|
کد خبر:
117012
|
اعاده حیثیت حملونقل هوایی با برجام
تیننیوز| در یادداشتی که روزنامه گسترش تجارت چاپ کرده است میخوانیم:
تحریم اقتصادی یکی از ابزارهای سیاسی است که همواره در طول تاریخ به طور ناجوانمردانه علیه کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی به جهت در پیش گرفتن مواضع مستقل همواره مشمول این رویه سیاسی قرار گرفته است.
تحریم اقتصادی یکی از ابزارهای سیاسی است که همواره در طول تاریخ به طور ناجوانمردانه علیه کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی به جهت در پیش گرفتن مواضع مستقل همواره مشمول این رویه سیاسی قرار گرفته است.
در این مسیر صنعت هوانوردی کشور یکی از بخشهای زیربنایی و اقتصادی است که در صف مقدم قرار گرفت، به طوری که از همان دوران اولیه فروش هواپیما را «تحت شرایطی» اعلام کردند. البته در دورههای بعد، بهویژه در رابطه با موضوعات هستهای تشدید مقررات تحریم ضربات سنگینتری به بیشتر زمینههای صنعت هوانوردی کشوری، حتی بخش بهرهبرداری وارد آورد. علاوه بر ممنوعیت فروش هواپیما، محرومیت از خرید قطعات و لوازم هواپیما، خرید تجهیزات ناوبری هوایی و فرودگاهی و قطعات تجهیزات ناوبری، دریافت اسناد و مدارک جدید هواپیماها، دریافت سوخت هوانوردی، لغو روابط مالی
برای معاملات شرکتهای هواپیمایی در خارج از کشور و... ازجمله مشکلات ناشی از تحریم بود. اگرچه کارشناسان، متخصصان و کارکنان صنعت هوانوردی ایران در تمامی بخشها با استفاده از علم و دانش و تجربههای پیشین خود توانستند در این دوران دشوار، امکان فعالیت فرودگاهی، ناوبری هوایی و هوانوردی را فراهم کنند و لحظهای حرکت این صنعت عظیم متوقف نشد اما نمیتوان انکار کرد که در این دوران، صنعت آسیبهای فراوانی را متحمل شده است. بخشی از این آسیبها، به دلیل بروز برخی سوانح هوایی خسارتهای جانی بود و از طرف دیگر خسارات مالی داشتیم زیرا برای تهیه وسایل و تجهیزات
و قطعات از طریق واسطهها باید مبالغ بیشتری پرداخت میشد. نکته قابلتوجهی که نباید از آن غافل بود آسیبهای اجتماعی تحریم صنعت هوانوردی است که در اثر آن خدمات ارائه شده نمیتوانست منطبق با خواستههای مردم باشد. در صورتی که سانحهای اتفاق میافتاد نه تنها نزدیکان مسافران در غم از دست دادن عزیزان خود ناراحت بودند بلکه آحاد جامعه نیز با شنیدن اخبار آن نسبت به عملکرد این صنعت ابراز نگرانی داشتند و این، نوعی آسیب اجتماعی است. یکی دیگر از انواع آسیبهای اجتماعی و اقتصادی در مواردی بود که اشکالات فنی و کمبود قطعات و لوازم هواپیما زمینه تاخیر پرواز
را ایجاد میکرد و آسیبهای روحی و روانی برای مسافران به دنبال داشت و گاهی خسارتهای مادی نیز برای مسافرانی ایجاد میکرد که به دلیل تاخیر به وجود آمده به موقع به مقصد نمیرسیدند.
