|
کد خبر:
121554
|
حالا وقت استیضاح است؟!
تیننیوز| وبلاگ اکرم امینی- بیش از یک سال از استیضاح وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم از سوی مجلس نهم شورای اسلامی میگذرد؛ این استیضاح در مهر ۹۴ برگزار شد و در پایان آن، نمایندگان بادادن ۱۷۵ رای مخالف به استیضاح، خواستار باقی ماندن عباس آخوندی در مسند وزارت شدند.
حالا بعد از گذشت ۱۶ ماه از آن استیضاح، بار دیگر طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی روی میز بخشی از نمایندگان است و براساس آخرین اخبار، قرار است امروز (اول اسفند) بار دیگر آخوندی در آزمون استیضاح شرکت کند.
از جمله دلایل استیضاح دوباره آخوندی، بروز سانحه ریلی هفتخوان در آذر امسال است که در آن، بیش از ۴۰ نفر از هموطنانمان کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند؛ سانحهای که دلیل آن، بروز خطای انسانی در استفاده از سیستم ATC (کنترل خودکار قطار) اعلام شد. مدیرعامل راهآهن مسئولیت بروز این خطا را پذیرفت و از سمت خود استعفا داد؛ اقدامی که در حوادث مشابه کمتر از سوی مسئولان دیده شده است. باوجود استعفای مدیرعامل راهآهن و عذرخواهی وزیر راه و شهرسازی، از آن زمان تا امروز برخی نمایندگان همچنان بر طبل استعفا و استیضاح کوبیدهاند.
بخشی دیگر از دلایل نمایندگان برای استیضاح آخوندی، مسکن مهر است؛ طرحی که آخوندی از ابتدا مخالفت خود را با اجرای آن ـ بهدلیل نسنجیده بودن طرح ـ اعلام کرد اما وعده داد که اتمام و نهایی کردن این طرح را براساس تعهد دولت پیشین به مردم، برعهده میگیرد.
بروز مشکلات فنی فراوان در بخشی از مسکن مهر تحویل داده شده به مردم در دولتهای پیشین و نبود زیرساختهایی مانند آب، برق، گاز و امکاناتی مانند مدرسه، کلانتری و... در بخشی از سایتهای مسکن مهر، موجب شد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، دستور دهد هیچ مسکن مهری بدون تامین زیرساختها تحویل داده نشود، بر همین اساس، در حال حاضر اگرچه کار ساختوساز بخشی از واحدهای مسکن مهر به پایان رسیده اما این واحدها به مردم تحویل داده نمیشود و همین مسئله اعتراضهایی را بهدنبال دارد. از سوی دیگر کمبود بودجه دولتی موجب شده وزارت نیرو امکان تامین فوری و کامل تمامی زیرساختهای لازم برای واحدهای تمامشده را نداشته باشد. با این حال دولت تلاش کرده با تخصیص اعتباراتی به وزارت نیرو برای تامین زیرساختها، به اتمام هرچه زودتر طرح مسکن مهر کمک کند.
جالب آن است که براساس سخن قائممقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، دولتهای نهم و دهم ـ بهعنوان مبدع طرح مسکن مهر ـ در مجموع ۶۹۰ هزار واحد مسکن تحویل مردم دادند، درحالیکه در دولت یازدهم، حدود ۸۴۰هزار واحد تحویل داده شده و تاکنون ۸۲۰هزار واحد سند گرفتهاند.
از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم به دلیل وجود طرح ناتمام مسکن مهر، هنوز نتوانسته طرح خود در مسکن اقشار کمدرآمد با عنوان مسکن اجتماعی را حتی کلید بزند. راه و شهرسازی حوزهای وسیع است که همه مردم در هر لحظه از زندگی خود، در خانه و در خیابان با آن سروکار دارند؛ بنابراین آشکار است که کاستیهای این حوزه بیشتر به چشم میآید. با این همه، نمیتوان از اقدامات مطلوب وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در حوزههای مختلف چشم پوشید. عملیاتی شدن طرح نوسازی ناوگان هوایی کشور بعد از بیش از ۲ دهه، کلید خوردن نوسازی بیش از ۶۵هزار کامیون فرسوده، توسعه حملونقل ریلی حومهای، کلید خوردن نوسازی ناوگان ریلی و برقیسازی راهآهن بعد از سالها و کاهش ۴هزار نفری تلفات رانندگی، بخشی از این اقدامات سازنده است. از سوی دیگر شورای عالی شهرسازی و معماری در دولت یازدهم، بسیاری از طرحهای زمینخواری را بیسرانجام گذاشته و مانع تخریب بخشهای زیادی از سواحل و دامنهکوها و ساختوساز در حریم دریاها شده است.
