رنج راهآهن غرب از فقر بودجه
تیننیوز| ۲۵ سال میگذرد و کرمانشاهیها هنوز منتظرند که یک روز صبح با صدای سوت قطار از خواب بیدار شوند اما با گذر سالها و وعدههایی که یکی پس از دیگری بیسرانجام میماند، هر سال ناامیدتر میشوند.
رییسجمهوری نیز امیدوار بود اربعین سال جاری، مردم با قطار به کرمانشاه و از آنجا به عتبات بروند اما او نیز در اوضاع نامناسب مالی دولت نتوانست این وعده را عملی کند.
فاز نخست راهآهن حدود ۶۰۰ کیلومتری غرب یا همان راهآهن کرمانشاه در قالب قطعه اراک ـ ملایر در سال ۹۰ با هزینه ۱۲۵ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید و کار ساخت قطعات دیگر همچنان ادامه دارد. در این بین قطعه حدود ۱۸۰ کیلومتری ملایر ـ کرمانشاه نیز همچنان در دست ساخت است؛ قطعهای که یکی از مهمترین بخشهای این پروژه است و قطار را به کرمانشاه خواهد رساند و وعده تکمیل آن در دولت دهم و یازدهم، بارها داده اما عملی نشده است. بررسیها نشان میدهد مانعی که پروژه راهآهن غرب را از اتمام به موقع بازداشته، مانند بسیاری از پروژههای بزرگ دیگر، بیپولی است.
فقط ۲ ماه دیگر که بگذرد و سال ۹۵ به پایان برسد، طرح راهآهن غرب کشور ۲۶ ساله میشود؛ طرحی که هنوز در مرحله عمل قرار دارد و وارد فاز بهرهبرداری نشده است. اگرچه آخرین وعده مسئولان افتتاح این خط آهن در بهار ۹۶ است اما باتوجه به طولانی شدن بیش از اندازه طرح راهآهن غرب و وعدههای تکراری که در سالهای اخیر درباره این پروژه دادهاند، به نظر میرسد همچنان نمیتوان به طور قطعی درباره زمان بهرهبرداری از این پروژه سخن گفت. مطالعات پروژه راهآهن غرب کشور که قرار است صدای سوت قطار را به گوش مردم کرمانشاه برساند، در سال ۱۳۶۹ آغاز شد و در سال ۸۰ عملیات اجرایی آن کلید خورد و حالا با گذشت ۱۵ سال از شروع عملیات اجرایی، هنوز کار ساخت این پروژه، افتان و خیزان ادامه دارد.
براساس طرح راهآهن غرب، این پروژه از ایستگاه سمنگان اراک به سمت ملایر انشعاب پیدا کرده و پس از عبور از نهاوند، کنگاور و صحنه قرار است مرز خسروی را به راهآهن عراق متصل کند. این پروژه که به گفته مسئولان، حلقه گمشده کریدور شرق به غرب به شمار میرود قرار بود در مدت ۴ سال از آغاز احداث، اراک و همدان (با مسیر انشعابی) را از راه ریل به کرمانشاه و از آنجا به مرز خسروی متصل کند اما در ۲۵ سال گذشته از زمان آغاز مطالعات، کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.
معرفی پروژه
راهآهن غرب را حلقه تکمیلکننده کریدور ریلی غرب به شرق آسیا میدانند و این مسئله، بیانگر اهمیت و مزیتهای بهرهبرداری زودتر از این پروژه است. علاوه بر مزیتهای تجاری این خطآهن در بخش صادرات و توسعه تجارت با همسایهها، در زمینه مسافری نیز این پروژه بازکننده گرههای ترافیکی غرب کشور خواهد بود. سالانه یک تا دو میلیون مسافر از مرزهای غربی برای زیارت عتبات به عراق سفر میکنند و مسئولان امیدوارند با راهاندازی قطار کرمانشاه، بخشی از حجم بالای مسافران از جاده به ریل منتقل شوند تا ترافیک و مشکلات جادهای کاهش یابد.
