| کد خبر: 11942 |

◄ پایان یک وابستگی ۱۲۰ ساله / ایران در میان ۱۵ ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﯾﻞ در دﻧﯿﺎ

تین نیوز | توافقنامه اخیر بین شركت راه آهن جمهوری اسلامی و ذوب آهن اصفهان برای تولید ریل ملی، ضمن رهایی راه آهن ایران از وابستگی 120 ساله به ریل‌های وارداتی، گامی بلند در جهت سرعت بخشیدن به توسعه خطوط ریلی و تكمیل خطوط نیمه تمام است.

به گزارش تین نیوز، از 120 ﺳﺎل ﭘﯿﺶ ﮐﻪ ﭘﺎی ﻗﻄﺎر ﺑﻪ اﯾﺮان ﺑﺎز ﺷﺪ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺑﺮای ﺗﺄﻣﯿﻦ زﯾﺮﺳﺎﺧﺘﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﯿﺎز آن ﺑﻪ ﺧﺎرج واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮده اﯾﻢ، این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان بر توانایی کشور ما در تولید ریل اذعان داشتند.

نماینده  یک شرکت ایتالیایی تولید ریل می گوید: ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران اﯾﺮاﻧﯽ اﯾﻦ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ را دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺗﺎ ھﺰار ﮐﯿ ﻮﻣﺘﺮ ﺧﻂ آھﻦاﺣﺪاث ﮐﻨﻨﺪ اﻣﺎ در ﮐﻨﺎر ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺎﻟﯽ اﯾﻦ ﮐﻤﺒﻮد رﯾﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ دﺳﺖ و ﭘﺎی ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران را ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ اﯾﻦ ھﺪف ﺑﺴﺘﻪ است.

البته باید گفت ﺑﺮای ﺗﺄﻣﯿﻦ رﯾﻞ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز بصورت بومی ﺗﺎﮐﻨﻮن ﻣﺴﺌﻮﻻن دوﻟﺘﯽ چندین بارﺧﯿﺰ ﺑﺮداﺷﺘﻪ اﻧﺪ وﻟﯽ ھﯿﭻ ﯾﮏ از اﯾﻦ ﺗﻼش ھﺎ ﺑﻪ ﻧﺘﯿ ﻪ ﻧﺮﺳﯿﺪ. 

اولین محموله ریل تولید داخل 
بنا به حافظه مطبوعات ﺳﺎل 86 ﻣﺴﺌﻮﻻن راه آھﻦ و ﺷﺮﮐﺖ ذوب آھﻦ اﺻﻔهان ﯾﮏ ﻣﻮاﻓﻘﺘﻨﺎﻣﻪ ﺑﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ رﯾﻞ در اﯾﻦ ﻣ ﺘﻤﻊ ﻓﻮﻻدی اﻣﻀﺎ ﮐﺮدﻧﺪ تا به فاصله چهل روز اولین محموله ریل تولید داخل تحویل راه‌آهن شود، اما به دلیل آنچه کیفیت نامناسب و از رده خارج شدن ریل U33 اعلام شد، راه‌آهن دیگر سفارش جدیدی برای تولید ریل به ذوب‌آهن نداد و خواستار تولید ریل UIC60(مناسب برای سرعت بالای 160 کیلومتر در ساعت) شد.

منصور یزدی‌زاده مدیر بازرگانی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان گفت: با تقاضای مدیران وقت راه‌آهن خط تولید ریل33 U را راه‌اندازی کردیم. سال 87 این مجموعه فقط یکبار سفارش خرید ریل33 U را دادند و از آن زمان به بعد این خط تولید بلااستفاده مانده است.

آﻏﺎز طﺮح ﺗﻮﻟﯿﺪ رﯾﻞ ﻣ ﯽ 
اما قصه دولت جدید ظاهرا متفاوت است. محمدرضا نعمت زاده وزﯾﺮ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪن و ﺗ ﺎرت در این رابطه اعلام کرد دوﻟﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺪی ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﻂ رﯾ ﯽ و راه آھﻦ درﮐﺸﻮر دارد ﭼﻮن ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ اﻣﺮوز ﮐﻞ رﯾﻞ راه آھﻦ ﻣﺎ ازﺧﺎرج وارد ﻣﯽ ﺷﻮد. دولت می خواهد تا این روند را تغییر دهد.

