| کد خبر: 267526 |

◄ کاخ هشت بهشت اصفهان؛ کاخی بهشتی در نصف جهان

یکی از آثار جذاب و تماشایی باقی مانده از دوران صفویه کاخ هشت بهشت در اصفهان ​​است. معماری درخشان این عمارت در کنار طراحی و تزیینات آن، عمارت هشت بهشت را به قصری افسانه ای تبدیل کرده است.

تین نیوز

عمارت هشت بهشت که عظمت و زیبایی آن گردشگران بسیاری را به شکوه آن سوق داده است، یکی از دیدنی ترین عمارت های شهر باستانی اصفهان است. این بنای تاریخی دیدنی در ضلع غربی خیابان چهارباغ و رو به روی خیابان شیخ بهایی قرار دارد. نام های دیگر کاخ هشت بهشت، هشت در بهشت، هشت به هشت و باغ بلبل است. این کاخ در پارک شهید رجایی واقع شده است. 

به گزارش تین نیوز، این کاخ از یکی از آثار جذاب و تماشایی باقی مانده از دوران صفویه ​​است. معماری درخشان این عمارت در کنار طراحی و تزیینات آن، عمارت هشت بهشت را به قصری افسانه ای تبدیل کرده است. عمارت هشت بهشت اصفهان دارای چهار نمای مختلف است که هر یک از یک زاویه خاص قابل مشاهده است. همچنین باغی در اطراف این بنا وجود دارد که بسیار چشم نواز بوده اما متأسفانه در گذر زمان آسیب دیده و امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده است. بااین حال، اخیراً پارکی در نزدیکی کاخ هشت بهشت با ترکیبی از طرح های سنتی و مدرن ایجاد شده است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

هشت بهشت اصفهان

موقعیت کاخ هشت بهشت اصفهان

یکی از دو باغِ واقع در خیابان چهارباغ کاخ هشت بهشت ​​و باغ آن است. موقعیت دقیق کاخ هشت بهشت در ضلع غربی خیابان چهارباغ و مقابل خیابان شیخ بهایی است. رسیدن به اینجا با وسایل حمل و نقل عمومی با اتوبوس امکان پذیر است. ایستگاه اتوبوس شهری نزدیک ترین ایستگاه به این کاخ زیبا و جذاب است.

جاذبه های توریستی نزدیک به عمارت هشت بهشت

عمارت هشت بهشت اصفهان در نزدیکی برخی از جاذبه های توریستی زیبای دیگر اصفهان قرار دارد. از دیگر جاذبه های نزدیک کاخ هشت بهشت ​​می توان به موارد زیر اشاره کرد که می توانید در بازدید از هشت بهشت، از آن ها نیز دیدن فرمایید:

  • میدان نقش جهان
  • کاخ چهل ستون
  • مسجد شیخ لطف الله
  • عالی قاپو
  • دروازه قیصریه (بازار بزرگ)
  • مسجد امام

هشت بهشت اصفهان

 تاریخچه کاخ هشت بهشت

اصفهان جاذبه های تاریخی و معماری غنی خود را تا حد زیادی مدیون دوران صفویه و شاهانش است. شاه عباس، اولین پادشاه سلسله صفوی، اصفهان را به عنوان پایتخت انتخاب کرد. یکی از تصمیمات او برای تبدیل اصفهان به شهری شایسته برای امپراتوری خود این بود که یک خیابان طویل به نام چهارباغ بسازد و باغ هایی زیبا و تماشایی در آن ایجاد کند. متأسفانه امروزه هیچ کدام از این باغ ها به جز باغ چهل ستون و باغ هشت بهشت ​​باقی نمانده است.

زیبایی باغ هشت بهشت به طور کامل و مثل روز اول باقی نمانده است، بااین حال کاخ هنوز یک بنای تاریخی چشم نواز است که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن آن می آیند. کلمه هشت بهشت ​​در واقع به هشت در ورودی بهشت اشاره دارد. کاخ هشت بهشت ​​در سال۱۰۸۰ هجری قمری یعنی زمانی که شاه سلیمان صفوی سومین سال سلطنت خود را جشن می گرفت، افتتاح شد و تا مدت ها زیباترین کاخ جهان نامیده می شد.

باغ بلبل یا همان باغی این عمارت دیدنی در آن واقع شده است، در حقیقت بخشی از باغ بزرگ نقش جهان اصفهان بود. دستور ساخت این باغ بزرگ را شاه اسماعیل صفوی صادر کرده بود. باغ نقش جهان تا زمان حکومت شاه اسماعیل به همان شکل باقی ماند، اما پس از او جانشینانش باغ را چند تکه کردند. باغ بلبل هم سهم یکی از آنها شد. در زمان شاه عباس دوم و شاه سلیمان درختان بیشتری در باغ بلبل کاشته شدند؛ درختانی که بعضی از آنها تا به امروز پابرجا مانده اند. 

