| کد خبر: 269415 |

بررسی تکنولوژی های انواع سیستم های حمل و نقل

تکنولوژی ها و سیستم های حمل و نقل امروزه بسیار پیشرفته شده اند و برای بهبود ایمنی، کارایی و پایداری در حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند.

تین نیوز

تکنولوژی ها و سیستم های حمل و نقل امروزه بسیار پیشرفته شده اند و برای بهبود ایمنی، کارایی و پایداری در حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند.

خودروهای هوشمند و خودران، سامانه های مدیریت پارکینگ هوشمند، سامانه های هوشمند ترافیک مانند انواع دوربین ها و سنسورها، فناوری های انرژی پاک در حمل و نقل مثل خودروهای الکتریکی و هیدروژنی، فناوری های ارتباطات در حمل و نقل مانند اینترنت اشیاء 5G و شبکه های هوشمند؛ این تکنولوژی ها و سیستم ها بهبود قابل توجهی در عملکرد حمل و نقل، افزایش ایمنی رانندگان و کاهش تأثیرات منفی بر محیط زیست داشته اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مرکز مدیریت راه های کشور، در عصر حاضر با کمی مکث و نگاه به تغییرات گذشته متوجه می شویم که زمانه پیش رو چه شکل های مختلفی در خود بوجود آورده است و شتاب بسیار تندی را از لحاظ این تغییرات گرفته است. عامل اصلی این تغییرات عمده گسترش فن آوری های روز جهانی است که باعث تغییر در شیوه ی زندگی شهروندان شهر معاصر و نحوه ی استفاده ی آن ها از منابع موجود در شهر می باشد. قدمت کاربرد ور برنامه ریزی سیستم های حمل و نقل هوشمند به اوایل دهه ۹۰ میلادی می رسد که در کشورهای توسعه یافته، از همان زمان شروع به مطالعه طراحی و گسترش این سیستم ها نموده اند با توجه به توسعه سیستم های مختلف حمل ونقل زمینی و افزایش تقاضای سفر به صورت تصاعدی و مشکلات عرضه، شاخه های مختلف ITS توانسته اند، تاثیرات بسیار مطلوبی در حل چالش های حمل و نقل برای دولت ها فراهم می آورد. سیستم های هوشمند تا به الان در زمینه های مختلفی به یاری انسان برای برطرف سازی مشکلات آمده است که در این مطلب به یک نوع از سیستم ها ITS برای بکارگیری آن در سیستم حمل و نقل عمومی پرداخته شده و به تاثیرات عمده ی آن در مدیریت این سیستم اشاره می شود.

با توجه به توسعه شهرها و توجه خاص به توسعه پایدار شهر در آینده پیش رو می توان اینگونه عوان کرد که سیستم حمل و نقل هوشمند می تواند ما را در رساندن به شهری پایدار و تحقق آرمان شهر پایدار یاری رساند. یکی از مهم ترین شاخص های توسعه پایدار شهری توسعه سیستم حمل و نقل عمومی پاک در شهر می باشد که در حال حاضر توجه ویژه ای به سیستم حمل و نقل عمومی شده است که دلایلی چون ارزان بودن، دسترسی آسان، امکان توسعه سریع و عملیاتی داشتن و غیره می توان اشاره کرد.

سیستم حمل و نقل هوشمند با بکاربردن فناوری های جهانی و روز در سیستم حمل و نقل عمومی می تواند تاثیرات اساسی در روند توسعه شهر داشته باشد. این تحقیق با مطالعات انجام شده به میزان تاثیرات و تغییرات عملکردی هر دو سیستم در کنار هم اشاره می شود و به نتایجی قابل توجه می رسد.

منظور از سیستم حمل و نقل عمومی مجموعه ای از افراد، امکانات و تجهیزات و زیرساخت هایی است که هدف آن جابه جایی مسافر به صورت انبوه در سطح شهر می باشد. در یک سیستم حمل نقل عمومی از انواع مختلف وسایل حمل و نقل استفاده می شود، از قبیل اتوبوس، مینی بوس، مترو و انواع قطارهای درون شهری. به طور کلی وظیفه ی اصلی هر سیستم حمل و نقل عمومی، انتقال و جابه جایی سالم، سریع و راحت مسافران در مقیاس وسیع و بر حسب نیاز است. خدماتی که این سیستم باید ارایه دهد، به سه دسته تقسیم می شود:

۱- جمع آوری مسافران از مناطق مسکونی و مناطق دیگر شهر.

