| کد خبر: 47320 |

" منطقه آزاد ماکو "، بزرگترین منطقه آزاد آسیا

تین نیوز | منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد آسیا ظرفیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و پیشرفت منطقه را دارد.
شهرستان ماكو در شمال غربي ايران (استان آذربايجان غربي) قرار گرفته و به عنوان یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران به حساب می آید که با دارا بودن مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان اهداف اقتصادی مخصوص خود را دنبال می‌کند. 
 
مساحت منطقه آزاد ماکو ۵ هزار کیلومتر مربع است و شهرهای ماکو، شوط و پلدشت را شامل می‌شود و در این میان از مطالبات مهم و اصلی مردم چالدران ملحق شدن به منطقه آزاد ماکو است.‌
 
این منطقه آزاد جوان ترین و بزرگترین منطقه آزاد آسیا محسوب می شود،به طوری که رشد این منطقه با سرعت و شتاب چشم گیری تحقق یافته و تبدیل به محل مناسبی برای فعالیت سرمایه گذاران بین المللی شده است.
 
این منطقه با دارا بودن مزیت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد مانند معافیت های مالیاتی 20 ساله،ورود مواد اولیه بدون عوارض برای تولید کنندگان داخل منطقه آزاد و انر‍‍ژی ، دسترسی به نیروی کار کافی و ثبت شرکت در مدت کوتاه(یک هفته) سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در این منطقه ترغیب می کند.
 
در راستای اهداف اقتصادی کشورمان که در 24 مرداد ماه سال  1389 تصویب شده است.بر اساس لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی کلیه فعالیت موضوع قانون چگونگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372 و اصلاحات بعدی آن در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو که محدوده جغرافیایی آن مطابق نقشه مشخص است مجاز است. ساختن فرودگاه بین‌المللی، کشیدن راه‌آهن برای اتصال به راه‌آهن سراسری ایران و کشورهای ترکیه و آذربایجان یکی از مهمترین برنامه‌های توسعهٔ ماکو است.
 
منطقه ازاد  ماکو با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری توان بالقوه فراوانی در بهره گیری از صنعت گردشگری دارد.
 
شرایط آب و هوایی مناسب،پوشش گیاهی،رودها،چشمه ها،غارها،آبشارها،قلعه و دژها،گونه های مختلف گیاهی و جانوری،اماکن و ابنیه تاریخی،صنایع دستی و باغات اطراف شهر،جلگه ها و دامنه های پر از گل های وحشی،دست بافته های عشایر،لباس های رنگی،محلی  و از همه مهمتر مردم خونگرم و مهمان نواز زمینه مناسبی برای جذب مسافران و جهانگردان و ایجاد مراکز تفریحی و خدماتی را فراهم و بستری را برای ورود ارز به کشور ایجاد کرده است.
 
شایان ذکر است منطقه آزاد ماکو آماده در اختیار قرار دادن زمین به سرمایه گذاران برای فعالیت های تولیدی یا تجاری است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.