پروژه راهآهن غرب کشور، پروژهای ۶۰۵ کیلومتری است که از اراک آغاز میشود و تا مرز خسروی در کرمانشاه ادامه پیدا میکند. این خطآهن به انشعاب خطآهن ملایر ـ همدان متصل خواهد شد. طرح این خطآهن به صورت یکخطه، با سرعت ۱۶۰کیلومتر بر ساعت در بخش مسافری و ۱۲۰کیلومتر بر ساعت در بخش باری تصویب شده است. این خطآهن در ۳محور سمنگان- اراک ـ کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه به مرز خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و جوکار- ملایر ـ همدان به طول ۷۵ کیلومتر طراحی شده است. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل درباره این پروژه، مسیر راهآهن غرب از ایستگاه سمنگان در اراک آغاز میشود و با عبور از شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلامآباد غرب، گیلانغرب و قصرشیرین به شهر خسروی در مرز ایران و عراق میرسد. برای این مسیر ۱۳ ایستگاه درنظر گرفته شده است.
تزریق ۲۵۰ میلیارد تومان به پروژه
مسئولان میگویند قطار سرانجام در بهار ۹۶ به کرمانشاه میرسد؛ هرچند باتوجه به وعدههای مختلف در سالهای گذشته برای اتمام این پروژه معلوم نیست چقدر میتوان به این وعده دلخوش کرد. محمدرضا نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، ماه گذشته در بازدیدی که از این پروژه داشت، پیشرفت پروژه را مطلوب ارزیابی کرد و وعده افتتاح آن در بهار ۹۶ را داد. آنطور که او از شرایط پروژه توصیف کرده، ریلگذاری بخش نخست که حدفاصل ملایر تا فیروزان را شامل میشود، انجام شده و با تکمیل ایستگاه، حداکثر تا بهمن افتتاح میشود. بخش دوم که حد فاصل فیروزان تا کرمانشاه را شامل میشود، پیشرفت خوبی داشته و فروردین یا اردیبهشت سال آینده به بهرهبرداری میرسد. از آنجا که مشکلات مالی، همواره به عنوان نخستین عامل بازماندگی این پروژه از پیشرفت اعلام شده، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: اکنون ۲۵۰ میلیارد تومان برای تسریع در اجرای پروژه در نظر گرفته شده است. با تزریق این بودجه امیدواری برای اتمام این پروژه تا پایان امسال بیشتر شده است.
آخرین وضعیت این پروژه بعد از تزریق بودجه را همین چند روز پیش، مدیر پروژه راهآهن غرب برای جهانگیری، معاون اول رییسجمهوری در بازدید از این پروژه تشریح کرد.
نورالدین گندمی توضیح داد: راهآهن غرب از اراک تا کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر در حال احداث و قطعه اراک ـ ملایر به طول ۸۹ کیلومتر در دست بهرهبرداری است.
عملیات اجرایی قطعه ملایر ـ کرمانشاه به طول ۱۷۷ کیلومتر از سال ۹۰ آغاز شده است. در قطعه ملایر ـ فیروزان ۷۰ کیلومتر و در بخش ملایر ـ کرمانشاه ۱۰۵ کیلومتر زیرسازی انجام شده و ساختمان ایستگاهها ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
به گفته مدیرپروژه راهآهن غرب در مجموع زیرسازی این پروژه ۹۸ درصد و عملیات روسازی آن ۳۷ درصد پیشرفت دارد. او میگوید: علت تاخیر در عملیات روسازی، نیاز به ۷۰ میلیون دلار اعتبار برای خرید مصالح خارجی بوده است. او معتقد است اگر برای روسازی، سیگنالینگ و ارتباطات، ایستگاهها، خرید تجهیزاتی مانند ریل و سوزن، ۵۰ میلیون دلار نیز تامین شود تا پایان سال ۹۵ شاهد افتتاح قطعه ملایر ـ کرمانشاه خواهیم بود.
بار مشکلات مالی بر دوش پروژه
آنطور که مدیر پروژه راهآهن غرب میگوید و پیشتر نیز سایر مسئولان گفتهاند، مشکلات مالی و تزریق نشدن بودجه به پروژه راهآهن غرب در سالهای گذشته، ترمز این پروژه را کشیده است.