برخی از مورخان می گویند که این عمارت محل زندگی هشت سوگلی شاه سلیمان بوده و در واقع برای او نقش حرمسرا داشته است.  چهار نفر از این خانم ها در اولین طبقه و بقیه در طبقه دوم سکونت داشتند.

هشت بهشت اصفهان

از سرنوشت این کاخ پس از شاه سلیمان اطلاعات دقیقی وجود ندارد. آنچه پس از آن برای این کاخ اتفاق افتاده است، به دوران ناصرالدین شاه قاجار و زمان حکومت ظل السلطان بر اصفهان بازمی گردد. طبق آنچه مورخان می گویند، در زمان حکومت او یعنی در سال ۱۳۰۰ این کاخ به مدرسه سلطنتی یا همایونی تبدیل شد. علی خان ناظم العلوم هم رئیس این مدرسه شد. مدرسه همایونی با وجود تربیت شاگردان بسیار، تنها دو سال دوام آورد. پس از آن مدرسه تعطیل شد تا این عمارت باشکوه باری دیگر به کاخ تبدیل شود و این مرتبه به دستور ناصرالدین شاه، افتخارالدوله مالک آن شود.

در زمان حیات افتخارالدوله همان طور که شاه شرط کرده بود، عمارت خیابان چهارباغ هیچ تغییری نکرد اما با فوت او وراث دست به کار شدند. پس از افتخارالدوله وراث او عمارت را گچ کاری کردند تا بسیاری از تزیینات نقاشی، طلاکاری و آینه کاری ها محو شوند. به هر حال، این کاخ تا سال ۱۳۴۳ در اختیار آنها بود. در این سال کاخ تماشایی و دلربا به وزارت فرهنگ و هنر سپرده شد. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در خیابان چهارباغ چندین کاخ و عمارت وجود داشته و تنها این عمارت از گذر روزگار و تخریب در امان مانده است. نام این کاخ با شماره ۲۲۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

چرا به این بنا هشت بهشت می گویند؟

هیچ کس دقیقا نمی داند که چرا اینجا به هشت بهشت معروف شده است. درباره علت نامگذاری این بنای تاریخی چند نظر مختلف وجود دارد.

  • عده ای معتقدند که این عمارت تنها بنای باقیمانده از هشت باغی است که روزگاری در اینجا دایر بود.
  • برخی دیگر می گویند شاه سلیمان می خواسته است اینجا را به بهشتی برای سوگلی هایش که هشت نفر بودند، تبدیل کند.
  • عده ای دیگر بر این باورند که نام این بنا از معماری آن گرفته شده است؛ گوشه و کنار این بنا را که ببینید متوجه هشت ضلعی ها می شوید.
  • گروهی هم اعتقاد دارند که نام اینجا از هشتی یا ورودی بهشت گرفته شده است. در حقیقت، این باغ باصفا و عمارت آن را ورودی بهشت می دانند.
  • دسته آخر هم می گویند اسم اینجا به همان تصور بهشت بازمی گردد. بهشت هفت طبقه است و اینجا شکوهی بیشتر از بهشت دارد.

درباره وجه تسمیه این عمارت نظرات مختلفی وجود دارد اما به نظر می رسد، نام اینجا به معماری آن مربوط می شود. هر گوشه از این کاخ را که نگاه کنید با سازه ها یا تزیینات و نقاشی های هشت ضلعی روبه رو می شوید.

ساختار کاخ هشت بهشت

از جمله ویژگی های جذاب عمارت هشت بهشت کاشی کاری های باشکوه این کاخ است که ​​شامل انواع نقاشی های مربوط به پرندگان، حیوانات و شکارچیان است. این عمارت دارای چهار نمای مختلف است که علی رغم شباهت هایشان هر کدام منحصربه فرد هستند. ممکن است به نظر برسد که نمای جلوی شمالی نمای اصلی است، اما حوض موجود در باغ حاکی از آن است که نمای اصلی نمای شرقی است.

این کاخ دوطبقه در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین ساخته شده است. دیوارهای طبقه اول شامل نقاشی ها و معماری جذاب ایرانی اصیل است. طبقه دوم اتاق ها، پنجره ها و درها را با نقش و نگارهای بسیار زیبا به نمایش می گذارد. در وسط سالن اصلی این عمارت یک حوض مرمری زیبا وجود دارد که حوض مروارید نام دارد. طراحی استخر به گونه ای است که آب مانند مروارید از سوراخ های آن تراوش می کند. طراحی تزیینی هنرمندانه و باشکوه این بنا در تمام این سال ها مسافران را حیرت زده کرده است.

