◄ چرایی اجرای خط ریلی پرسرعت تبریز - ارومیه
تیننیوز| پایان تعطیلات هفته نخست نوروز و آغاز هفته کاری با یک خبر جدید همراه بود. در خبرهای آغازین روز این هفته، خبری در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که حکایت از پیشنهاد اجرای یک طرح راهآهن سریعالسیر جدید داشت. در این خبر آمده بود: «... وزیر راه و شهرسازی در نامهای خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده یک طرح راهآهن سریعالسیر دیگر نیز در دستور کار اقتصادی ایران قرار گیرد. طرح سریعالسیر تبریز–ارومیه پروژهای جدید است که آخوندی درخواست کرده با تامین منابع مالی مورد نظر برای آن مطالعه در این رابطه آغاز شده و امکان پیگیری این پروژه
فراهم شود.
طبق اعلام وزارت راه، در حال حاضر مطالعات و مدارک این پروژه در حال نهایی شدن است تا با ارسال به سازمان برنامه و بودجه، پیگیریها در رابطه با آن رسما آغاز شود.
در طرحی که وزارت راه و شهرسازی آن را پیگیری میکند، راهآهن تبریز– ارومیه از میانگذر دریاچه ارومیه عبور خواهد کرد. این میانگذر که چند سال قبل در قالب بزرگراه شهید کلانتری افتتاح شد و فاصله میان تبریز و ارومیه را به نصف کاهش داد، حالا در قالب یک طرح مطالعاتی جدید میتواند پذیرای قطارها باشد تا شبکه ریلی جدیدترین مهمان دریاچه ارومیه لقب بگیرد.»
اگرچه اتصال ریلی شهرها به یکدیگر آنجا که از نوع پرسرعت نیز باشد به طور کلی مورد نیاز و تایید است اما انتشار این خبر با واکنش برخی کارشناسان حوزه حملونقل در شبکههای اجتماعی همراه بود.
در یکی از گروههای تلگرامی حملونقلی سیدمرتضی ناصریان کارشناس حملونقل در اینباره گفت: اصل توسعه خطوط سریع السیر یا پرسرعت مزایای زیادی دارد و میتوان مفصل از منافع آن بحث نمود ولی این خطوط هزینه مضاعف دارند.
وی افزود: کشور ما هنوز در توسعه خطوط عادی بسیار عقب بوده و در تامین هزینه پروژههای ریلی ناتوان است مثلا همین راهآهن میانه-تبریز از سال 78 تصویب شده و شاید پنج سال دیگر به ایستگاه تبریز برسد.
ناصریان تاکید کرد: همچنین راهآهن پرسرعت تهران-اصفهان در سال 84 تصویب شده و هنوز پیشرفت فیزیکی آن به 10 درصد نرسیده و هنوز اتصال ریلی به مراکز استانها کامل نیست.
وی اظهار داشت: خط ریلی مراغه-ارومیه نیز که در سال 1380 تصویب شده هنوز به ارومیه نرسیده است و بین کلانشهرها پروژه راهآهن پرسرعت تعریف نشده است و ارومیه اصلا کلانشهر هم نیست. در این شرایط مطرح کردن خط پرسرعت به ارومیه چه معنا دارد؟
توتونچی از دیگر کارشناسان این حوزه نیز تاکید کرد: خطوط پرسرعت ریلی نیاز به زیرساخت بسیار باکیفیت و با تلورانس بسیار کم در افت و خیز ریل دارد.
وی بیان داشت: پل دریاچه ارومیه اساسا برفراز شمعهای فرو رفته در لای و لجن فشرده شکل گرفته و در بهترین شرایط فقط حالت بارگذاری متعارف را تحمل میکند و در زلزله یا بار لرزهای متناوب احتمال نشست نامتقارن آن بسیار زیاد است.
این کارشناس حملونقل افزود: از طرف دیگر ساخت یک پل جدید و ویژه ریل سریع بسیار پرهزینه خواهد بود و در عین حال بعید است شرایط زیستی دریاچه ظرفیت ساختوساز جدید را داشته باشد.
فروغ فاریابی یکی دیگر از کارشناسان این حوزه نیز گفت: این پیشنهاد جدید نیست و در سازه فعلی فضای لازم برای این امر هم در نظر گرفته شده است.
ناصریان در پاسخ گفت: اصلا اینطور نیست. در سازه پل محل برای احداث یک خط ریلی منظور شده است ولی پل کمتر از یک درصد مسیر تبریز ارومیه است و بهخاطر دکمه اگر کت بدوزند کار منطقی نیست. ضمنا در طرح پل اصلا سریعالسیر بودن خط مطرح نبوده چون اصلا طرحی برای خط آهن وجود نداشته است.
حمیدرضا فرقانینژاد از دیگر کارشناسان حوزه حملونقل نیز تاکید کرد: متاسفانه اصل این پروژه اشتباه است، چون موقعیت منطقه اجازه ساخت پروژه را نمیدهد.
وی افزود: بسترفعلی جایی برای باند اضافه خودرو ندارد ضمن اینکه قطار در وسط دو پل تردد میکند و در انتها وارد جاده میشود.
به گفته وی تمام مهندسانی که در پروژه بودند در این مورد اتفاق نظر دارند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.