| کد خبر: 49144 |

◄ بررسی پروژه خط آهن خرمشهر به بصره

تین نیوز | پروژه خط آهن خرمشهر به بصره با برقراری ارتباط میان ایران و عراق بادیگر کشورها از جمله چین، آذربایجان و ارمنستان از طریق جاده ابریشم می تواند نقش بسزایی در توسعه تجارت و تسهیل در حمل ونقل کالا برا دو کشور ایران و عراق ایجاد کند. در این رابطه فعالیت های دو کشور ایران و عراق در زمینه احداث این پروژه دارای اهمیت ویژه است.

به گزارش تین نیوز، کارشناسان معتقد هستند که با تکمیل پروژه خط آهن خرمشهر به بصره به طول 20 كیلومتر کشورمان با کشورهای شرق مدیترانه متصل می شود. اتصالی که بی تردید تحولی بزرگی در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر خواهد بود.

دراین زمینه بررسی دستاوردها، فعالیت های انجام شده و وظایف تعریف شده دو کشور ایران و عراق برای همکاری برای انجام پروژه خط آهن خرمشهر به بصره قابل توجه است:

تعهدات کشور ایران 
- احداث پل فنی به طول 700 متر بر روی اروندرود: از آنجا که خواست عراقی ها در ساخت این پل، فراهم شدن زمینه کشتیرانی در آبراهه اروندرود می باشد، لازم است که عرشه یک دهنه، به طور کامل روی یک دهنه بچرخد لذا کار بسیار فنی و مهم است.
- با توجه به اینکه عراقی ها ساخت حدود 32 کیلومتر از این خط ریلی را بر عهده دارند حصول اطمینان از آمادگی طرف عراقی برای اجرای پروژه خط آهن در داخل این کشور پس از اجرای این پل یک ضرورت است.
 
فعالیت های صورت گرفته توسط کشور عراق
- پایان کار طراحی و احداث این خط آهن
- تعیین محل ایستگاه ها
- تامین بخش اعظمی از امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای خط آهن
 
دستاوردهای سفر دوشنبه 24 فروردین ماه وزیر راه  و شهر سازی به بصره عراق 
- تعیین محل استقرار کارگاه ها 
-  امضای صورتجلسه همکاری با وزیر حمل و نقل عراق که طی آن نحوه هماهنگی برای اجرای کار و تشکیل کمیته مشترک دو جانبه برای کنترل پیشرفت کار و انجام هماهنگی مستمر در آن مشخص شده است.
- توافق جهت خارج سازی شناورهای غرق شده در اروندرود با طرف عراقی:  بر اساس تفاهم، حدود 14 مغروقه در اروندرود و 10 مغروقه از کارون خارج می شود.

دستاوردهای به دست آمده از اجرای این پروژه:
- افزایش مبادلات بین المللی دو طرف: افزایش روزانه کالاهایی نظیر سیمان، مصالح ساختمانی و محصولات متنوع غذایی از ایران به عراق صادر می شود که با راه اندازی این خط آهن، مبادلات بین المللی دو طرف افزایش می یابد.
- جابه جایی حجم زیادی از مسافران: با توجه به آمار در روزهای معمولی روزانه حدود 2 هزار و بیش از پنج هزار نفر در روزهای اوج سفرها به عتبات عالیات عزیمت می کنند که این خط می تواند تا در تسهیل این سفرها موثر باشد.

گفتنی است مناقصه این طرح هفته آینده از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام خواهد شد تا براساس برنامه ریزی های صورت گرفته 20 ماه پس از آن خط ریلی شلمچه بصره به بهره برداری برسد.

در این رابطه زمان طراحی این پل تک پایه تا پایان خرداد نهایی و تیر سال جاری  عملیات اجرایی آن که متخصصان کشورمان آن را طراحی کرده اند، آغاز می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.