| کد خبر: 55876 |

ورود دومین ایرانی به عرصه ساخت خودرو سوپر اسپرت

«بیستِ» ایرانی وارد دنیای خودرو شد

تین نیوز | در میان خودروهای سوپر اسپرت در جهان به‌تازگی ایرانیان در بازارهای خارج از کشور بسیار فعال عمل می‌کنند. ابتدا «آرش فربد» خودرو «آرش» را معرفی کرد و حالا «فردیس رضوانی»، « رضوانی موتورز » را تاسیس کرده که نخستین محصول‌اش هم به‌تازگی با نام «بیست» (Beast در انگلیسی به معنی جانور است) رونمایی شده است.

قبل از «فردیس رضوانی»، «آرش فربد» نخستین ایرانی در خارج از ایران بود که شرکت خود را با نام «آرش موتورز» برای ساخت خودروهای سوپر اسپرت در انگلستان تاسیس کرده بود. محصول «آرش موتورز» هم خودرو «آرش آاف۸» است که با موتور ۷ لیتری و ۵۵۰ اسب بخاری‌اش و با توجه به وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی خودرو می‌تواند به سرعت ۳۲۲ کیلومتر در ساعت برسد و قیمت این خودرو ۲۷۵هزار دلار اعلام شده است.«آرش فربد» در این شرکت توانست با تلفیق موتور و اجزای خودروهای مختلف، سوپر اسپرت جدید شرکت خود را خلق کند. «فردیس رضوانی» هم در امریکا دست به کاری مشابه زده است.شرکت وی به‌تازگی از مدل اسپرت «بیست» رونمایی کرده است. این خودرو اسپرت روی شاسی و موتور «آریل اتم»، خودرو اسپرت انگلیسی ساخته شده و قیمت پایه آن ۱۶۵هزار دلار است.طراح این خودرو «سمیر سادیخوف» است که در گذشته «استون مارتین دی‌بی‌سی» را طراحی کرده است. طراحی خودرو در عین سادگی بسیار اسپرت و عضلانی و پر از انحنا است. چراغ‌های جلو خودرو باریک بوده و شیشه جلو نیز متحرک است. کمپانی «رضوانی موتورز» در ایالت کالیفرنیا امریکا مستقر است و فردیس به دلیل آنکه پدرش یک خلبان جنگنده بوده، عاشق هواپیماها به‌ویژه جنگنده اف۴ است. بنابراین جای تعجب نیست که خودرو او نیز شباهت زیادی به جنگنده داشته باشد. رضوانی کار طراحی خودرو را ابتدا از شرکت «Vencer Sarthe» در اروپا آغاز کرد. او از کودکی به دلیل شغل پدرش عاشق سرعت و هیجان بود. وی برای همین، استعداد خود را به سمت طراحی خودروهای سوپر اسپرت سوق داد.

نشان «رضوانی موتورز» ترکیبی از یک بال و فرمان خودرو است. بال شاید نشانه علاقه زیاد وی به هواپیما و پرواز باشد و فرمان نیز نشان خودرو است. نخستین خودرو شرکت «رضوانی موتورز» به هیچ‌وجه ارزان نیست. براساس این گزارش قیمت پایه این خودرو ۱۶۵هزار دلار است و مشتریان باید برای شیشه جلو، صندلی و فرمان فیبرکربن، سیستم صوتی، صندوق عقب مبلغ بیشتری بپردازند. بر این اساس قیمت خودرو با تمامی موارد انتخابی به ۲۱۹هزار دلار می‌رسد. همچنین طراحی این خودرو با توجه به علاقه مالک آن بی‌شباهت به هواپیمای جنگنده نیست، حتی برخی عکس‌های تبلیغاتی این خودرو هم در کنار جدیدترین جنگده امریکایی، اف ۳۵ انداخته شده است.

رضوانی، مدیر «رضوانی موتورز»، به سایت «یاهو» گفته است، می‌خواهد لذت خالص و عریان رانندگی با سرعت بالا را به مشتریانش عرضه کند، بدون آنکه وسایل کنترل الکترونیکی رانندگی این لذت را از راننده بگیرد. وی دلیل انتخاب «آریل اتم» را به‌عنوان پایه خودرو، سبک بودن این خودرو و هیجان خالص رانندگی با این خودرو می‌داند. رضوانی معتقد است، برخی فناوری‌های جدید لذت خالص رانندگی با خودرو را از بین می‌برد اما محصول شرکت وی همچنان لذت واقعی رانندگی با یک خودرو اسپرت را حفظ کرده است. خودرو ساخت شرکت رضوانی با فیبرکربن ساخته شده و وزن آن تنها ۷۰۴ کیلوگرم است. طول خودرو ۴۱۴۵ میلی‌متر، عرض‌اش ۱۹۸۱ میلی‌متر و ارتفاع آن ۹۷۰ میلی‌متر است. همچنین فاصله بین دو محور خودرو هم ۲۳۴۵ میلی‌متر است.

در این خودرو با این ابعاد از موتور ۲/۴ لیتری ۵۰۰ اسب بخاری بهره گرفته شده که می‌تواند با استفاده از یک سوپر شارژ و یک توربوشارژ در مدت ۲/۷ ثانیه این خودرو را از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.نیرو در این خودرو به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و در خودرو هم از یک گیربکس ۶ دنده دستی استفاده شده است. خودرو جدید شرکت «رضوانی موتورز» مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها در جهان از جمله فاکس‌نیوز، بی‌بی‌سی، یاهونیوز، موترترند، لس‌آنجلس‌تایمز و ساندی‌تایمز قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.