| کد خبر: 1641 |

◄ گزارش تین نیوز از افتتاح آزادراه پل زال - اندیمشک با حضور وزیر راه و معاونان

تین نیوز | آزادراه پل زال - اندیمشک به طول 45 کیلومتر، صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در اندیمشک افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از اندیمشک، آزادراه پل زال - اندیمشک، به طول 45 کیلومتر و به صورت چهار خطه و عرض 26 متر و سرعت متوسط حرکت 150 کیلومتر در ساعت با هزینه عملیات اجرایی به میزان 330 میلیارد تومان، ظرف 40 ماه تکمیل شده است.

در مراسم افتتاح آزادراه پل زال - اندیمشک علاوه بر عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزیر، علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و داود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و جمعی از مقامات مسئول حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، با بهره برداری از آزادراه زال - اندیمشک که بخشی از شبکه آزادراه های تهران - بندر امام محسوب می شود، و تکمیل قسمت های از اراک، خرم آباد و اندیمشک تا اهواز، کاهش قابل ملاحظه ای در طول 970 کیلومتری محور مذکور از نظر زمان سفر، مصرف سوخت، استهلاک وسایل نقلیه و نیز حوادث جاده ای صورت خواهد گرفت.

افتتاح این آزادراه، تاثیر بسزایی در ایجاد ارتباط مناسب و بهره برداری از ظرفیت کامل بندر امام خمینی به عنوان بزرگ ترین بندر ایران در شمال خلیج فارس دارد.

تعداد پل های بزرگ به کار رفته در این آزادراه، 10 پل و تعداد پل های کوچک، 123 مورد است که از طریق مشارکت وزارت راه و شکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزادراه پل زال - اندیمشک به نسبت 65- 35 توسط شرکت آزاد راه های پارس احداث شده است. دوران مشارکت مشتمل بر ساخت و بهره برداری جمعا 27.5 سال بوده و هزینه سرمایه گذاری و برگشت سرمایه و سود طرف مشارکت در طول بهره برداری از طریق اخذ عوارض وسایل نقلیه است.

10 پل بزرگ آزادراه پل زال - اندیمشک عبارتند از: زال، حسینیه، دختر برجی، تقاطع لوله های نفت، جاده دسترسی سد کرخه، بالارود 1، زیرگذر جاده موجود، بالارود 2 و تقاطع با راه آهن. این پل ها در مجموع به طول 1610 متر در دو طرف را شامل می شود.

همچنین با توجه به اینکه در دوران برگشت سرمایه، نگهداری از آزادراه برعهده طرف مشارکت است لذا از این طریق نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای به عمل می آید.

از جمله مزایای احداث آزادراه پل زال - اندیمشک در شبکه حمل و نقل و اقتصاد منطقه می توان به ویژگی هایی مانند کوتاه ترین مسیر زمینی بین خلیج فارس و دریای خزر یا همان کریدور شمال - جنوب، کوتاه ترین مسیر زمینی بندر امام و کشورهای سواحل غربی و شرقی دریای خزر، و همچنین کوتاه ترین مسیر زمینی بندر امام خمینی و ترکیه اشاره کرد.

همچنین از تاثیرات اقتصادی این پروژه می توان به واقع شدن در منطقه نفت خیز جنوب غربی کشور، بهره مندی از بنادر مهم و پرظرفیت مانند بندر امام، منطقه ویژه اقتصادی مجتمع های عظیم پتروشیمی در بندر ماهشهر، واحدهای بزرگ کشت و صنعت کارون، بزرگ ترین حجم آب های سطحی کشور در رودخانه های بزرگ کارون، کرخه، دز و جراحی اشاره کرد.

از این رو گسترش شبکه آزادراهی در این منطقه از اولویت های ویژه ای برخوردار است و علاوه بر تاثیر مستقیم بر کاهش هزینه های استفاده کنندگان، تاثیرات قابل ملاحظه ای بر اقتصاد منطقه دارد.

گفتنی است توسعه شبکه آزادراهی در کشور، به دلیل ایجاد و امکان ارتباط سریع و پرظرفیت بین مراکز صنعتی و تولیدی با نقاط جذب و مصرف محصولات و پایانه های صادراتی از اولویت های توسعه بلندمدت کشور است که در اسناد مختلف از جمله طرح های پایه آمایش استان ها به عنوان یکی از اهداف اصلی برنامه های توسعه استانی و محلی، مورد توجه ویژه است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عرب 0 0

    خدا را شکر این کریدور نیز افتتاح شد منتظر افتتاحات دیگری نیز هستیم

  • ایمان 0 0

    دستتون درد نکنه. ولی برای ارتباط شمال به جنوب هنوز کار باقی مانده. از همین پروژه حدودا از منطقه تاج خاتون تا اراک و در نهایت خرم اباد باقی مانده. همچنین از اندیمشک تا اهواز. همچنین در این طرح اگر قرار باشد از جنوب تا شمال از آزادراه استفاده شود، آزادراه قزوین(از تاکستان) به همدان و از همدان به خرم آباد نیز باید در تلاقی با آین آزاد راه احداثشود. به غیر از این طرح ها، آزادراه های اساسی و مهم دیگر هم باقی مانده. شیراز و بوشهر و بندرعباس و کرمانشاه و ایلام هم نیازمند آزادراه هستند. شایسته است که آزادراهی شرقی هم از چابهار به تهران و مشهد متصل شود. هر چند میدانیم که کار آزادراهی چه میزان سخت و دشواراست.

  • عرب 0 0

    پیشنهاد: بجای هزینه سرسامان آور مسکن مهر که با زیر ساختهای غلط توفیقی چندانی را بهمراه نداشته و باعثسردرگمی اقشار بی خانمان شده احداثآزادراهها که بستر و توسعه پیشرفت و آبادانی را برای ما که کشوری در حال توسعه هستیم بهمراه دارد مدنظر قرار گرفته شود چرا پس از گذشت سالیان دراز هنوز اکثر استانهای ما راهی مناسب برای ارتباط حمل و نقل و ترانزیت آسان تر در اختیار ندارند باشد که انشاالله در سال ۹۳ برنامه ریزی جامع برای اعتماد سازی و جلب سرمایه گذاران به این سمت و سو طراحی شود و عملیاتی گردد. امیدواریم