| کد خبر: 64728 |

◄ فقط وزارت لجستیک و آمایش سرزمین

وبلاگ تین نیوز | در مورد ادغام و یا انتزاع وزارت راه و شهرسازی تا کنون مطالب زیادی نوشته شده و اظهار نظرهای مختلفی صورت گرفته است. اما امیر جعفرپور کارشناس حمل و نقل در این باره نظر متفاوت تر از آن چه تا کنون مطرح شده است دارد. دیدگاه وی در این مورد را بخوانید:

 "شاید بنده با داشتن کارشناسی ارشد حمل ونقل از صنعتی شریف و دکتری و رساله با موضوع مدیریت راهبردی حمل ونقل کشور و تجربه 3سال کار در شهرداری و 8 سال مدیریت میانی و عالی در وزارت راه(معاونت راهداری و مرکز تحقیقات و پژوهشکده حمل ونقل و دفتر برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل و معاون آموزش، تحقیقات و فناوری وزیر) و ستاد مدیریت حمل ونقل و سناد تبصره13 ریاست جمهوری(معاون حمل ونقل ستاد) و 2سال در وزارت کشور(دبیرخانه شورای عالی ترافیک و اکنون مدیرکل دفتر حمل ونقل سازمان شهرداریها) ، بتوانم نظر تجربی و تخصصی بدهم.
 
و اما چرا وزارت لجستیک و آمایش سرزمین؟
1- چون لجستیک = حمل ونقل + تجارت + ارتباطات
پس وزارت کوچک ارتباطات که عملا شان حضوری ندارد باید به عنوان ضلع اصلی مرتبط با حمل ونقل با آن ترکیب شود. همچنین بازرگانی در قالب سازمان توسعه تجارت باید از وزارت صنعت و معدن و اقتصاد(بدون عنوان تجارت و با ترکیب آن وزارت با وزارت اقتصاد و دارایی)، جدا شده و به وزارت جدید ما ملحق شود. 
 
2- چون استخوان بندی یا اسکلت امور آمایش سرزمین همان حمل ونقل و تجارت است باید از سازمان مدیریت جدا شده و ضمن در بر گرفتن امور کلان شهرسازی (و نه جزییات) به وزارت جدید ملحق شود.
 
3- چون بعد 60 سال بعد تصویب قانون شهرداریها، لایحه مدیریت شهری در صدد ایجاد دولتهای محلی با مدیریت شهرداران است، امور جزیی و تصدی مثل مسکن یا طرح تفصیلی یا راههای اصلی و فرعی و روستایی و بهداشت و آموزش و ... به شهرداران واگذار می شود و این قانون جایگزین قانون فعلی شهرداریها می شود، لذا حمل ونقل در ابعاد حاکمیتی باید وزارت داشته باشد.
 