بررسی مشکلات مالی پروژه نشان میدهد در سالهای گذشته هیچگاه بودجه مصوب این پروژه به طور کامل تخصیص نیافته است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در سال ۹۳ اعلام کرده بود پروژه راهآهن غرب برای تکمیل به ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و اگر ۱۵۰ میلیارد تومان مصوب برای این پروژه در سال ۹۳، در سال ۹۴ اختصاص داده شود این پروژه از سال ۹۵ به بهرهبرداری میرسد. از سوی دیگر بودجه مصوب این پروژه در سال ۹۴ برای قطعه ملایر تا کرمانشاه، ۱۶۸ میلیارد تومان بود که در سال گذشته تنها ۲۵ میلیارد تومان آن اختصاص داده شد. به گفته مسئول پروژه، در سال ۹۴ فقط ۱۵ درصد اعتبارات تایید شده همراه با ۱۵ درصد سهام بانکی تخصیص داده شده است.
کمبود نقدینگی؛ سد راه خطآهن کرمانشاه
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه کمبود اعتبار و نقدینگی را مشکل اصلی راهآهن غرب کشور میداند و میگوید: در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ مکاتبه با مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات مالی پروژه راهآهن غرب انجام شده است.
مجتبی نیککردار اظهارکرد: سال ۹۳ معاون اول رییسجمهوری در سفر به کرمانشاه قول داد تخصیص اعتبار این پروژه ۱۰۰ درصدی باشد اما باوجود وعدههای داده شده، فقط ۷۰ میلیارد تومان از اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومانی پروژه تخصیص یافت. سال گذشته وضع از این هم بدتر شد و از ۱۶۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، فقط ۲۵ میلیارد تومان آن اختصاص داده شد و این کمبود نقدینگی و نبود اعتبار ساخت پروژه را در سال گذشته عملا متوقف کرد. به گفته نیککردار اعتبار پروژه راهآهن غرب در سال جاری ۱۵۰میلیارد تومان است و قرار بود این ۱۵۰میلیارد تومان به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص داده شود و علاوه بر این، خرید ریل را وزارت راه و شهرسازی از محل پولهای بلوکه شده در کشورهای دیگر به عهده بگیرد. به گفته وی، در صورت خرید ریل از سوی وزارت راه و شهرسازی و تخصیص اعتبار به پروژه، میتوان امیدوار بود قطار تا پایان سال به کرمانشاه برسد.
فاز نخست راهآهن حدود ۶۰۰ کیلومتری غرب یا همان راهآهن کرمانشاه در قالب قطعه اراک ـ ملایر در سال ۹۰ با هزینه ۱۲۵ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید و کار ساخت قطعات دیگر همچنان ادامه دارد. در این بین قطعه حدود ۱۸۰ کیلومتری ملایر ـ کرمانشاه نیز همچنان در دست ساخت است؛ قطعهای که یکی از مهمترین بخشهای این پروژه است و قطار را به کرمانشاه خواهد رساند و وعده تکمیل آن در دولت دهم و یازدهم، بارها داده اما عملی نشده است. بررسیها نشان میدهد مانعی که پروژه راهآهن غرب را از اتمام به موقع بازداشته، مانند بسیاری از پروژههای بزرگ دیگر، بیپولی است.
فقط ۲ ماه دیگر که بگذرد و سال ۹۵ به پایان برسد، طرح راهآهن غرب کشور ۲۶ ساله میشود؛ طرحی که هنوز در مرحله عمل قرار دارد و وارد فاز بهرهبرداری نشده است. اگرچه آخرین وعده مسئولان افتتاح این خط آهن در بهار ۹۶ است اما باتوجه به طولانی شدن بیش از اندازه طرح راهآهن غرب و وعدههای تکراری که در سالهای اخیر درباره این پروژه دادهاند، به نظر میرسد همچنان نمیتوان به طور قطعی درباره زمان بهرهبرداری از این پروژه سخن گفت. مطالعات پروژه راهآهن غرب کشور که قرار است صدای سوت قطار را به گوش مردم کرمانشاه برساند، در سال ۱۳۶۹ آغاز شد و در سال ۸۰ عملیات اجرایی آن کلید خورد و حالا با گذشت ۱۵ سال از شروع عملیات اجرایی، هنوز کار ساخت این پروژه، افتان و خیزان ادامه دارد.
