| کد خبر: 261729 |

نقش بندر بزرگ مکران در توسعه اقتصاد دریا

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: احداث و بهره برداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعه های صورت پذیرفته در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حمل ونقل دریایی ملی و بین المللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیت زدایی و در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

تین نیوز

علی فتحی با اشاره به موقعیت جغرافیایی سواحل مکران گفت: با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بین المللی دریایی، نقش بسزایی در فعال سازی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ایفا می کند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فتحی ادامه داد: بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است. در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه ریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، مقدمات لازم جهت ایجاد بندر بزرگ ( مجتمع بندری مکران ) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موانع توسعه مکران بیان کرد: فقدان برخورداری از زیرساخت های مناسب حمل ونقل شامل بزرگراه، راه آهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح های سرمایه گذاری مهیا نشود. از این رو سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می کند تا با اعطای مشوق های لازم از جمله اعمال تخفیفات تعرفه ای و سایر تسهیلات اعطایی زمینه لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند.

فتحی ادامه داد: با وجود ابراز تمایل بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در منطقه مکران، توسعه زیرساخت های حمل ونقل در این منطقه تا زمان حضور بخش خصوصی معطل نمانده و این سازمان در خصوص سرمایه گذاری در سواحل مکران، بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۶۷  میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو تا کنون از محل منابع داخلی خود مصرف کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی واقع شده در سواحل مکران ۳۳ میلیون تن ظرفیت پیش بینی شده است که تاکنون و با احداث فاز اول توسعه آن، ایجاد ظرفیت ۱۲ میلیون تن آن تحقق یافته است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سواحل مکران در حال حاضر جزو مناطق کمتر توسعه یافته محسوب می شود، افزود: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تسریع در روند توسعه و محرومیت زدایی، ایجاد زیرساخت های حمل ونقل از مدتی پیش در منطقه آغاز شده و با تلاش های دولت سیزدهم و تشکیل شورای توسعه سواحل مکران، مقدمات و الزامات تحقق توسعه دریامحور در این خصوص نیز به نحو مناسبی فراهم شده است.

فتحی ادامه داد: متناسب با تکالیف و هماهنگی های صورت پذیرفته سازمان بنادر و دریانوردی به منظور ایجاد بزرگ ترین بندر تجاری و نفتی در سواحل مکران واقع در منطقه کوه مبارک اقدام به جانمایی محدوده مورد نظر کرده و فرآیند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم احداث و بهره برداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعه های صورت پذیرفته در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حمل ونقل دریایی ملی و بین المللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیت زدایی و نیز در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.