بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

برای ساخت کشتی‏های بزرگ مزیت نداریم

تین نیوز | مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: صنایع کشتی‏سازی ایران و از جمله مجتمع ایزوایکو توانمندی لازم برای تعمیرات کشتی را دارند؛ اما در بخش ساخت شناورهای بزرگ نمی‏توان به آنها تکیه کرد.
 
محمدحسین داجمر  درباره اظهارات اخیر محمدرضا نعمت‏زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد که از کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش خواسته بود از توان ایزوایکو بیشتر بهره ببرند.
 
وی دراین‏باره توضیح داد: در بخش تعمیرات کشتی ما حتما از بیشترین ظرفیت ایزوایکو بهره خواهیم برد؛ ضمن آنکه توانمندی ایجادشده در این بخش که در قالب شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز بوجود آمده، ناشی از همکاری، مشارکت و سرمایه‏گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی بوده است.
 
داجمر افزود: پرشیا هرمز توان تعمیر انواع کشتی تا ظرفیت 70 تا 75 هزار تن را دارد و با تمدید قرارداد کشتیرانی و ایزوایکو برای 15 سال دیگر که اخیرا صورت گرفت؛ قصد داریم توانمندی و ظرفیت‏های این یارد تعمیراتی را توسعه دهیم تا هم کشتی‏های ناوگان کشتیرانی و هم سایر کشتی‏های عبوری در منطقه خلیج فارس را تعمیر کنیم.
 
وی درعین حال از وضعیت ساخت شناور در ایزوایکو به شدن انتقاد کرد و یادآور شد: قراردادهای کشتیرانی جمهوری اسلامی برای ساخت کشتی‏های کانتینربر با ایزوایکو با گذشت بیش از 10 سال هنوز محقق نشده و تحویل کشتی سوم (ایران کاشان) که قرار بود در دهه فجر انجام شود، بار دیگر به تعویق افتاد.
 
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه «ورود ایران به فاز ساخت کشتی‏های بزرگ نیازمند مطالعات عمیق اقتصادی و فنی است»، تصریح کرد: اینکه ما بخواهیم هر چیزی را به هر قیمتی در داخل بسازیم، نه شرط عقل است و نه توانمندی آن وجود دارد و نهایتا هم، به ورشکستگی اقتصاد کشور منجر خواهد شد.
 
وی با طرح این پرسش که «لطمه چند صد میلیون دلاری ایزوایکو به کشتیرانی جمهوری اسلامی بابت ساخت کشتی‏های کانتینربر را چه کسی جبران می‏کند؟»، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی به همراه شرکت ملی نفتکش بعنوان دو ناوگان تجاری و نفتی کشور باید در عرصه بین‏الملل با خطوط کشتیرانی خارجی رقابت کنند و نمی‏توانند هزینه‏های سنگین چنین قراردادهایی را متحمل شوند.
 
داجمر با بیان اینکه «مزیت اقتصادی ساخت کشتی در داخل با تجربه دو دهه اخیر زیر سؤال رفته است»، درعین حال تصریح کرد: در بخش تعمیرات، ما از ابتدا بر فعال شدن یاردهای داخلی و نیاز جدی منطقه خلیج فارس به فعالیت‏های تعمیراتی تأکید داشتیم؛ اما این نیاز سال‏ها مغفول مانده بود، تا آنکه با مشارکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و تأسیس شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز توانمندی خوبی در داخل بوجود آمد.
 
وی یادآور شد: متأسفانه، حوضچه بزرگ ایزوایکو که امکان تعمیر نفتکش‏های سوپرتانکر و 300 هزار تنی را فراهم می‏کند؛ هنوز ناتمام مانده است.
 
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در مورد وضعیت فعلی ایزوایکو نیز با بیان اینکه «مدتی وزارت صنعت از این مجتمع کشتی‏سازی غافل شده بود و حتی بحث واگذاری آن به وزارت دفاع مطرح شد»، تأکید کرد: اگر دولت برنامه‏ای برای حمایت از صنعت کشتی‏سازی دارد؛ اولین جایی که باید در مورد آن مطالعه و حمایت شود، ایزوایکو است که سال‏ها برای تأسیس و فعال شدن آن هزینه شده است.
 
وی با بیان اینکه «ایزوایکو در شرایط فعلی مزیتی برای ساخت کشتی‏های بزرگ ندارد»، درعین حال افزود: امکان ساخت کشتی‏های کوچک و پرتعداد که در کشور به آن نیاز جدی داریم و همینطور ساخت و تعمیر سکوها و سازه‏های دریایی در این مجتمع وجود دارد و ایزوایکو در این بخش، مزیت نسبی و حتی قطعی دارد.
 
داجمر با بیان اینکه «هدفگذاری ایزوایکو باید در جهت فعال شدن در این بخش‏ها باشد که ارزش افزوده بالایی هم در بر دارد»، گفت: اما اگر بدون مطالعات لازم، بار دیگر سراغ ساخت شناورهای بزرگ برویم تا ساخت آنها سال‏ها معطل بماند؛ خسارت جدی به کشتیرانی‏ها و اقتصاد کشور وارد خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه «سفارش ساخت این شناورها به داخل منجر به تربیت نیرو هم نشد»، تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی نیروهای زیادی را برای کسب تجربه و آموزش در قالب ساخت این کشتی‏ها به خارج اعزام کرد؛ اما تعداد بسیار اندکی از آن افراد در صنعت کشتی‏سازی باقی ماندند.
 
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی همچنین درباره احتمال از سر گرفته شدن قراردادهای این شرکت با یاردهای کره‏ای برای ساخت کشتی گفت: با توجه به اینکه هنوز تحریم‏ها بطور کامل برداشته نشده؛ این امر ممکن نیست. ولی به محض برداشته شدن تحریم‏ها، آنها آمادگی کامل برای احیای قراردادها را دارند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.