سقوط های ناتمام
◄ از ۱۴۰ تا ۱۲؛ مشابهت های دو سانحه هوایی آنتونوف در ایران و الجزایر
تین نیوز | سقوط هواپیماهای روسی در ایران و دیگر نقاط جهان همچنان ادامه دارد؛ در این راستا روز گذشته یک فروند هواپیمای مسافربری مدل «آنتونوف 12» اوکراین با هفت سرنشین در صحرای جنوب الجزایر سقوط کرد.
به گزارش تین نیوز، شاید کمترین ایرانی باشد که وقتی نام هواپیماهای روسی - اوکراینی را بشنود، کلمه مرگ یا سقوط در ذهنش تداعی نشود؛ آنتونوف یکی از همین هواپیماهاست که محصول شرکت اوکراینی بوده و میراث دوران اتحادیه جماهیر شوروی است.
هواپیماهای روسی طی سال های اخیر دچار سوانح جبران ناپذیری در ایران و دیگر کشورها شدند و ترس از پرواز با این نوع هواپیماها همیشه در جامعه وجود داشته است. آخرین سانحه سقوط هواپیمای روسی در ایران در مردادماه سال جاری اتفاق افتاد. در این حادثه تلخ 9 نفر زخمی و 39 تن از هموطنانمان کشته شدند.
در سال های گذشته انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی به كشورهاي عضو، گفته بود از هرگونه هواپيماي ساخت روسيه دوري کنند. یاتا اعلام کرده بود که در كشورهايي كه مقررات ايمني به طور كامل رعايت ميشود، هواپيماهای شرقي هم جايي ندارند، اما در برخي كشورها مانند كشورهاي آفريقايي و خاورميانه اين هواپيماها به راحتي پرواز ميكنند.
آنتونوف بار دیگر حادثه آفرید
روز گذشته (10 شهریور) یک فروند هواپیمای مسافربری مدل «آنتونوف 12» اوکراین با هفت سرنشین در صحرای جنوب الجزایر سقوط کرد. بنابر اعلام مقامهای محلی، این هواپیما تنها دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه «تمنراست» به مقصد گینه دچار سانحه شد و تمام سرنشینان آن جان باختهاند.
تاکنون هیچ خبری درباره علت حضور این هواپیمای اوکراینی در آفریقا منتشر نشده است.
نکته جالب توجه، مشابهت سقوط آنتونوف 12 در روز گذشته با سقوط آنتونوف 140 در تهران طی هفته های گذشته است که هر دو بعد از چند دقیقه پس از برخاستن سقوط کرده اند و سرنشینان آن کشته شده اند.
معرفی آنتونوف 12
هواپیماهای آنتونوف 12 برای تامین نیازهای ترابری نیروی هوایی شوروی سابق ساخته شد و برای اولین بار در سال 1958 به پرواز درآمد.
به موازات تولید آنتونوف 12 نمونه تجاری آن نیز با نام آنتونوف 10، در حدود 100 فروند ساخته شد. خط تولید آنتونوف 12 تا سال 1973 باز بوده که بعد با هواپیمای ایلیوشین 76 جایگزین شد.
در بین مدلهای مختلف آنتونوف 12 نمونه آنتونوف12BP از همه مهمتر و مشهورتر است. به طوریکه آنتونوف12BP علاوه بر شوروی در بسیاری از کشورهای متحد شوروی سابق نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
در سال 1969، شرکت "XiAn" چین شروع به طراحی مجدد آنتونوف 12 نمود و مدلهای مختلفی از آن را با نامهای Y-8B و Y-8C تولید کرد.
ممنوعیت استفاده از هواپیماهای روسی
در پی حادثه سقوط هواپیما در تهران رئیس جمهور دستور داد تا زمان رسیدگی کامل به این سانحه، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.
همچنین بر اساس اعلام مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور، رئیسجمهور در دستوری دیگر استفاده مسافربری از هواپیمای آنتونوف 74 را ممنوع کرده است.
این هواپیمای قدیمی نظامی سالهاست در خطوط هواپیمایی روسیه پرواز میکند و اصلیترین کاربرد آن در حوزه نظامی است، اما قابلیت افزایش ظرفیت و استفاده مسافری را نیز دارد. بر اساس آخرین برآوردها در ایران بیش از دو فروند از این نوع هواپیما وجود دارد که در اختیار ارگانهای نظامی است.
گفتنی است بحث ممنوعیت استفاده از هواپیماهای روسی در سالهای گذشته بارها مطرح شده، اگر چه در مراحل مختلف، استفاده مدلهایی از آن ممنوع شده است اما مدلهایی از آن هر چند در سطح محدود مورد استفاده قرار می گرفت.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.