۲- انتقال مسافران به مراکز فعالیت تجاری، صنعتی و جمع آوری مسافران در فاصله ی بین مراکز مناطق یاد شده.

۳- توزیع مسافران بین مراکز کار و زندگی و محل های تفریحی.

در این مطالعات از BRT به عنوان یک فرم تغییرپذیر خطوط جابه جایی سریع مسافر که متشکل از ایستگاه ها، وسایط نقلیه و گذرگاه های مناسب جهت ارائه ی خدمات توسط وسایل نقلیه هوشمند در یک قالب کلی است ذکر می گردد. از نظر کاربردی مطابق با نیازهای جامعه و تاسیسات اطرافش طراحی گردیده، به طوری که قابلیت تغییر در طیف وسیعی از محیط اطراف خود را دارا می باشد. این سیستم حمل و نقل در بسیاری زمینه ها همانند یک LRT (حمل و نقل ریلی سبک) می باشد اما با قابلیت کارکرد متغیر و سرمایه گذاری کمتر و هزینه ی عملکرد پایین تر. اغلب یک سرمایه گذاری کوچک در خطوط اختصاصی می تواند یکی مل و نقل سریع منطقه ای را منجر شود.

BRT ترکیبی از تاسیسات، سیستم ها و سرمایه گذاری ها در صنعت حمل و نقل می باشد که در نتیجه آن سرویس های متداول اتوبوسرانی به سرویس های حمل و نقل با تاسیسات ثابت، با بازدهی بیشتر و موثرتر برای استفاده کنندگان تبدیل می شود. همینطور وسیله حمل و نقلی با انعطاف و کارایی بالا که ترکیبات مختلف فیزیکی، عملیاتی و اجزای مختلف سیستم را در یک سیستم یکپارچه و ثابت با کیفیت و کمیت بالاتر در برمی گیرد. همچنین کیفیت بالا، مناسب و راحت برای استفاده کنندگان، وسیله حمل و نقل سریع و با کمترین هزینه می باشد.

دلایل به کارگیری BRT

متولیان حمل و نقل شهری در تمام دنیا در حال آزمودن راه حل های پیشرفته ی حمل و نقل هستند. در بحث حمل و نقل شهری، با توجه به سطح هوشیاری افراد، دریافتن راه حل های جدید برای بزرگراه های قفل شده از ماشین، علاقه ی جدیدی را برای برطرف نمودن این ناهنجاری های شهری می طلبد. این نگرانی ها منجر به بازنگری فناوری جدید عبور و مرور مانند BRT که راه بسیار سودمندی را برای ارتقای سطح کیفیت و کارایی بالا برای سیستم حمل و نقل شهری مهیا می سازد.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۱۹۷۶ در اتاوا انجام شد، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که یک سیستم که بر پایه ی اتوبوس است، می تواند با نصف هزینه ی حمل و نقل ریلی ساخته شود و می تواهند با ۲۰ درصد هزینه ی کمتر به اجرا درآید. در بوستون BRT به خاطر سودهای کارکردی و خدماتی انتخاب شده است و نه به خاطر سود سرمایه می تواند یک راه بسیار کم هزینه برای این تحول با کیفیت بالا و کارآمد باشد. پیشرفت در تکنولوژی های نو مثل وسایل پاکیزه، وسایل با سطح کیفی پایین تر و هدایت مکانیکی و الکترونیکی، BRT را به عنوان یکی راه حل جذاب برای مسافران و مقامات معرفی کرده است.

متخصصان حمل و نقل و طراحان شهری در تمام دنیا در حال آزمایش راه حل های جدید برای حل مساله ی ترافیک هستند. این علاقه ی جدید به نگرانی های محیط زیست و علاقه برای حل و فصل شدن مشکل بزرگره ها و همچنین بد شکل شدن شهرها برمی گردد. این نگرانی های منجر به آزمایش دوباره ی سیستم های موجود و قبول کردن انواع جدید آن است.

عناصر اصلی یک سیستم BRT

  • – وسایل نقلیه (اتوبوس ها) با ظرفیت جابجایی بالا
  • – سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS)
  • – ایستگاه های عریض
  • – محل عبور مشخص شده؛ خطوط و خیابان های اختصاصی
  • – سیستم جمع آوری هزینه حمل ونقل
  • – خدمات رسانی با قابل اطمینان بالا و بطور مستمر (از قبیل تکنولوژی های مرتبط با اطلاع رسانی در زمینه زمان بندی آمدن اتوبوس های بعدی)
  • – دسترسی آسان عابرین و دوچرخه سواران به ایستگاه ها
  •  
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.