براساس طرح راهآهن غرب، این پروژه از ایستگاه سمنگان اراک به سمت ملایر انشعاب پیدا کرده و پس از عبور از نهاوند، کنگاور و صحنه قرار است مرز خسروی را به راهآهن عراق متصل کند. این پروژه که به گفته مسئولان، حلقه گمشده کریدور شرق به غرب به شمار میرود قرار بود در مدت ۴ سال از آغاز احداث، اراک و همدان (با مسیر انشعابی) را از راه ریل به کرمانشاه و از آنجا به مرز خسروی متصل کند اما در ۲۵ سال گذشته از زمان آغاز مطالعات، کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.
معرفی پروژه
راهآهن غرب را حلقه تکمیلکننده کریدور ریلی غرب به شرق آسیا میدانند و این مسئله، بیانگر اهمیت و مزیتهای بهرهبرداری زودتر از این پروژه است. علاوه بر مزیتهای تجاری این خطآهن در بخش صادرات و توسعه تجارت با همسایهها، در زمینه مسافری نیز این پروژه بازکننده گرههای ترافیکی غرب کشور خواهد بود. سالانه یک تا دو میلیون مسافر از مرزهای غربی برای زیارت عتبات به عراق سفر میکنند و مسئولان امیدوارند با راهاندازی قطار کرمانشاه، بخشی از حجم بالای مسافران از جاده به ریل منتقل شوند تا ترافیک و مشکلات جادهای کاهش یابد.
پروژه راهآهن غرب کشور، پروژهای ۶۰۵ کیلومتری است که از اراک آغاز میشود و تا مرز خسروی در کرمانشاه ادامه پیدا میکند. این خطآهن به انشعاب خطآهن ملایر ـ همدان متصل خواهد شد. طرح این خطآهن به صورت یکخطه، با سرعت ۱۶۰کیلومتر بر ساعت در بخش مسافری و ۱۲۰کیلومتر بر ساعت در بخش باری تصویب شده است. این خطآهن در ۳محور سمنگان- اراک ـ کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه به مرز خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و جوکار- ملایر ـ همدان به طول ۷۵ کیلومتر طراحی شده است. براساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل درباره این پروژه، مسیر راهآهن غرب از ایستگاه سمنگان در اراک آغاز میشود و با عبور از شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلامآباد غرب، گیلانغرب و قصرشیرین به شهر خسروی در مرز ایران و عراق میرسد. برای این مسیر ۱۳ ایستگاه درنظر گرفته شده است.
تزریق ۲۵۰ میلیارد تومان به پروژه
مسئولان میگویند قطار سرانجام در بهار ۹۶ به کرمانشاه میرسد؛ هرچند باتوجه به وعدههای مختلف در سالهای گذشته برای اتمام این پروژه معلوم نیست چقدر میتوان به این وعده دلخوش کرد. محمدرضا نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، ماه گذشته در بازدیدی که از این پروژه داشت، پیشرفت پروژه را مطلوب ارزیابی کرد و وعده افتتاح آن در بهار ۹۶ را داد. آنطور که او از شرایط پروژه توصیف کرده، ریلگذاری بخش نخست که حدفاصل ملایر تا فیروزان را شامل میشود، انجام شده و با تکمیل ایستگاه، حداکثر تا بهمن افتتاح میشود. بخش دوم که حد فاصل فیروزان تا کرمانشاه را شامل میشود، پیشرفت خوبی داشته و فروردین یا اردیبهشت سال آینده به بهرهبرداری میرسد. از آنجا که مشکلات مالی، همواره به عنوان نخستین عامل بازماندگی این پروژه از پیشرفت اعلام شده، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: اکنون ۲۵۰ میلیارد تومان برای تسریع در اجرای پروژه در نظر گرفته شده است. با تزریق این بودجه امیدواری برای اتمام این پروژه تا پایان امسال بیشتر شده است.
آخرین وضعیت این پروژه بعد از تزریق بودجه را همین چند روز پیش، مدیر پروژه راهآهن غرب برای جهانگیری، معاون اول رییسجمهوری در بازدید از این پروژه تشریح کرد.
نورالدین گندمی توضیح داد: راهآهن غرب از اراک تا کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر در حال احداث و قطعه اراک ـ ملایر به طول ۸۹ کیلومتر در دست بهرهبرداری است.