دراین راستا ﭼﻨﺪ روز ﻗﺒﻞ ﺧﺒﺮی از ذوب آھﻦ اﺻﻔهان ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس آن ﺗﻮﻟﯿﺪ رﯾﻞ ﻣ ﯽ ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن آﻟﻤﺎﻧﯽ در اﯾﻦ ﺷﺮﮐﺖ ﮐ ﯿﺪ ﺧﻮرده اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ راه اﻧﺪازی اﯾﻦ ﺧﻂ ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ذوب آھﻦ اﺻﻔهان ﺗنها ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه رﯾﻞ ﺧﺎورﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.

ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ مهدی ﻧﺼﺮ، ﻣﺪﯾﺮ ارﺷﺪ ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ذوب آھﻦ ﺧﻂ ﺟﺪﯾﺪ ﻧﻮرد ﺑﺎ ھﺪف ﺗﻮﻟﯿﺪ رﯾﻞ ﻣﻄﺎﺑﻖ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﯿﻦ اﻟﻤ ﯽ تا شهریور ﺳﺎل آﯾﻨﺪه در اﯾﻦ ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ و بهره برداری ﻣﯽ ﺷﻮد. 
 
قابل ذکر است با این رخداد، ایران، سال آینده یکی از 15 ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﯾﻞ در دﻧﯿﺎ خواهد شد در حالی که تا قبل از این کشور ما ریل مورد نیاز خود را از كشورهایی مثل ایتالیا و اتریش و در زمان تحریم از كشور چین  وارد می کرد.

امضای تفاهمنامه ریلی بین سه وزارتخانه
با اعلام خبر تولید ریل ملی، وزرای «صنعت، معدن و تجارت» ، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و « راه و شهرسازی»، در راستای حمایت از صنعت حمل نقل و تولید بومی تفاهم نامه ای را امضا کردند تا سد ۱۰۰ ساله تولید ریل ملی در داخل شکسته شود.

البته گفتنی است که به جز توافقنامه اخیر كه قرار است آغازگر تولید ریل در ذوب آهن اصفهان باشد اخباری هم درباره علاقه‌مندی شركت‌های نورد و ذوب آهن هندی به سرمایه‌گذاری در صنعت ریل ایران منتشر شده كه نشان‌دهنده ظرفیت و فرصت‌های چشمگیر اقتصادی موجود در این بخش است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دون پایه راه آهن 0 0

    امیدوارم!!!اصلا " انسان به امیدزنده است!البته اگه این پروژه وافتتاحش چندهفته ای نباشه وتعطیل نشه!!! امیدوارم؟!

  • کارشناس حیران 0 0

    کار بزرگ و قابل تقدیری است و انشالله با موفقیت به نتیجه برسد اما جمله: " ﺑﺎ راه اﻧﺪازی اﯾﻦ ﺧﻂ ﺗﻮﻟﯿﺪ، ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ذوب آھﻦ اﺻﻔهان ﺗنها ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه رﯾﻞ ﺧﺎورﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد " نشان از روحیه عجیب ما ایرانیها داره … تازه تصمیم گرفتیم یک سال دیگه بسازیم خودمان را … راستی شرکت کاردمیر ترکیه که سالهاست ازش ریل میخریم تو خاور دور واقع شده!!!!!!

  • بهلول دانا 0 0

    این توافق نامه یک جایش می لنگه. طرف قرارداد راه آهن است و در متن آن شرکت ساخت را متعهد به خرید ریل کرده اند که اصلا زیر مجموعه راه آهن نیست و طرف قرارداد هم نیست!! شاید هم این نقیصه برای امکن فرار از انجام تعهدات منظور شده است. برای رفع این نقیصه باید توافقنامه به امضای وزیر راه برسد.