| کد خبر: 10079 |

اعتبارات دولتی کلانذشهرها روند نزولی دارد

تین نیوز | معاون شهردار تهران در نشست فصلی معاونان حمل و نقل و ترافیك شهرداری‌های كلان‌شهرهای كشور كه به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: موضوع آلودگی هوا مختص شهر تهران نمی‌باشد و تمام ‌شهرهای بزرگ ایران و دنیا با آن درگیر هستند و برخورد علمی و كارشناسی با این موضوع و منشاء آن و همچنین راهکار‌های مبارزه با آلودگی هوا و برنامه‌های اجرایی مورد نیاز به این منظور،‌ مسأله مشترك كلان‌شهرهای كشور محسوب می‌شود.
به گزارش تین نیوز از  روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشكری هاشمی افزود: در این ارتباط شركت كنترل كیفیت هوای تهران مطالعات تخصصی و تحقیقات آزمایشگاهی گسترده‌ای را در باره منشاء آلودگی هوای تهران انجام داده و مدیریت شهری تهران آمادگی دارد تا نتایج این مطالعات و تحقیقات را در اختیار سایر كلان‌شهرها و شهرهای كشور قرار دهد.

سهم شهرها از جرایم رانندگی را مستقیماً به شهرداری ها بپردازید
معاون شهردار تهران با اشاره به این كه معمولاً موضوعاتی كه مدیریت شهری مطرح می‌كند، همچون موتورسیكلت‌های برقی، فیلترهای دوده و خودروهای هیبریدی، به تدریج به مطالبه¬ای عمومی تبدیل می‌شود و نهادها و دستگاه‌های مربوطه به آن‌ها ورود پیدا می‌كنند، اظهار كرد: متاسفانه شهرداری‌ها متولی چندان مشخصی ندارند، در صورتی كه وزن شهرداری‌های كلان‌شهرها اگر از وزن برخی وزارت‌خانه‌ها به لحاظ گردش مالی، گستردگی سازمانی، مسئولیت‌های اجتماعی و تنوع وظایف بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست.
وی با بیان این كه نباید همه چیز اداره شهر را روی دوش شهرداری‌ها‌ و شهروندان بیندازیم و اجازه نداریم از سهم مصوب دولت و بودجه‌ای كه دولت موظف است به عنوان حق شهروندان به شهرداری‌ها بپردازد بگذریم، اظهار كرد: ضمن احترام ویژه به دولت محترم، باید بگوییم یك سال از استقرار دولت یازدهم گذشت و سال اول مسئولیت دولت سپری شد اما كمك‌های مورد انتظار از دولت تحقق نیافت و سوألی که مطرح است، این است که مگر عمر دولت چند سال است كه با گذشت یك سال از آن این مهم محقق نشده است؟
مهندس تشكری هاشمی با اعلام این كه امیدواریم در سال‌های 94 و 95 و 96 این حرف‌ها را تكرار نكرده و بی مهری‌های دولت گذشته نسبت به مدیریت شهری تهران را مجدداً تجربه نكنیم، اظهار كرد: دوستانمان در وزارت كشور و وزارت اقتصاد و دارایی انشاءا... كمك خواهند كرد تا به جای این كه انرژی‌مان را صرف این كنیم كه ضعف‌های یكدیگر را به رخ هم بكشیم، دستمان را در دست یكدیگر بگذاریم تا بتوانیم گام‌های بلندی به منظور خدمت به مردم عزیزمان بر داریم.
وی با تأكید بر این كه 80 درصد جرایم رانندگی در كلان‌شهرها صورت می‌گیرد که 30 درصد آن مختص تهران است، اضافه كرد: با این وجود در مورد پرداخت سهم شهر‌ها از محل وجوه حاصل از جرایم رانندگی قانونی عمل نمی‌شود، چرا كه قانون می‌گوید سهم شهرداری‌ها به عنوان یك دستگاه مستقل، مستقیماً به شهرداری‌ها داده شود و سهم دهیاری‌ها از طریق استانداری¬ها توزیع شود نه شهرداری¬ها و موكول كردن پرداخت سهم قانونی شهرداری‌ها به تبادل و تحقق توافق‌نامه با استانداری، منطقی به نظر نمی‌رسد.

هر خط مترو که راه اندازی می شود دو ساله سرمایه گذاری اش را جبران می کند
معاون شهردار تهران با اشاره به این كه مداخله سایر دستگاه‌ها در امور شهر برنامه‌ریزی¬های‌ مدیریت شهری را مختل می‌كند، ضمن این كه در پرداخت سهم هر شهر از اعتبارات قانونی باید وزن آن شهر در نظر گرفته شود، اظهار كرد: بی توجهی دولت به شهرها مانع توسعه شهری می-شود و نمودارهای موجود نمایانگر روند نزولی اعتبارات دولتی كلان‌شهرها در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی است.
وی با بیان این كه نباید با قوانین و مقررات سلیقه‌ای برخورد شود و قانون باید مبنا و محور تمام امور باشد، تصریح كرد: طبق قانون تمام ردیف‌های ترافیكی از جمله اخذ جرایم رانندگی، بودجه عمرانی مترو و یارانه بلیت اتوبوس و مترو در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی قرار دارند و تمام اعداد و ارقام بر مبنای این قانون تعریف شوند در صورتی كه این گونه عمل نمی‌شود، بلكه سلیقه‌ای  تصمیم‌گیری می¬شوند و با مداخلات نا به جا و نا روا متن صریح قانون زیر پا گذاشته می‌شود.
مهندس تشکری هاشمی با اعلام این كه بر اساس بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93، هر دستگاه اجرایی كه بتواند در كاهش مصرف سوخت ایفای نقش كند، به میزان تأثیری كه داشته می‌تواند از اعتبارات این قانون برخوردار شود، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و بهینه¬سازی ناوگان منجر به كاهش مصرف سوخت می‌شود و این ظرفیت باید برای توسعه ناوگان از جمله مترو،‌ اتوبوسرانی و تاكسیرانی و اجرای پروژه¬هایی همچون جایگزینی موتورسیكلت‌های برقی به جای موتورسیلكت‌های بنزینی مورد استفاده قرار گیرد.
وی در پایان با تأکید بر این كه به ازای هر مسافر كه از طریق مترو جا به جا می‌شود، عملاً حدود یک و نیم لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان كرد: هر خط مترو كه راه‌اندازی می‌شود ظرف دو تا دو سال و نیم بعد، صد در صد سرمایه¬ گذاریی که برای ساخت آن انجام شده را از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین جبران می‌كند و این نشان دهنده ظرفیت فوق¬العاده مترو است و وزارت نفت و وزارت کشور باید این موضوع را به جد دنبال کنند تا این ظرفیت قانونی بر زمین نماند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.