عملیات اجرایی قطعه ملایر ـ کرمانشاه به طول ۱۷۷ کیلومتر از سال ۹۰ آغاز شده است. در قطعه ملایر ـ فیروزان ۷۰ کیلومتر و در بخش ملایر ـ کرمانشاه ۱۰۵ کیلومتر زیرسازی انجام شده و ساختمان ایستگاهها ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
به گفته مدیرپروژه راهآهن غرب در مجموع زیرسازی این پروژه ۹۸ درصد و عملیات روسازی آن ۳۷ درصد پیشرفت دارد. او میگوید: علت تاخیر در عملیات روسازی، نیاز به ۷۰ میلیون دلار اعتبار برای خرید مصالح خارجی بوده است. او معتقد است اگر برای روسازی، سیگنالینگ و ارتباطات، ایستگاهها، خرید تجهیزاتی مانند ریل و سوزن، ۵۰ میلیون دلار نیز تامین شود تا پایان سال ۹۵ شاهد افتتاح قطعه ملایر ـ کرمانشاه خواهیم بود.
بار مشکلات مالی بر دوش پروژه
آنطور که مدیر پروژه راهآهن غرب میگوید و پیشتر نیز سایر مسئولان گفتهاند، مشکلات مالی و تزریق نشدن بودجه به پروژه راهآهن غرب در سالهای گذشته، ترمز این پروژه را کشیده است.
بررسی مشکلات مالی پروژه نشان میدهد در سالهای گذشته هیچگاه بودجه مصوب این پروژه به طور کامل تخصیص نیافته است. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در سال ۹۳ اعلام کرده بود پروژه راهآهن غرب برای تکمیل به ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و اگر ۱۵۰ میلیارد تومان مصوب برای این پروژه در سال ۹۳، در سال ۹۴ اختصاص داده شود این پروژه از سال ۹۵ به بهرهبرداری میرسد. از سوی دیگر بودجه مصوب این پروژه در سال ۹۴ برای قطعه ملایر تا کرمانشاه، ۱۶۸ میلیارد تومان بود که در سال گذشته تنها ۲۵ میلیارد تومان آن اختصاص داده شد. به گفته مسئول پروژه، در سال ۹۴ فقط ۱۵ درصد اعتبارات تایید شده همراه با ۱۵ درصد سهام بانکی تخصیص داده شده است.
کمبود نقدینگی؛ سد راه خطآهن کرمانشاه
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه کمبود اعتبار و نقدینگی را مشکل اصلی راهآهن غرب کشور میداند و میگوید: در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ مکاتبه با مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات مالی پروژه راهآهن غرب انجام شده است.
مجتبی نیککردار اظهارکرد: سال ۹۳ معاون اول رییسجمهوری در سفر به کرمانشاه قول داد تخصیص اعتبار این پروژه ۱۰۰ درصدی باشد اما باوجود وعدههای داده شده، فقط ۷۰ میلیارد تومان از اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومانی پروژه تخصیص یافت. سال گذشته وضع از این هم بدتر شد و از ۱۶۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، فقط ۲۵ میلیارد تومان آن اختصاص داده شد و این کمبود نقدینگی و نبود اعتبار ساخت پروژه را در سال گذشته عملا متوقف کرد. به گفته نیککردار اعتبار پروژه راهآهن غرب در سال جاری ۱۵۰میلیارد تومان است و قرار بود این ۱۵۰میلیارد تومان به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص داده شود و علاوه بر این، خرید ریل را وزارت راه و شهرسازی از محل پولهای بلوکه شده در کشورهای دیگر به عهده بگیرد. به گفته وی، در صورت خرید ریل از سوی وزارت راه و شهرسازی و تخصیص اعتبار به پروژه، میتوان امیدوار بود قطار تا پایان سال به کرمانشاه برسد.
بخدا دولت پول میده ولی دله دزدی باعثطولانی شدن تمام پروزه در ایران شده شما نگاه کنید این کسانیکه در بالا هستند په زندگی اشرافی به هم زدن که میلیارد واسشون پول خرده اگر این طرحها رو به خارجیها بدن با کمترین وقت وکمترین بودجه کارو تمام میکنند. تقصیر وبودجه از دولتها نیست.