سختگیری نمیشود.
وی تصریح کرد: 65 تا 70 درصد کامیونهای ایران بیش از 55 تا 60 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف میکنند، در حالیکه مصرف سوخت کامیونهای جدید 23 تا 30 لیتر در هر 100 کیلومتر است و متاسفانه جدای از مبحث ایجاد آلودگی هوا، به هزینه مابه التفاوت این مصرف سوخت نیز توجه نمیشود.
سمساری لر تاکید کرد: بخش عمدهای از این مابه التفاوت را دولت باید پرداخت کند پس بهتر است برای نوسازی، تجهیز و ساماندهی ناوگان حمل و نقل احساس مسئولیت کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.