| کد خبر: 267847 |

◄ ایتالیا طولانی ترین پل معلق جهان را می سازد

طرح ساخت پل تنگه مسینا، برای اتصال سرزمین اصلی ایتالیا به جزیره سیسیل و تبدیل شدن آن به عنوان طولانی ترین پل معلق جهان اواخر ماه ژانویه امسال توسط دولت ایتالیا تایید شد.

تین نیوز

یک ضرب‌المثل رایج در ایتالیایی وجود دارد که شبیه «وقت گل نی» ما ایرانی ها است که به این صورت ترجمه می‌شود: «وقتی پل مسینا تمام شد این کار را خواهم کرد». طبق نوشته های پلینی، رویای پلی که سرزمین اصلی را به سیسیل از طریق تنگه مسینا متصل می کند به زمان رومیان برمی گردد، زمانی که بشکه ها و چوب ها را به هم چسباندند تا ۱۰۰ فیل جنگی را در سال ۲۵۲ قبل از میلاد، از کارتاژ به رم منتقل کنند. از آن زمان، رویای ساختن پلی بر تنگه مسینا، رویای برخی دولتمردان ایتالیایی بوده است. در صورت ساخت، پل بر روی تنگه مسینا در ایتالیا، طول آن ۳.۲ کیلومتر، خواهد شد که طولانی ترین پل معلق جهان محسوب می شود.

در سال ۲۰۰۶ و در زمان نخست وزیری سیلویو برلوسکونی، شرکت ایتالیایی WeBuild، در مناقصه اجرای این طرح پیروز شد. اما با سقوط برلوسکونی، رومانو پرودی، نخست وزیر بعدی، این طرح را هدر دادن پول و خطر برای محیط زیست دانست. اما قرار است تحت نظر دولت جورجیا ملونی و با اعلام ماتئو سالوینی، وزیر حمل و نقل این کشور، ساخت این پل، دوباره در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز، طرح ساخت پل تنگه مسینا، برای اتصال سرزمین اصلی ایتالیا به جزیره سیسیل و تبدیل شدن آن به عنوان طولانی ترین پل معلق جهان اواخر ماه ژانویه امسال توسط دولت ایتالیا تایید شد. نزدیک به ۱۱ میلیارد یورویی برای این پروژه بزرگ در نظر گرفته شده است.

اما پس از تکمیل ساخت آن، به طولانی ترین پل معلق جهان با فاصله دهنه ۳.۲ کیلومتر تبدیل خواهد شد که بدین ترتیب نزدیک به ۵۰ درصد طولانی تر از رکورددار کنونی یعنی پل چاناق قلعه در ترکیه است.

پروفسور بتی از دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده در مورد ساخت پل معلق تنگه مسینا توضیح داد: «وقتی ماشینی دارید که از روی پل عبور می کند، عرشه بار خود را از طریق آویز به کابل اصلی منتقل می کند. و کابل اصلی بار خود را به تیرک ها و لنگرها تقسیم می کند.»

مهندسان ایتالیایی چندین دهه است که بر روی طراحی های پل تنگه مسینا مشغول به کار هستند. طراحی این پل یک چالش بزرگ بود، چرا که این تنگه در مسیر تندبادهای ۲۷۰ کیلومتری بر ساعت قرار دارد و با امواج به شدت خروشان و زمین لرزه های ناشی از گسل صفحات تکتونیکی اوراسیا و آفریقا در دریای مدیترانه مواجه است.

ساخت طولانی ترین پل ایتالیا

ممکن است برنامه های ساخت این پل خوب به نظر برسند، اما چالش هایی پیش روی آن است. جنوب ایتالیا محدوه‌ی فعالیت دو باند بزرگ جنایت های سازمان یافته در کالابریا و سیسیل است. این باندهای قدرتمند مافیا، از مخالفان جدی ساخت این پل هستند، چراکه بخش اعظمی از قدرت آنها، از فقر مردم منطقه تغذیه می شود.

اما سالوینی نگرانی ها را کم اهمیت جلوه داده است. او اخیراً به پارلمان این کشور گفت: «من از نفوذ جنایتکاران نمی ترسم، ما می توانیم تضمین کنیم که بهترین شرکت های ایتالیایی، اروپایی و جهانی در آنجا کار می کنند. به ازای هر یورو سرمایه گذاری روی پل، نهادهای نظارتی وجود خواهند داشت که در حال کار روی آنها هستیم».

طولانی ترین پل ایتالیا

مشکلات ژئوفیزیکی نیز وجود دارد که ممکن است مقابله با آنها حتی دشوارتر باشد. تنگه مسینا در امتداد خط گسلی قرار دارد که زمین لرزه ۷.۱ در سال ۱۹۰۸ در این منطقه، بیش از ۱۰۰,۰۰۰ نفر را کشت و سونامی ای ایجاد کرد که مناطق ساحلی را در دو طرف کالابریا و سیسیل ویران کرد. این زلزله، مرگبارترین رویداد لرزه ای ثبت شده در اروپا تا به امروز است.