نخستین استیضاح آخوندی در دولت نهم ـ بهعنوان مجلسی اصولگرا ـ بیسرانجام ماند و آخوندی گفت «رای مجلس نشان میدهد هم مجلس و هم مردم، زحمتهای همکاران ما را دیدهاند. » حال باتوجه به هماهنگی بیشتر میان مجلس دهم و دولت، انتظار میرود فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی این بار با انصاف بیشتری دیده شود. اکنون در روزهایی که پیگیری مسئله مهم نوسازی ناوگان هوایی باید دغدغه اصلی این روزهای وزارت راه و شهرسازی باشد و لازم است این وزارتخانه بخشی از توان خود را صرف آمادگی راهها و ناوگان مختلف حملونقل برای سفرهای نوروزی کند، جا دارد این پرسش را از نمایندگان پرسید که آیا حالا وقت استیضاح است؟
از جمله دلایل استیضاح دوباره آخوندی، بروز سانحه ریلی هفتخوان در آذر امسال است که در آن، بیش از ۴۰ نفر از هموطنانمان کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند؛ سانحهای که دلیل آن، بروز خطای انسانی در استفاده از سیستم ATC (کنترل خودکار قطار) اعلام شد. مدیرعامل راهآهن مسئولیت بروز این خطا را پذیرفت و از سمت خود استعفا داد؛ اقدامی که در حوادث مشابه کمتر از سوی مسئولان دیده شده است. باوجود استعفای مدیرعامل راهآهن و عذرخواهی وزیر راه و شهرسازی، از آن زمان تا امروز برخی نمایندگان همچنان بر طبل استعفا و استیضاح کوبیدهاند.
بخشی دیگر از دلایل نمایندگان برای استیضاح آخوندی، مسکن مهر است؛ طرحی که آخوندی از ابتدا مخالفت خود را با اجرای آن ـ بهدلیل نسنجیده بودن طرح ـ اعلام کرد اما وعده داد که اتمام و نهایی کردن این طرح را براساس تعهد دولت پیشین به مردم، برعهده میگیرد.
بروز مشکلات فنی فراوان در بخشی از مسکن مهر تحویل داده شده به مردم در دولتهای پیشین و نبود زیرساختهایی مانند آب، برق، گاز و امکاناتی مانند مدرسه، کلانتری و... در بخشی از سایتهای مسکن مهر، موجب شد وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، دستور دهد هیچ مسکن مهری بدون تامین زیرساختها تحویل داده نشود، بر همین اساس، در حال حاضر اگرچه کار ساختوساز بخشی از واحدهای مسکن مهر به پایان رسیده اما این واحدها به مردم تحویل داده نمیشود و همین مسئله اعتراضهایی را بهدنبال دارد. از سوی دیگر کمبود بودجه دولتی موجب شده وزارت نیرو امکان تامین فوری و کامل تمامی زیرساختهای لازم برای واحدهای تمامشده را نداشته باشد. با این حال دولت تلاش کرده با تخصیص اعتباراتی به وزارت نیرو برای تامین زیرساختها، به اتمام هرچه زودتر طرح مسکن مهر کمک کند.
جالب آن است که براساس سخن قائممقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، دولتهای نهم و دهم ـ بهعنوان مبدع طرح مسکن مهر ـ در مجموع ۶۹۰ هزار واحد مسکن تحویل مردم دادند، درحالیکه در دولت یازدهم، حدود ۸۴۰هزار واحد تحویل داده شده و تاکنون ۸۲۰هزار واحد سند گرفتهاند.
از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم به دلیل وجود طرح ناتمام مسکن مهر، هنوز نتوانسته طرح خود در مسکن اقشار کمدرآمد با عنوان مسکن اجتماعی را حتی کلید بزند. راه و شهرسازی حوزهای وسیع است که همه مردم در هر لحظه از زندگی خود، در خانه و در خیابان با آن سروکار دارند؛ بنابراین آشکار است که کاستیهای این حوزه بیشتر به چشم میآید. با این همه، نمیتوان از اقدامات مطلوب وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در حوزههای مختلف چشم پوشید. عملیاتی شدن طرح نوسازی ناوگان هوایی کشور بعد از بیش از ۲ دهه، کلید خوردن نوسازی بیش از ۶۵هزار کامیون فرسوده، توسعه حملونقل ریلی حومهای، کلید خوردن نوسازی ناوگان ریلی و برقیسازی راهآهن بعد از سالها و کاهش ۴هزار نفری تلفات رانندگی، بخشی از این اقدامات سازنده است. از سوی دیگر شورای عالی شهرسازی و معماری در دولت یازدهم، بسیاری از طرحهای زمینخواری را بیسرانجام گذاشته و مانع تخریب بخشهای زیادی از سواحل و دامنهکوها و ساختوساز در حریم دریاها شده است.
نخستین استیضاح آخوندی در دولت نهم ـ بهعنوان مجلسی اصولگرا ـ بیسرانجام ماند و آخوندی گفت «رای مجلس نشان میدهد هم مجلس و هم مردم، زحمتهای همکاران ما را دیدهاند. » حال باتوجه به هماهنگی بیشتر میان مجلس دهم و دولت، انتظار میرود فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی این بار با انصاف بیشتری دیده شود. اکنون در روزهایی که پیگیری مسئله مهم نوسازی ناوگان هوایی باید دغدغه اصلی این روزهای وزارت راه و شهرسازی باشد و لازم است این وزارتخانه بخشی از توان خود را صرف آمادگی راهها و ناوگان مختلف حملونقل برای سفرهای نوروزی کند، جا دارد این پرسش را از نمایندگان پرسید که آیا حالا وقت استیضاح است؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.