| کد خبر: 39367 |

غفلت از گردشگری زمستانی در سواحل شمالی

تین نیوز | دریای خزر و سواحل آن در شهرهای شمالی کشور از ظرفیت بکر و بی‌نظیری در بخش گردشگری دریایی و جذب سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در تمام سال بویژه فصل زمستان برخوردار است، که متاسفانه این ظرفیت همواره با یک غفلت تاریخی همراه بوده است.
  
راه اندازی حمل و نقل دریایی با استفاده از کشتی های تفریحی، ایجاد گردشگاه های دریایی و ایستگاه های تفریحات آبی، راه اندازی تورهای گردشگری ماهیگیری و همچنین ورزش های تفریحی آبی نظیر اسکی روی آب و جت اسکی و ایجاد آکواریوم دریایی از جمله توانمندی ها و ظرفیت های این دریاست که هنوز سرمایه گذاری لازم برای ایجاد این فضای توام با نشاط و آرامش و اشتغال در سواحل شمالی صورت نگرفته است.
 
این ظرفیت گرچه می تواند امکانات و تفریحات خوبی را در تمام ایام سال به گردشگران ارائه دهد، اما حتی در فصل پاییز و زمستان که میزان گردشگران در شهرهای ساحلی با کاهش زیادی همراه است نیز می تواند جاذب گردشگران و مسافران و مانع رکود فرصت های شغلی در این ایام باشد.
 
معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در این باره به جام جم می گوید: در زمینه توسعه گردشگری دریایی در این استان و با حمایت استاندار، طی یک سال اخیر گام های خوبی برداشته شده است که در این زمینه می توان به تشکیل کمیته ای به ریاست استاندار و تحت نظارت اداره اقتصاد و دارایی استان به منظور برطرف کردن موانعی که بر سر راه سرمایه گذاران این بخش وجود دارد، اشاره کرد.
 
حمیدرضا آذرپور با اشاره به این که اکنون شرایط خوبی برای جذب سرمایه گذار در این بخش فراهم شده است، می افزاید: در همین زمینه راه اندازی خط کشتی دریایی برای تردد به استان های همجوار و کشورهای همسایه از طریق کشتی های بزرگ تفریحی در دستور کار قرار گرفته و به این منظور با دو سرمایه گذار نیز برای تامین این کشتی ها و راه اندازی این خط دریایی قراردادهایی منعقد شده است. وی با اشاره به دلایل و موانع توسعه نیافتن گردشگری دریایی در استان های شمالی می گوید: یکی از مهم ترین موانع این است در منطقه ای هستیم که مرز دریایی وجود دارد و باید ضوابط خاص مرزی در این منطقه رعایت شود و تردد کشتی ها و شناورها نیز منوط به دریافت یک سری مجوزهای خاص است که گاهی روندی طولانی دارد و این امر سرمایه گذار را از ورود به این چرخه زمانبر و گاهی پردردسر و سرمایه گذاری در این بخش منصرف می کند.
 
آذرپور یادآور می شود، این تصور که فصل پاییز و زمستان، فصل رکود و کاهش حضور گردشگران در استان های ساحلی است هم از دیگر موانع توسعه یافتن این بخش است، زیرا سرمایه گذار می اندیشد که به دلیل نبود گردشگر در این ایام شش ماه از سال سرمایه وی بدون سودآوری خواهد خوابید، در حالی که این تصور صحیح نیست و اکنون در صدد تغییر این نگرش سرمایه گذاران هستیم. معاون گردشگری میراث استان گیلان خاطرنشان می کند که با تکمیل زیرساخت های استان نظیر آزادراه مناسب که مسیر تهران - گیلان را بسیار کاهش داده و همچنین احداث راه آهن که بزودی میسر می شود، شاهد حضور گردشگران و مسافران در ایام سرد سال در استان نیز خواهیم بود؛ امری که سرمایه گذاری در بخش های دریایی در این ایام را توجیه پذیر می کند و اخیرا سرمایه گذاران نیز به آن واقف شده اند.
 
آذرپور منطقه آزاد بندرانزلی را نیز یکی دیگر از فرصت های استان عنوان می کند که طی سال های اخیر رغبت سرمایه گذاران را برای حضور در بخش های دریایی افزایش داده است.
 
