| کد خبر: 20141 |

سقوط های ناتمام

◄ از ۱۴۰ تا ۱۲؛ مشابهت های دو سانحه هوایی آنتونوف در ایران و الجزایر

تین نیوز | سقوط هواپیماهای روسی در ایران و دیگر نقاط جهان همچنان ادامه دارد؛ در این راستا روز گذشته یک فروند هواپیمای مسافربری مدل «آنتونوف 12» اوکراین با هفت سرنشین در صحرای جنوب الجزایر سقوط کرد.

به گزارش تین نیوز، شاید کمترین ایرانی باشد که وقتی نام هواپیماهای روسی - اوکراینی را بشنود، کلمه مرگ یا سقوط در ذهنش تداعی نشود؛ آنتونوف یکی از همین هواپیماهاست که محصول شرکت اوکراینی بوده و میراث دوران اتحادیه جماهیر شوروی است.

هواپیماهای روسی طی سال های اخیر دچار سوانح جبران ناپذیری در ایران و دیگر کشورها شدند و ترس از پرواز با این نوع هواپیماها همیشه در جامعه وجود داشته است. آخرین سانحه سقوط هواپیمای روسی در ایران در مردادماه سال جاری اتفاق افتاد. در این حادثه تلخ 9 نفر زخمی و 39 تن از هموطنانمان کشته شدند.

در سال های گذشته انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی به كشورهاي عضو، گفته بود از هرگونه هواپيماي ساخت روسيه دوري کنند. یاتا اعلام کرده بود که در كشورهايي كه مقررات ايمني به طور كامل رعايت مي‌شود، هواپيماهای شرقي هم جايي ندارند، اما در برخي كشورها مانند كشورهاي آفريقايي و خاورميانه اين هواپيماها به راحتي پرواز مي‌كنند.

آنتونوف بار دیگر حادثه آفرید
روز گذشته (10 شهریور) یک فروند هواپیمای مسافربری مدل «آنتونوف 12» اوکراین با هفت سرنشین در صحرای جنوب الجزایر سقوط کرد. بنابر اعلام مقام‌های محلی، این هواپیما تنها دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه «تمنراست» به مقصد گینه دچار سانحه شد و تمام سرنشینان آن جان باخته‌اند.

تاکنون هیچ خبری درباره علت حضور این هواپیمای اوکراینی در آفریقا منتشر نشده است.

نکته جالب توجه، مشابهت سقوط آنتونوف 12 در روز گذشته با سقوط آنتونوف 140 در تهران طی هفته های گذشته است که هر دو بعد از چند دقیقه پس از برخاستن سقوط کرده اند و سرنشینان آن کشته شده اند.

معرفی آنتونوف 12
هواپیماهای آنتونوف 12 برای تامین نیازهای ترابری نیروی هوایی شوروی سابق ساخته شد و برای اولین بار در سال 1958 به پرواز درآمد.

به موازات تولید آنتونوف 12 نمونه تجاری آن نیز با نام آنتونوف 10، در حدود 100 فروند ساخته شد. خط تولید آنتونوف 12 تا سال 1973 باز بوده که بعد با هواپیمای ایلیوشین 76 جایگزین شد.

در بین مدلهای مختلف آنتونوف 12 نمونه آنتونوف12BP از همه مهمتر و مشهورتر است. به طوریکه آنتونوف12BP علاوه بر شوروی در بسیاری از کشورهای متحد شوروی سابق نیز مورد استفاده قرار گرفته است. 

در سال 1969، شرکت "XiAn" چین شروع به طراحی مجدد آنتونوف 12 نمود و مدلهای مختلفی از آن را با نامهای Y-8B و Y-8C تولید کرد.

ممنوعیت استفاده از هواپیماهای روسی
در پی حادثه سقوط هواپیما در تهران رئیس جمهور دستور داد تا زمان رسیدگی کامل به این سانحه، از ادامه پرواز این نوع هواپیما ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد.

همچنین بر اساس اعلام مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور، رئیس‌جمهور در دستوری دیگر استفاده مسافربری از هواپیمای آنتونوف 74 را ممنوع کرده است.

این هواپیمای قدیمی نظامی سال‌هاست در خطوط هواپیمایی روسیه پرواز می‌کند و اصلی‌ترین کاربرد آن در حوزه نظامی است، اما قابلیت افزایش ظرفیت و استفاده مسافری را نیز دارد. بر اساس آخرین برآوردها در ایران بیش از دو فروند از این نوع هواپیما وجود دارد که در اختیار ارگان‌های نظامی است.

گفتنی است بحث ممنوعیت استفاده از هواپیماهای روسی در سال‌های گذشته بارها مطرح شده، اگر چه در مراحل مختلف، استفاده مدل‌هایی از آن ممنوع شده است اما مدل‌هایی از آن هر چند در سطح محدود مورد استفاده قرار می گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    انتونوف ۱۴۰ خیلی پیشرفته و خوبه!

