| کد خبر: 16358 |

" راه آهن بختیاری " رهاوردی ماندگار برای خروج چهارمحال و بختیاری از بن‌بست

تین نیوز | قطار سفرهای استانی دولت یازدهم، در ششمین سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری رسید.
 هیئت دولت از چهارشنبه؛ 15 مرداد ماه به مدت دو روز مهمان مردم همیشه در صحنه چهارمحال و بختیاری است.
 
بدون شک در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده، سفر دولت تدبیر و امید به چهارمحال و بختیاری امیدی است برای تحرک در پروژه‌های عمرانی استان تا تحولی اساسی در این نقطه از کشور رقم خورد.
 
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر برای استان کمتر توسعه یافته چهارمحال و بختیاری می‌تواند جذب سرمایه‌گذاران دولتی و غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار و ملی استان باشد، چرا که ایجاد تحول و شتاب در پروژه‌های عمرانی مستلزم سرمایه گذاری بخش‌های غیردولتی و سرمایه‌گذاران و جذب اعتبارات فرا دولتی در کنار اعتبارت ملی و استانی است.
 
مردم چهارمحال و بختیاری در ششمین سفر استانی حجت الاسلام حسن روحانی انتظار دارند با توجه به نقش چهارمحال و بختیاری در تولید ثروت ملی از طریق سد کارون 4 مدیریت آن به استان واگذار شود، کلید تکمیل فولاد یک میلیون تنی با سرعت بیشتری بچرخد و احداث خط راه آهن اصفهان - چهارمحال و بختیاری - خوزستان کلید بخورد.
 
درک و شناخت بهتر میزان توسعه یافتگی استان‌های کشور نسبت به یکدیگر نه تنها سبب توجه ویژه از نظر اقتصادی به آنها می‌شود، بلکه سبب شناخت نقاط ضعف و قوت، توان‌ها و کمبودهای آنها و در نهایت زمینه‌ساز توفیق برنامه‌ریزی ناحیه‌ای و منطقه‌ای می‌شود.
 
قرار گرفتن چهارمحال وبختیاری در بن بست و ضعف زیرساخت‌ها، مانع جذب سرمایه‌گذاران به این استان شده است.
 
مسیرهای ارتباطی چهارمحال و بختیاری با وجود اقداماتی که در سال‌های پس از انقلاب صورت گرفته، توسعه مناسبی نیافته و این درحالی است که این استان نقش مهمی در رونق ترانزیت کشور دارد و به کریدوری اتصال فلات مرکزی ایران و بنادر جنوبی کشور تبدیل شده و توجه به توسعه راه‌های آن حائز اهمیت است.
 
استان چهارمحال و بختیاری از موهبت‌های طبیعی زیادی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و با توسعه راه‌ها و شتاب‌بخشی به اجرای پروژه راه آهن، زمینه جذب سرمایه‌گذاران به استان فراهم می‌شود.
 
ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی یک منطقه است و احداث راه‌آهن چهارمحال و بختیاری بر توسعه پایدار منطقه تأثیر زیادی به همراه خواهد داشت.
 
خط ریلی چهارمحال و بختیاری با عنوان "راه آهن بختیاری" در حدود 40 سال پیش مطرح و مطالعات مقدماتی آن قبل از انقلاب اسلامی برای بالا بردن ضریب امنیت خط ریلی خوزستان به تهران که در حال حاضر با ظرفیت محدود از یک مسیر آسیب پذیر می‌گذرد، انجام شد.
 
براساس بررسی کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، راه آهن چهارمحال و بختیاری با اتصال به استان خوزستان، فاصله این استان را به مرکز کشور حدود 400 کیلومتر کاهش می‌دهد و از نظر اقتصادی سبب گشایش در سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان می‌شود.
 
احداث پروژه خط ریلی بام ایران برای متصل کردن استان‌های تهران و اصفهان از طریق چهارمحال و بختیاری به جنوب کشور یکی از طرح‌های حیاتی استان کمتر برخوردار چهارمحال و بختیاری است که از طریق آن استان‌های مرکزی کشور در کوتاه‌ترین مسیر به جنوب متصل می‌شود.
 
شنیدن صدای سوت قطار در چهارمحال و بختیاری نویدبخش اتصال خط ریلی جنوب به مرکز و شمال کشور از طریق خط ریلی اصفهان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان است که انتظار می‌رود در دولت تدبیر و امید با ادامه احداث خط ریلی این استان از شهرکرد به خوزستان با اهتمام ویژه دنبال شود تا آینده اقتصادی سه استان مذکور در زمینه حمل و نقل تضمین و قطار توسعه آنها با سرعت بیشتری نسبت به قبل به حرکت درآید.
 
با آغاز پروژه راه آهن چهارمحال وبختیاری، رهاوردی ماندگار برای خروج این استان از بن بست رقم خورد تا توسعه این استان بااتصال به شبکه ریلی و طنین انداز شدن سوت قطار، سرعت یابد.
 
پروژه "راه آهن بختیاری" واقعیتی بود که می‌رفت تا رنگ خیال به خود بگیرد اما عملیات اجرایی آن به طول 90 کیلومتر از مبارکه اصفهان به مقصد شهرکرد آغاز شد.
 
با احداث خط ریلی چهارمحال و بختیاری از ایستگاه حسن آباد به سفید دشت و شهرکرد، محرومیت‌زدایی از چهره این استان سرعت می‌یابد، چرا که یکی از مشکلات عمده این استان بن بست بودن برخی از راه‌های ارتباطی و فقدان شبکه حمل و نقل ریلی است.
 
پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری یکی مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت در سفرهای پیشین بوده که مهم‌ترین مشکل مقابل روی اجرای آن، عبور 18 کیلومتر از خط راه آهن از زمین‌های وزارت دفاع در استان اصفهان است که در مراحل پایانی دریافت مجوزهای لازم از این وزارتخانه قرار دارد.
 
اعتبار ساخت و ریل‌گذاری این خط راه‎ آهن 350 میلیارد تومان برآورد شده و تاکنون 10 میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص یافته است.
 
این راه آهن دارای سه ایستگاه در شهرهای سفید دشت، فرخ‌شهر و شهرکرد است و در مسیر عبور آن سه تونل، یکی به طول 1500 متر در کیلومتر 31 و دو تونل به طول 600 و 700 متر در کیلومتر 63 و سه تقاطع غیر همسطح در کل مسیر در حال انجام است.
 
حداکثر سرعت پیش‌ بینی شده قطار در این خط راه ‌آهن برای قطار مسافربری 220 کیلومتر و برای قطار باری 160 کیلومتر در ساعت برآورد شده است.
 
راه آهن مبارکه - سفیددشت در سه قطعه احداث می‌شود که قطعه دوم آن تاکنون 21 درصد پیشرفت فیزیکی داشته به گونه‌ای که 90 درصد خاک‌برداری، 85 درصد خاک‌ریزی و 30 بتن‌ریزی آن انجام شده است.
 
با بهره‌برداری از راه آهن این استان، سالانه 10 میلیون تن به ظرفیت باربری بخش ریلی کشور افزوده می‌شود.
 
از مزایای کاهش میزان مصرف انرژی، رونق گردشگری و اقتصادی، کاهش تصادفات و افزایش حمل و نقل کالا و مسافر از استان به استان‌های هم‌جوار را از مزایای تکمیل راه آهن است.
 
امید است با حرکتی که از طرف دولت تدبیر و امید در راستای پویایی چهارمحال و بختیاری در حال انجام است، روزی فرا رسد که این استان از لیست استان‌های کمتر برخوردار خارج شده و به استان‌های برخوردار بپیوندد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.