هشت بهشت اصفهان

چگونه به کاخ هشت بهشت اصفهان ​​برسیم؟

دسترسی به کاخ هشت بهشت به دلیل قرارگرفتن آن در مرکز شهر اصفهان بسیار آسان است. آدرس دقیق عمارت هشت بهشت به شرح زیر است:

اصفهان، امتداد خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت

با ماشین شخصی

یکی از راه های رفتن به هشت بهشت با ماشین شخصی است. اگر می خواهید با ماشین شخصی خود به کاخ هشت بهشت ​​بروید، حتماً از نقشه های آنلاین کمک بگیرید، زیرا در شهر اصفهان محدودیت ترافیکی وجود دارد و نمی توانید مستقیماً به این کاخ دسترسی داشته باشید.  پارکینگ عمومی در خیابان گلدسته و جایی نزدیک به این عمارت واقع شده است.

با مترو

در میدان امام حسین که کمی بالاتر از پارک شهید رجایی و کاخ هشت بهشت ​​قرار دارد، ایستگاه مترویی به همین نام وجود دارد که می توانید از آن برای رسیدن به کاخ هشت بهشت ​​استفاده کنید. کافی است به خیابان چهارباغ یا خیابان گلدسته راه پیدا کنید و از آنجا به باغ هشت بهشت ​​ (پارک شهید رجایی) و کاخ هشت بهشت برسید.

با اتوبوس

راحت ترین راه برای رسیدن به کاخ هشت بهشت ​​استفاده از اتوبوس است. ایستگاه اتوبوس مربوط به میدان امام حسین و خیابان باغ گلدسته که تحت عنوان خیابان هشت بهشت نیز شناخته می شود؛ در نزدیکی کاخ قرار دارند. می توانید از اتوبوس پیاده شوید و مستقیم به سمت قصر بروید.

هشت بهشت اصفهان

در نزدیکی کاخ هشت بهشت ​​کجا غذا بخوریم؟

شاید دوست داشته اید در رستوران های خوب اطراف کاخ هشت بهشت اصفهان ​​غذاهای خوشمزه ایرانی میل کنید. رستوران های متنوعی در نزدیکی این عمارت زیبای تاریخی قرار دارند که جوابگوی نیاز گردشگرانی که برای بازدید از هشت بهشت می آیند و دیگر مشتریان هستند. برخی از محبوب ترین رستوران های نزدیک عمارت هشت بهشت عبارت اند از:

  • فست فود آداک
  • رستوران ونیز
  • رستوران نوبهار
  • رستوران سرای سیمرغ
  • رستوران شهرزاد
  • رستوران پاستور
  • رستوران سنتی حکیم باشی
  • رستوران کوثر

در نزدیکی کاخ هشت بهشت کجا اقامت کنیم؟

باتوجه به این که از همه جای دنیا بازدیدکنندگان زیادی برای دیدن عمارت زیبای هشت بهشت به اصفهان می آیند؛ هتل های زیادی در این شهر احداث شده که کیفیت خدمات متنوعی ارائه می دهند. برخی از هتل های نزدیک به کاخ هشت بهشت اصفهان عبارت اند از:

  1. هتل های یک ستاره: هتل پارتیکان و هتل نقش جهان

  2. هتل های دوستاره: هتل جهانگردی

  3. هتل های سه ستاره: هتل صفوی، هتل توریست، هتل آپارتمان ونوس

  4. هتل های چهارستاره: هتل عالی قاپو و هتل پیروزی

  5. هتل های پنج ستاره: هتل عباسی

هشت بهشت اصفهان

بهترین زمان و ساعات بازدید از هشت بهشت

بازدید از باغ بلبل ( پارک شهید رجایی) و نمای بیرونی عمارت هشت بهشت، در همه ساعات امکان پذیر است.  برای بازدید از داخل عمارت هم می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر راهی پارک شهید رجایی شوید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد نگین انگشتریِ اصفهان یعنی کاخ زیبای هشت بهشت صحبت کردیم. اشاره کردیم که این عمارت زیبا توسط اولین پادشاه صفوی یعنی شاه عباس ساخته شد و امروزه یکی از زیباترین عمارت های تاریخی ایران محسوب می شود که نام هشت بهشت واقعاً برازنده آن است.

 اصفهان یکی از قطب های اصلی هنر و معماری در دنیاست و به همین دلیل به آن لقب نصف جهان داده اند. این شهر هر ساله میزبان توریست های زیادی است که برای لذت بردن از زیبایی ها آن به این شهر سفر می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.