در طرح پیشنهادی WeBuild، این پل برای مقاومت در برابر بادهایی تا سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت ساخته می شود. سه خط در هر جهت وجود خواهد داشت – دو خط برای خودروهای عاد، و یکی برای عبور اضطراری، با خطوط قطار در وسط. بر اساس طرح فعلی، ۶,۰۰۰ خودرو و کامیون در هر ساعت و ۲۰۰ قطار در هر روز می توانند در این پل تردد کنند.

طولانی ترین پل ایتالیا

این پل حدود ۷۴ متر بالاتر از سطح دریا خواهد بود و به کانال ناوبری ۶۰۰ متری اجازه می دهد تا کشتی های باری و حتی بلندترین کشتی های تفریحی از زیر آن عبور کنند. همچنین این پل، برای مقاومت در برابر زلزله ۷.۵ ریشتری طراحی شده است.

مدیر مهندسی WeBuild به پارلمان ایتالیا گفت که مرحله ساخت و ساز به تنهایی ۲.۹ میلیارد یورو به تولید ناخالص داخلی ملی این کشور کمک می کند و ۱۰۰,۰۰۰ نفر و ۳۰۰ تامین کننده، عمدتا از مناطق سیسیل و کالابریا که نرخ بیکاری در آنجا بالاست، به کار گرفته خواهند شد.

ویرانگر برای حیات وحش

محیط بانان مدت هاست که استدلال می کنند این پل برای زمین و حیات وحش ویرانگر خواهد بود. تنگه مسینا، مکان بسیار مهمی برای مهاجرت پرندگان و پستانداران دریایی است و ساخت و ساز این پل، ممکن است مسیرهای مهاجرت بین آفریقا و اروپا را مختل کند.

ساخت طولانی ترین پل معلق جهان در ایتالیا

سالوینی اصرار دارد که تأثیر ساخت پل بر اقتصاد به‌طور غیرقابل باوری زیاد است و می‌گوید که کشتی‌های باری از آسیا می‌توانند در سیسیل پهلو بگیرند و زمانی که ریل‌های پرسرعت در سیسیل ساخته شوند، آن کالاها می‌توانند با قطارهای سریع‌السیر به اروپا منتقل شوند.

ساخت طولانی ترین پل معلق جهان در ایتالیا

افکار عمومی در هر دو طرف تنگه درباره ساخت طولانی ترین پل معلق جهان در ایتالیا مختلط است، افرادی که در موقعیتی هستند که از طریق افزایش تجارت و گردشگری به واسطه ساخته شدن این پل سود می برند، به طور کلی از آن حمایت می کنند و کسانی که بدشان نمی آید سیسیل را تا حد زیادی منزوی نگه دارند، مخالف این طرح هستند.

طولانی ترین پل معلق فعلی اروپا و آسیا را به هم متصل می کند

در حال حاضر طولانی ترین پل معلق جهان در ترکیه است. پل موسوم به «چاناق قلعه ۱۹۱۵» که هم اکنون به عنوان طولانی ترین پل معلق جهان شناخته می شود، دو سوی تنگه داردانل را به یکدیگر متصل می کند و نشان دهنده یک دستاورد زیرساختی مهم برای ترکیه است.

این پل مواصلاتی، قاره اروپا و آسیا را در داخل ترکیه به هم متصل می کند و جابه جایی سریع را ممکن ساخته است، بطوریکه دیگر نیاز نیست همچون گذشته با لنج و کشتی به آنطرف رفت که به خودی خود معمولاً حدود یک ساعت و نیم طول می کشد.

عرض تنگه داردانل ۳۵۷۳ متر است و بزرگترین دهنه بین دو ستون پل چاناق قلعه به تنهایی معادل ۲۰۲۳ متر است و بدین سان است که هم اکنون لقب بزرگترین پل معلق جهان را به خود اختصاص داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مراسم افتتاحیه این پل با بالیدن به کشورش گفت: «ترکیه از ژاپن که طولانی ترین پل جهان را از نظر فاصله طولی بین دهنه میانی را دارد پیشی گرفته و مقام اول را به خود اختصاص داده است.»

این پل توسط شرکت های ترکیه ای و کره جنوبی و همراستا با تقویت روابط بین این دو کشور با هزینه ای بالغ بر ۲.۰۶ میلیارد پوند و به مدت ۵ سال ساخته شد. به غیر از استانبول، اکنون این تنها بزرگراهی در ترکیه است که اروپا و آسیا را به یکدیگر متصل می کند و کل این مسافت را می شود در عرض ۶ دقیقه طی کرد.

این پل شهر گلیبولو را در سمت اروپایی و شهر لاپسکی را در سمت آسیایی ترکیه به هم یکدیگر متصل می کند. نام آن - پل چاناق قلعه ۱۹۱۵ - به افتخار پیروزی بزرگ دریایی امپراتوری عثمانی بر نیروهای بریتانیایی در طول جنگ جهانی اول انتخاب شده است. در آن زمان، بریتانیایی ها سعی داشتند تا کنترل این تنگه را به دست بگیرند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.