| کد خبر: 263752 |

نیاز سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری رویه راه های کشور

بر اساس خروجی سامانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، سالانه ۱۰۸ هزار میلیارد تومان هزینه برای نگهداری راه های شریانی و فرعی کشور و معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه های روستایی مورد نیاز است.

تین نیوز

بر اساس خروجی سامانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، سالانه ۱۰۸ هزار میلیارد تومان هزینه برای نگهداری راه های شریانی و فرعی کشور و معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه های روستایی مورد نیاز است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش مطالعات و نوآوری این سازمان در دومین روز از همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به عدم وصول کامل عوارض آزادراهی و تزریق قطره چکانی اعتبارات از محل جرائم رانندگی، موضوع صادرات ۲/۳ قیر کشور، عدم تعریف و دریافت مالیات بر سوخت و خودرو و همچنین عوارض بر راهها، تامین منابع سازمان راهداری صرفا از طریق اعتبارات دولتی و درآمدهای شرکتی انجام می شود.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری افزود: با توجه به عمر متوسط ۲۶ سال ماشین آلات فرسوده راهداری و اهمیت موضوع نوسازی ناوگان و از سویی اعتبار مورد نیاز سالانه برای توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند،سالانه نیازمند تامین منابع پایدار برای نگهداری این زیر ساخت ها است.

ذاکری بیان کرد: با احتساب پرداخت هزینه های جاری ۲۰ هزار نیروی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در مجموع این سازمان بر اساس خروجی سامانه ها، در سال حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی تأکید کرد: با توجه به اعتبارات سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، این سازمان سالانه با کسری قریب به ۸۸ درصدی منابع اعتباری مواجه است.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری، نگهداری و ارتقا شبکه راه های ملی و ترانزیتی را در اولویت نخست برنامه های نگهداری رویه راهها برشمرد.

ذاکری همچنین اصلاح ساختار، ایجاد منابع درآمدی جدید و مشارکت دادن ظرفیت بخش خصوصی در حوزه نگهداری راه ها را از راهکارهای پیش رو خواند و افزود: از دو سال گذشته و با افزایش عوارض بارنامه از ۴ به ۹ درصد، منابع اعتباری خوبی تأمین و از این طریق نگهداری شبکه راه های کشور محقق شده است، که اثر مثبت آن در شاخص های کلیدی نمایان شده است. وی افزود اتخاذ تصمیات راهبردی و موثر مشابه، می تواند منشا ایجاد امید و رضایتمندی بیشتر شود.

وی با اشاره به بهره گیری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از سامانه های مدیریتی و موضوعات راهبردی گفت: از سال ۹۵ سامانه مدیریت روسازی راه های کشور در این سازمان پیاده سازی و پشتیبانی شده و به واسطه آن، بانک اطلاعاتی بینظیری برای تصمیم گیری ایجاد شده است و امروز نسل چهارم سامانه مدیریت روسازی که از افتخارات جامعه مهندسی و محصولی دانش بنیان است بخوبی نقش آفرینی می کند.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری تصریح کرد: همچنین از سال گذشته پروژه مستندسازی راه های روستایی کشور آغاز شد و این پروژه که اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی توانسته کار مستندسازی ۶۰ هزار کیلومتر از راه های روستایی را انجام دهد، تا ماه های آینده تکمیل می شود.

ذاکری با اشاره به این که طول شبکه راه های روستایی آسفالته کشور ۱۲۰ هزار کیلومتر است، عنوان کرد: قریب به ۸۵ درصد شبکه راه های کشور را راه های روستایی، فرعی و شوسه تشکیل داده است.
وی اظهار کرد: با ایجاد سامانه جامع راهداری در سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و یکپارچه سازی سامانه های مدیریت روسازی و ابنیه، ایمنی راه ها، شناسایی نقاط پرتصادف و تونل ها امکان بهره گیری از اطلاعات بهتر در تصمیم سازی حرفه ای و فنی فراهم شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.