4- چون تجربه 10 سال اخیر کشورهای توسعه یافته نظیر فرانسه و آلمان و ژاپن که در سال جاری به آنها سفر داشتم مهم است و جدیدا وزارت با نام مشابه پیشنهاد بنده ایجاد نموده اند.
5 چون وزیر فکور و خلاق و خوشفکر راه و شهرسازی این مهم را درک نموده اند و برخلاف نظر احساسی و بعضا متعصبانه و محدود نگر بعضی متخصصان به این مهم توجه نموده اند."
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    در پیشنهاد جناب استاد دکتر جعفرپور نکات ارزنده و قابل تامل وجود دارد و باید نقاط قوت و ضعف آن را بحثنمود. ارزنده بودن آن از حیثارتباط داشتن وظایف مورد اشاره و پیشنهاد شده برای تجمیع در یک وزارت است. یک نکته ارزنده دیگر توجه به موضوع مهم و اساسی آمایش سرزمین است که متاسفانه در ساختار وزارتخانه های موجود هیچ سازمانی متولی عملیاتی کردن آن نیست. این موضوع به قدری مهم است که یکی از محورهای برنامه ششم به آمایش سرزمین می پردازد. بحثهای مهمی در حول موضوعاتی همچون توسعه دریامحور، توسعه شرق کشور و توسعه استانهای غربی کشور، توسعه استانهای شمالشرقی کشور و توسعه مناطق محروم و توسعه مناطق زاگرس میانی مطرح هستند و همگی هم به نظرم بجا و مهم که زیر چتر آمایش سرزمین باید حل و فصل شوند. با اینحال بنده شاید بنا به عادت به وزارت راه و ترابری سابق، بیشتر به معایب این پیشنهاد بپردازم و شاید دیگران محاسن آن را توصیف نمایند. مشکل نخست: اگر کشور ما حدود ۲۰ وزارت دارد پس وزن وظایف هز وزارت باید حدود ۵% باشد وزن وظایف این وزارت در مجموع کابینه چقدر است؟ به نظرم وزن وزارت پیشنهادی بیش از ۱۰% است یعنی این وزارت از حیثوظایف خیلی سنگین وزن خواهد بود. مشکل دوم: سازمانهای کشور ما متاسفانه قائم به فرد هستند. آیا می توان کاندیدای مناسب و شایسته‌ای برای مدیریت چنین وزارت مهم و گسترده ای تعریف نمود؟ مشکل سوم: آیا می توان ساختار و تشکیلات این وزارت را با محدودیتهای اجباری و غلط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعریف نمود. توضیح آنکه شورایعالی اداری و مدیریت و برنامه ریزی کشور حکم نابجا کرده اند که هر وزارت باید ۴ تا ۵ معاون در ستاد داشته باشد نه بیشتر و این حکم نابجا جلوی هر سازماندهی منطقی در وزارتخانه ها را مسدود نموده است. آیا چنین وزارت وزینی را می توان با ۴ معاونت تعریف نموده و وظایف آن را پوشش داد؟ مشکل چهارم: اگر تغییر پیشنهادی برای تحول از وزارت راه و شهرسازی به وزارت پیبشنهادی را بررسی کنیم متوجه تغییرات اساسی و همه جانبه می شویم. این در حالی است که سازمانها و ادارات ما در برابر تغییرات مقاومت دارند و چابک نیستند و لذا در شرایط کشور ما تغییرات تدریجی عملی است و تغییرات دفعی منجر به شکست سازمانی می شود. اما اینکه چرا سازمانهای ما در برابر تغییر مقاومت می کنند ریشه آن به نظر بنده آن است که اغلب مدیران و کارکنان دولتی ما در حوزه کاری خود به صورت تجربی تسلط پیدا کرده و کار می کنند و با وظایف و روابط موجود در حیطه کاری خود خو گرفته اند و اغلب این مدیران و کارکنان به طرق علمی و نهادی نمی توانند اصول اداری و مدیریتی یک حوزه تازه تاسیس را تحلیل کرده و در شرایط جدید به خوبی کار کنند.

    • امیر جعفرپور 0 0

      ضمن سپاس از نظرات ارزشمند جنابعالی که حقا از کارشناسان عالی وزارت راه و شهرسازی هستید، موارد ذیل را در پاسخ تقدیم میدارم: ۱ - وزارتخانه ها باید کاهش یابد و در طرح ارتقای بهره وری دولت که ۵سال قبل در مجلس ارائه شد و برنامه پنجم و اخیرا برنامه ششم، این مهم مورد تاکید بوده است. ۲ - با جانشین پروری مبتنی بر شایسته سالاری و دوراندیشی می توان مشکل دوم را به راحتی رفع نمود. البته امروز مدیران شایسته کم نیستند. ۳ - با بالا نبردن قسمت اداری - مالی تاحد معاونت وزارت که آفت دستگاهها است و ایجاد سازمان وابسته در موضوعات وزارت پیشنهادی، محدودیت ۵ معاون چندان مهم نخواهد بود. ۴ - مقاومت در برابر تغییر را می توان با تدبیر و امید به راحتی شکست.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    با توجه به توضیحات فوق بنده که قائل به ضرورت تفکیک وزارت راه و ترابری سابق از وزارت مسکن و شهرسازی بوده ام و با منطق توضیح داده شده نمی توانم اضافه نمودن وزارتخانه های بازرگانی و ارتباطات به این وزارت پیشنهادی را بپذیرم، پیشنهاد وزارت حمل‌ونقل و آمایش سرزمین را مطرح می نمایم.