صنعت هوانوردی کشور، همانطور که بیشترین آسیبها را از تحریم دید، یکی از پیشروترینها در استفاده از منافع پسابرجام است. باتوجه به اینکه این صنعت در دوران تحریم آسیبهای فراوانی متحمل شده بود، به محض باز شدن فضا در پساتحریم و با تلاش و کوشش تمامی دستاندرکاران، بهویژه کارکنان دستگاه دیپلماسی و اراده قابلتوجه مقامات سیاسی کشور از فرصت پیشآمده به خوبی استفاده کرد و میتوان گفت برجام دستاوردهای قابلتوجهی برای صنعت هوانوردی به همراه داشت. در چارچوب موافقتنامههای دوجانبه خدمات هوایی بین ایران و سایر کشورها باید شرکتهای هواپیمایی ایرانی و کشورهای دیگر در مسیرهای هوایی معینی پرواز کنند اما در دوران تحریم، به دلیل دریافت نشدن سوخت هواپیما، خدمات تعمیراتی و قطعات و صرف هزینههای اضافی، زمینه رقابت برای شرکتهای ایرانی فراهم نبود. با رفع تحریم و عادیسازی روابط اقتصادی در این زمینه، ارائه خدمات به هواپیماهای شرکتهای ایرانی به حالت قبل بازگشت و از خسارتهای بسیاری جلوگیری شد. برای خرید و استفاده از قطعات هواپیما در زمان تحریم شرکتهای هواپیمایی مجبور بودند از روشهای غیرعادی و با استفاده از واسطهها اقدام کنند که علاوه بر تحمل هزینههای اضافی، تردید در دسترسی به قطعات استاندارد هم وجود داشت، در حالی که با رفع تحریم دسترسی به منابع اصلی خرید قطعات فراهم شده و شرکتهای هواپیمایی با هزینه مناسب میتوانند قطعات موردنظرشان را تامین کنند. اما بزرگترین دستاورد برجام در حوزه هوانوردی کشور امکان مراوده و مذاکره با شرکتهای تولیدکننده هواپیما برای خرید هواپیمای نو است. اگرچه در دوران تحریم با تلاش شرکتهای هواپیمایی نسبت به خرید هواپیماهای بهاصطلاح دست دوم و منطبق با استانداردها اقدام و خدمات به مردم ارائه شد اما امکان دستیابی به منابع اصلی تولید وجود نداشت و شرکتها نمیتوانستند از سایر تسهیلات ازجمله تامین اعتبار مالی از سوی موسسات مالی بهرهمند شوند. خوشبختانه پسابرجام این امکان را ایجاد کرد تا با شرایطی مذاکرات قراردادی انجام و منتهی به خرید مستقیم از تولیدکننده شود و بتوان از تسهیلات تامین اعتبار مالی نیز استفاده کرد.
علیرضا منظری - کارشناس هوانوردی
صنعت هوانوردی کشور، همانطور که بیشترین آسیبها را از تحریم دید، یکی از پیشروترینها در استفاده از منافع پسابرجام است. باتوجه به اینکه این صنعت در دوران تحریم آسیبهای فراوانی متحمل شده بود، به محض باز شدن فضا در پساتحریم و با تلاش و کوشش تمامی دستاندرکاران، بهویژه کارکنان دستگاه دیپلماسی و اراده قابلتوجه مقامات سیاسی کشور از فرصت پیشآمده به خوبی استفاده کرد و میتوان گفت برجام دستاوردهای قابلتوجهی برای صنعت هوانوردی به همراه داشت. در چارچوب موافقتنامههای دوجانبه خدمات هوایی بین ایران و سایر کشورها باید شرکتهای هواپیمایی ایرانی و کشورهای دیگر در مسیرهای هوایی معینی پرواز کنند اما در دوران تحریم، به دلیل دریافت نشدن سوخت هواپیما، خدمات تعمیراتی و قطعات و صرف هزینههای اضافی، زمینه رقابت برای شرکتهای ایرانی فراهم نبود. با رفع تحریم و عادیسازی روابط اقتصادی در این زمینه، ارائه خدمات به هواپیماهای شرکتهای ایرانی به حالت قبل بازگشت و از خسارتهای بسیاری جلوگیری شد. برای خرید و استفاده از قطعات هواپیما در زمان تحریم شرکتهای هواپیمایی مجبور بودند از روشهای غیرعادی و با استفاده از واسطهها اقدام کنند که علاوه بر تحمل هزینههای اضافی، تردید در دسترسی به قطعات استاندارد هم وجود داشت، در حالی که با رفع تحریم دسترسی به منابع اصلی خرید قطعات فراهم شده و شرکتهای هواپیمایی با هزینه مناسب میتوانند قطعات موردنظرشان را تامین کنند. اما بزرگترین دستاورد برجام در حوزه هوانوردی کشور امکان مراوده و مذاکره با شرکتهای تولیدکننده هواپیما برای خرید هواپیمای نو است. اگرچه در دوران تحریم با تلاش شرکتهای هواپیمایی نسبت به خرید هواپیماهای بهاصطلاح دست دوم و منطبق با استانداردها اقدام و خدمات به مردم ارائه شد اما امکان دستیابی به منابع اصلی تولید وجود نداشت و شرکتها نمیتوانستند از سایر تسهیلات ازجمله تامین اعتبار مالی از سوی موسسات مالی بهرهمند شوند. خوشبختانه پسابرجام این امکان را ایجاد کرد تا با شرایطی مذاکرات قراردادی انجام و منتهی به خرید مستقیم از تولیدکننده شود و بتوان از تسهیلات تامین اعتبار مالی نیز استفاده کرد.
علیرضا منظری - کارشناس هوانوردی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.