وی درباره توقف فعالیت کشتی تفریحی میرزا کوچک خان نیز که در گذشته در آب های استان تردد و گردشگران را جابه جا می کرد، می گوید: توقف این کشتی تفریحی به دستور سازمان بنادر و کشتیرانی استان و به دلیل فرسودگی و تمام شدن عمر کاری این کشتی صورت گرفته است، با این حال فعالیت این کشتی در صورت بازسازی کامل و اخذ دوباره تمام مجوزهای لازمه امکان پذیر خواهد بود، ضمن این که این کشتی هم اکنون برای تعمیرات اساسی در مازندران به سر می برد و پس از اخذ مجوزهای لازم دوباره به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
 
250 روز آرام و بدون توفان 
در همین زمینه مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران نیز یادآور می شود که دریای مازندران بیش از 250 روز از سال آرام و به دور از روزهای توفانی است که بیشتر این روزها به روزهای زمستان اختصاص دارد، بنابراین گردشگرانی که در زمستان به سواحل مازندران سفر می کنند، می توانند از گذراندن اوقات فراغت خود در سواحل بیشترین لذت را داشته باشند.
 
دلاور بزرگ نیا با تاکید بر این که گردشگران در زمستان فقط نمی توانند در دریا شنا کنند، اما دیگر فعالیت های تفریحی دریایی نظیر جت اسکی و قایق سواری به دلیل آرام بودن دریا قابل انجام است، می افزاید: بهره برداری گردشگری از دریای خزر در فصول پاییز و زمستان بسیار بهتر خواهد بود، به همین دلیل در دستور کار این سازمان نیز قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به افزایش ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد امکانات و تاسیسات گردشگری مرتبط با سواحل و دریا در مازندران و با بیان این که این سرمایه گذاران می توانند متناسب با فصول زمستان و پاییز خدمات ویژه ای در پروژه های خود تعریف کنند، می افزاید: سرمایه گذاران بخش خصوصی در صورتی که به پویا بودن گردشگری ساحلی و دریایی در نیمه دوم سال توجه داشته باشند، می توانند با ایجاد زیرساخت های لازم در طرح های خود زمینه ورود بیش از پیش گردشگران به شمال کشور را در زمستان فراهم کنند.
 
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با بیان این که در زمینه ایجاد امکانات گردشگری دریایی، اداره کل بنادر و دریانوردی استان نهایت همکاری را با سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می دهد، تاکید می کند: گام نخست برای توسعه گردشگری دریایی، ورود و به کارگیری شناورهای مسافری و تفریحی در آب های استان است که اکنون ورود این شناورها با همکاری دو گروه سرمایه گذار بخش خصوصی قطعی شده و در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی اداره بنادر و دریانوردی استان بزودی شاهد به آب اندازی این شناورهای مسافری و تفریحی در آب های استان خواهیم بود.
 
بزرگ نیا با اشاره به این که این شناورهای تفریحی و مسافری قرار است با تلاش سرمایه گذاران بخش خصوصی از کشورهای دیگر خریداری و وارد مازندران شود، تاکید می کند: در صورتی که این شناورهای تفریحی راه اندازی شود، می توان از آنها در فصل زمستان نیز بهره برداری کرد که عاملی برای رونق هر چه بیشتر گردشگری دریایی مازندران در زمستان خواهد بود.
 
مدیر کل بنادر استان مازندران نیز با بیان این که در سال های گذشته شاهد نوعی سرمایه گریزی در این بخش بودیم و شیوه های ناسالم اقتصادی شکل گرفته بود، می گوید: اما امروز سرمایه گذاران بخوبی در بخش بنادر ورود می کنند و مذاکراتی در زمینه گردشگری دریایی صورت می گیرد.
 
منوچهر تاتینا با بیان این که سالانه می توان 400 هزار شغل در سواحل شمالی ایجاد کرد، می افزاید: بسیاری از سرمایه گذاران برای دریافت مجوز تاسیس سکو در تنکابن، نور و نوشهر مراجعه کرده اند و ما به دنبال مکان یابی برای اسکله های تفریحی و توریستی و توسعه گردشگری دریایی هستیم.
 
به گفته وی، سود تسهیلات اعطایی برای خرید شناورهای مسافری صفر درصد و بقیه تسهیلات 12 درصد محاسبه خواهد شد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.