در کار گروه حمل و نقل و شهر سازی اتاق فکر ریلی بررسی شد:
◄ شیوه های تعامل صنعت حمل و نقل درون شهری و شهرسازی
تین نیوز | سومین جلسه کارگروه حمل و نقل شهری اتاق فکر ریلی، شنبه 6 تیر ماه با حضور مدیران صنعت ریلی و شهرسازی کشور و با محوریت تعامل این دو صنعت در ساختمان راه آهن برگزار شد.
به گزارش تین نیوز، در این جلسه، مهرداد تقی زاده رییس اتاق فکر ریلی، مهدی یدی همدانی مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور و دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، وحید علیقارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن، زهره داوودپور مدیرکل دفتر طرح های کالبدی، حمید سیادت موسوی مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و جمعی از کارشناسان، مدیران و فعالان شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی و شهرسازی حضور داشتند.
در این نشست، یدی همدانی با اشاره به اهمیت مسئله حمل و نقل در شهرسازی به معرفی مشکلات صنعت حمل و نقل پرداخت و گفت: اولین مشکل موجود این است که در کشور ما خیلی از مفاهیم، تعریف مشخص ندارند و بر اساس جغرافیا تعریف می شوند. هنوز تعریف "حومه" در کشورمان بر اساس جغرافیاست.
مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور ادامه داد: دومین مشکل که باید بدان اشاره کرد نقش فراموش شده شرکت های خصوصی در تعامل سازمان های ذی ربط است در حالی که در همه کشورهای توسعه یافته برای تعامل بین دو صنعت حمل و نقل و شهرسازی از یک شرکت بخش خصوصی استفاده می کنند.
دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور برندسازی را در صنعت حمل و نقل یک نکته مهم خواند و ابراز داشت: این مقوله در کشور ما منفی برداشت می شود. مردم کشور ما به اتوبوس برقی، قطار حومه ای و ترمینال نگاه خوبی ندارند.
این کارشناس درخصوص نوع تکنولوژی استفاده شده در حمل و نقل های درون شهری و برون شهری ابراز داشت: در حالی که ما باید از زیرساخت یکسانی برای حمل و نقل درون شهری و برون شهری استفاده کنیم تا این دو حمل و نقل به راحتی به هم متصل شوند هنوز شاهد هستیم که تکنولوژی این دو حمل و نقل با هم متفاوت هستند.
وی بیان داشت: ما در تفکرات حمل و نقلی قدیمی هستیم و باید نگاه مان به حمل و نقل جامع و مدرن شود. باید به سمتی برویم که حمل و نقل عمومی برای همه مردم قابل استفاده باشد.
دراین جلسه حمید سیادت موسوی مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز با بیان اینکه همیشه در تاریخ شهرها در کنار گذرگاه ها بودند، گفت: امروزه ادبیات حمل و نقلی دنیا تغییر کرده است. به طور مثال سفرهای روزانه به حمل و نقل اضافه شده است که در گذشته وجود نداشته است. لذا باید تصورات ذهنی خودمان و مردم را تغییر دهیم. امروزه در طراحی شهری جدید باید نگاه ملی باشد. حتی در ساخت روستاها و شهرهای کوچک باید آنها را بخشی از یک پروژه فراملی دانست.
در ادامه زهره داوود پور، مدیرکل دفتر طرح های کالبدی گفت: همیشه بحث ترافیک یک بحث جدی بوده است. در این راستا راه آهن در خیلی از شهرها نقطه عطف است. در بحث ساخت شهرهای جدید باید به قطارهای حومه ای توجه ویژه شود.
وی ابراز داشت: مسئله که متاسفانه به آن توجه نشده، دیده نشدن مناطق تاریخی هستند که اهمیت بسیار دارند. حمل و نقل تنها مختص طرح جامع نیست.
وحید علیقارداشی، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن در این خصوص ابراز داشت: منظور از وجود ایستگاه در داخل شهر فقط به معنای پیاده و سوار کردن مسافر است. در این طرح قرار نیست قطار در ایستگاه داخل شهر دنبال تعمیرات و یا هر گونه فعالیت دیگر باشد.
وی ادامه داد: این اقدام باید با سرعت تمام و در کمال ایمنی و ارامش برای مسافر رخ دهد. این ایستگاه برای مسافر و در اختیار مسافر است پس باید در نزدیک ترین مسیر برای وی باشد.
شایان ذکر است محوریت این جلسه، شناخت متولی یکپارچه سازی و هماهنگی بین شورای عالی شهر سازی و شورای عالی ترافیک و شناسایی طرح های بالادستی دیگر جهت بازنگری بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.