رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تشریح کرد
◄ جزئیات تصمیمگیری واردات کامیون دست دوم برای نوسازی ناوگان جادهای
واردات ناوگان اروپایی زیر سه سال ساخت طرحی مناسب برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری محسوب می شود و این طرح باید به زودی اجرایی شود.
رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: واردات ناوگان اروپایی زیر سه سال ساخت طرحی مناسب برای نوسازی ناوگان درون شهری و برون شهری محسوب می شود و این طرح باید به زودی اجرایی شود.
به گزارش تین نیوز، مشکلات ناوگان فرسوده موجب شد تا دولت طرح هایی برای نوسازی ناوگان به خصوص نوسازی خودروهای سنگین ارائه دهد که از آن جمله می توان به آزادسازی واردات خودروهای سنگین تا سه سال ساخت اشاره کرد؛ طرحی که در سال گذشته توسط رضا رحمانی وزیر صمت جهت اجرا و ابلاغ شد.
داوود کشاورزیان رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در گفتوگو با خبرنگار تین نیوز گفت: طرح چهارم نوسازی یا همان واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت برای اولین بار در بند «ه» ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه پایهگذاری شد.
وی افزود: اما این طرح به دلیل اختلافنظرهایی که بین سازمان راهداری و وزارت صمت وجود داشت منجر شد این طرح برای چند وقت به تعویق بی افتد. وزارت صمت تفسیر خود را از این قانون کامیونهای صفر کیلومتر می دانست.
این مقام مسئول سابق اظهار کرد: این درحالی است که سازمان راهداری معتقد بود که این کامیون ها نیازی نیست صفر کیلومتر باشد و سه سال ساخت نیز می تواند مناسب باشد و خوشبختانه وزارت صمت نیز با این طرح موافقت کرد.
کشاورزیان درخصوص هدف این طرح گفت: هدف از این طرح این بوده که مقامات کشور بتوانند ناوگان حملونقل درونشهری و برونشهری را بازسازی کنند. این درحالی است که بیش از 200 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده با سن بالا در کشور فعالیت میکنند و نیاز است با اتوبوسهای و کامیونهای جدیدتر جایگزین شود. همچنین شرکتهای خودروساز داخلی نیز بهتنهایی نمیتوانند نیاز کل کشور را تامین کنند به همین دلیل کامیونهای دسته دوم باید وارد کشور شود.
وی درخصوص ارزش این ناوگان جاده ای گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که کامیون نو با برند معتبر اروپایی نزدیک به 3 میلیارد تومان قیمت دارد. درحالیکه اگر همین کامیون را با عمر سه سال ساخت بتوانید وارد کنند قیمت آن نصف قیمت صفرکیلومتر وارد چرخه حمل و نقل کشور میشود.
کشاورزیان با انتقاد از تصمیمات گذشته گفت: برخورد با این طرح نباید بهصورت صفر و صدی می بود یعنی این که وزارت صمت معتقد بود که کامیون ها باید با عمر 40 ساله فعالیت کند یا صفرکیلومتر باشد. مخالفت وزارت صمت با این قضیه منجر به تعویق این طرح شد.
وی افزود: رانندهها و شرکتهای حملونقلی توان آن را ندارد که بتوانند کامیون صفر و نو خریداری کنند. درعینحال این کامیونهایی که عمر کمتر از سه سال دارند نسبت به ناوگانی که در جاده و درون شهر فعالیت میکند بسیار جوانتر، با آلودگی کمتر و راحتی بیشتر هستند بنابراین میتواند گزینه بسیار خوبی برای حملونقل کشور محسوب شود.
رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اضافه کرد: سازمان راهداری واردات ناوگان دسته دوم را برای هیچکس منع نکرده است، اما واردات کامیون نیاز به امکاناتی دارد که امکانات آن همان خدمات پس از فروش است. به اعتقاد بنده بهترین گزینه برای واردات خود سازندگان و تولیدکنندههای کامیون هستند. ضمن اینکه برای اینکه واردات انحصاری نشود باید اجازه واردات به افراد و شرکتهایی که تخصصی در بزینس دارند نیز داده شود.
وی در خصوص استاندارد سوخت مورد استفاده این ناوگان ها گفت: پیش از این تعدادی از کارشناسان حمل و نقل جاده ای معتقد بودند که سوخت این نوع کامیون ها در کشور وجود ندارد درحالی که اینگونه نیست و وزارت نفت سوخت این گونه کامیون ها را تولید کرده است و اگر تعداد این کامیون ها نیز افزایش پیدا کند وزارت نفت میتواند هم سوخت آن را وارد کند و هم میتواند تولید آن را افزایش دهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.