| کد خبر: 12581 |

هدفمندی سنگ بزرگ در جاده تصمیمات!

تین نیوز | یک بیمار را در نظر بگیرید که تصادف شدیدی کرده است. تیم امداد بر بالین او حاضر می‌شود و به دلیل عدم اطلاع از وضعیت جسمی و بیماری‌های موجود باید بسیار با دقت عمل کند در غیر این صورت باعث مرگ مصدوم خواهد شد.
 
رکود تورمی در اقتصاد یک چنین وضعیتی است. همان‌طور که بیمار تصادفی در چنین شرایطی نیازمند درمان ویژه‌ای است، برون‌رفت از شرایط رکود تورمی هم مشکل، پیچیده و نیازمند تیم متخصص و با تجربه و اقدامات صحیح است.
حال دولت می‌خواهد اقتصاد بیمار ایران را که چند سالی است رکود تورمی گلویش را می‌فشارد، نجات دهد. آن‌گونه که کارشناسان می‌گویند، سیاست‌های خروج از رکود با رویکرد افزایش تقاضا‌ تورم را افزایش می‌دهد و سیاست‌های مبارزه با تورم، رکود را تشدید می‌کند. در شرایط کنونی اقتصاد ایران این دو عامل به هم گره خورده است. دولت می‌گوید تاکیدش بر خروج غیرتورمی از این وضعیت پیچیده است.
آن طور که رییس بانک مرکزی گفته است «برای کنترل تورم به صورت عمیق باید طرحی تدوین شود که سیاست‌های ناشی از افزایش تورم برای تولید را به حداقل برساند که ساده‌ترین شکل کنترل تورم عدم مراجعه به منابع بانک مرکزی است.»در اینکه در مجموعه دولت و در ستاد اقتصادی‌ همکاری بی‌نظیری وجود دارد، شکی نیست‌ اما هدف‌گذاری صرف بر کنترل تورم صحیح نیست بلکه باید با هدف خروج غیرتورمی از رکود حرکت کنیم، این به معنی افزایش تولید بدون مشاهده آثار تورمی آن است. حال سوال اینجاست که آیا خروج غیرتورمی از رکود تورمی ممکن است و چقدر زمان خواهد برد؟ آیا این موضوع با سیاست‌های دولت همخوانی دارد؟ پس در وهله اول دولت باید پاسخگوی این پرسش باشد.
خروج از بحران رکود تورمی در گروی توسعه کارآفرینی و بهبود کسب و کار است و دولت به جای اینکه هر ساله نرخ تورم افزایش دستمزدها را اعلام کند، بهتر است افزایش دستمزد را به میزان افزایش بهره‌وری تولید اعلام کند، یعنی به مقداری که بهره‌وری یعنی تولید و عرضه افزایش می‌یابد، دستمزد را افزایش دهد. به این ترتیب افزایش عرضه هر محصول را قبل از اینکه با پرداخت دستمزد‌ تقاضا ایجاد کرده باشیم، فراهم کرده‌ایم. در نتیجه عرضه افزایش پیدا کرده و سپس تقاضا از فشار تورم می‌کاهد. سیاست‌های قبلی به گونه‌‌ای بود که به علت فشارهای تورمی دولت مجبور بوده سالی 25 درصد افزایش دستمزد تعیین کند. این موضوع فضای تورمی را در اقتصاد نهادینه کرده است‌ بنابراین در این شرایط کاری که دولت باید انجام دهد اجرای سیاست‌های مختلط است که همزمان از چند زاویه به خروج از رکود کمک می‌کند.
یکی از مهم‌ترین موارد که خروج از رکود را تسهیل کرده و در عین حال به آرام شدن فشارهای تورمی کمک می‌کند، مساله بهبود معیشت مردم است در چنین شرایطی لازم است مرتبا با بهبود قوانین و مقررات، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را ترغیب کنیم که سمت عرضه اقتصاد را کشش‌پذیرتر کنند تا سرانجام در یک دوره زمانی قابل تعریف تورم را مدیریت و جامعه را به سمت خروج از رکود هدایت کنند.
از آنجا که تیم اقتصادی دولت قول داده است تا آخر سال نرخ تورم را به حداقل برساند در نتیجه هیچ راه میانبری یا معجزه‌ای در کار نیست. باید صبر کرد و راه اشتباه سال‌ها رفته را کم‌کم بازگشت. سایه سیاست‌های اشتباه اقتصادی گذشته و وضعیت کنونی شاخص‌های عمده اقتصاد مانند نرخ رشد همچنان حاکی از کابوس‌های شبانه اقتصاد است و تغییر سیاست‌های اقتصادی مشکل و تغییر رویه‌های عوام‌پسند مشکل‌تر.
از سویی دولت تصمیم به اجرای فاز دوم هدفمندی گرفته و قیمت سوخت نیز افزایش یافته است. آیا با این سیاست‌ها‌ خروج غیر‌تورمی از رکود امکان‌پذیر است؟ مردم عادت کرده‌اند اول هر ماه کارتشان را در خودپرداز وارد کنند و چند اسکناس بگیرند، برایشان سخت است که دیگر نگیرند. فکر نمی‌کنند که این برگه‌های اسکناس قبلا با مالیاتی به نام تورم از جیب خودشان خارج شده است.
 قطع کردن این مزدهای بدون زحمت برای دولت زحمت‌آفرین خواهد بود، هدفمندی سیاست را مشکل‌تر می‌کند‌ چراکه پرداخت نقدی یارانه‌ها به شدت تقاضا ایجاد می‌کند، در حالی که عرضه چندانی وجود ندارد. در واقع این اشتباه وحشتناکی که در دولت دهم آغاز شد‌ تا به امروز نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان منابع این کشور را به هدر داده است. اگر این مبلغ در زیرساخت‌ها هزینه می‌شد امروزه با گسترش عرضه، تورم مدیریت شده بود. در حقیقت حرکت به نهایت اشتباه پرداخت نقدی یارانه‌ها کشور را وارد شرایطی کرده است که اصلاح آن به زمان نیاز دارد.
عدم توسعه زیرساخت‌ها و عدم بهبود فضای کسب و کار دست به دست هم داده است تا خروج از رکود تورمی کمی سخت‌تر باشد‌ این در حالی است که ایران‌ کشوری است ثروتمند با ثروت‌های طبیعی و استعدادهای انسانی.
چند سالی می‌شود تقصیرات را بر گردن تحریم‌ها می‌اندازیم اما جای سوء‌مدیریت‌ها و البته رانت‌ها کجاست؟ در شرایطی که عده‌ای به واسطه ارتباطات خود صاحب پول‌های آنچنانی می‌شوند، چرا مردم ایران باید از دریافت ماهانه 45 هزار تومان انصراف دهند. آن هم در شرایطی که با گرفتن بدهی بانکی بدهکاران و قطع رانت‌ها اقتصاد به اندازه چندین سال جلو خواهد افتاد؟
اگر وضعیت همین‌گونه ادامه یابد، هیچ‌کسی قدرت اصلاح آن را ندارد. بارقه‌هایی هست که نشان می‌دهد قرار است وضع این‌گونه ادامه نیابد. اگر تورم با همین آهنگ به کاهش ادامه دهد حتی بعید نیست تورم به پایین‌تر از 20 درصد هم در پایان سال 93 برسد. ظرف پنج سال آینده اگر بتوانیم همین‌گونه با فساد مبارزه کنیم و منابعی که معلوم نیست کجا می‌رود در کانال‌های توسعه صرف شود، می‌توان امیدوار بود که اقتصاد در مسیر بهبود قرار گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.