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    طی ۱ الی ۲ ماه گذشته یک سانحه مرگبار هواپیمای ام دی ۸۳(آمریکایی) رخ داده، یک سانحه مرگبار ای تی آر ۷۲(آمریکایی) رخ داد در تایوان. دیروز هم یک فوکر ۲۷(هلندی) در آفریقا سقوط داشت. دست به قلم شدن آسان است اما آنچه ادعا می شود باید مستند بر آمار و اطلاعات صحیح باشد. البته نام نویسنده مشخص نیست تا از ایشان بخواهیم دلایل نتیجه گیری ایشان مبنی بر بد بودن " آنتونف " را شرح دهند. در حال حاضر سران کشور روسیه از هواپیماهای روسی برای رفت و آمد استفاده می کنند. در کشور ما هم فراوانی سوانح هواپیماهای روسی در مقایسه با هواپیماهای غربی اعم از آمریکایی و اروپایی تفاوت معناداری ندارد.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    یک نکته دیگر اگر نویسنده لطف کند و اطلاعیه رسمی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی به کشورهای عضور رو که گفته از هرگونه هواپیما ساخت روسیه دوری کنند نشان دهد ممنون می شوم. چنین اطلاعیه ای وجود ندارد و هیچگاه منتشر نشده است و این موضوع زاییده ذهن مطبوعات ایران است که بر پایه شوخی یکی از مسئولان بازنشسته یاتا در مصاحبه غیر رسمی با یک نشریه غربی شکل گرفته است

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    اصلاح می کنم. ای تی آر ۷۲ محصول مشترک فرانسه و ایتالیا است(اشتباها در نظر قبلی آمریکایی تایپ کردم) که در کشور ما هم به تعداد ۵ فروند توسط شرکت آسمان بهره برداری می شود و از هواپیماهای موفق در کلاس خودش است

  • 0 0

    آقای ظهرابزاده دیگر هر بچه ای می داند که دوره هواپیماهای ملخی در دنیا به اتمام رسیده است، در دهکده جهانی این روزها دانش و توانمندیها تقسیم می شود، دیگر خره همه کاره نیست و فقط بزازی می کند

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    در پاسخ به کاریری که در ۱۳۹۳-۰۶ - ۱۵ ۱۰:۵۶: ۰۶ بدون ذکر نظرشان رو داده اند در حال حاضر هواپیماهای توربوپراپ(جت ملخدار) به صورت گسترده در آمریکای شمالی و اروپای غربی و تمامی نقاط جهان استفاده می شوند. می توان مراجعه کرد به اینجا در خصوص هواپیمای ATR که هم اکنون یکی از موفق ترین هواپیماهای توربوپراپ جهان است: http: / / www. atraircraft. com / products / list. html تاکنون بیش از ۶۰۰ فروند از آن ساخته شده و هم اکنون نیز نمونه های به روز آن در حال تولید است و آخرین نمونه Dash ۸ با نامQ۴۰۰ ساخته شده توسط بمباردیر کانادا: http: / / commercialaircraft. bombardier. com / en / q۴۰۰. html خیلی خوب است قضاوتهایمان بر پایه اطلاعات صحیح و نه پندارها و افسانه های ذهنی باشد

  • دوست ناشناس ۱۰:۵۶: ۰۶ 0 0

    آقای ظهرابزاده هواپیماهای مورد اشاره شما بیشتر در زمینه های صنعتی، آموزشی و کشاورزی از جمله سمپاشی مزارع بزرگ بکار می رود نه حمل و نقل مسافر ضمنا در ساخت این هواپیماها از آخرین تکنولوژیهای روز دنیا بهره می برند نه تکنولوژی عصر حجری کشور اوکراین. بهتر است همه ما در جهت ارتقا دانسته های خود تلاش کنیم

  • کارمند قراردادی هما 0 0

    درود بر شما ای کاش در در سایر بخشهای سایت هم کامنتها به این سرعت به روز میشد به خصوص در صفحه وبلاگ آقای پرورش مدیر عامل هما

  • رهگذر 0 0

    در جایی دیگر به دوست عزیزم جناب ظهرابزاده سلام عرض می کنم شما مثل اینکه کارشناس همه چیز هستی؟ کارشناس نام مردم، کارشناس صنعت خودرو، کارشناس هواپیما و صنعت هوایی، کارشناس بازی های کامپیوتری اینها رو من تا به حال کشف کردم ماشا الله به این همه تخصص و استعداد کلا از نظر شما مردم هم نمی فهمند و رسانه ها و مطبوعات هم دروغ می گویند؟ اگر به نفع شما صحبت کنند خوب است؟