بازدید سایت : ۵۷۱۳۷

◄ باب‌المندب آبراهی بین المللی است و تمامی شناورها حق عبور از آن را دارند / قطع رابطه با جیبوتی نگران کننده نیست

◄ باب‌المندب آبراهی بین المللی است و تمامی شناورها حق عبور از آن را دارند / قطع رابطه با جیبوتی نگران کننده نیست

تین نیوز | در پی افزایش تنش در روابط ایران و عربستان که به قطع روابط دو کشور انجامید، کشورهای سودان، بحرین و جیبوتی هم روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. در این رابطه ادعاهایی از سوی برخی فعالان شبکه های مجازی در خصوص جایگاه کشور جیبوتی در تردد کشتی های ایران مطرح که البته این ادعاها از سوی مسئولان رد شد.

به گزارش تین نیوز پس از قطع روابط عربستان با ایران، جیبوتی به عنوان کوچکترین و کم جمعیت ترین کشور آفریقا، بیانیه شدیدالحنی علیه ایران صادر و اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع می کند. پس از آن ادعاهایی از سوی برخی فعالان شبکه های مجازی در خصوص جایگاه کشور جیبوتی در تردد کشتی های ایران مطرح و نگرانی نسبت به ممنوعیت تردد کشتی های ایرانی در تنگه باب المندب شدت گرفت که البته این ادعاها از سوی مسئولان رد شد.

در همین رابطه مسعود دانشمند رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات، در خصوص ادعای اخیر گفت:  باب المندب،  آبراه آزاد و بین‌المللی است نه کانال اختصاصی مانند کانال سوئز که جیبوتی بخواهد مانعی ایجاد کند. ما اگر خدماتی از این کشور بگیریم، به آنها پول می‌دهیم و امکان مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی هم با وجود نیروی دریایی مسلط ایران در آن منطقه، کاملا رد می‌شود.

به گفته دانشمند قطع رابطه‌ جیبوتی با ایران بیش از یک شوخی نیست.

در ادامه علی عزتی معاون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن رد ادعای اخیر مبنی بر جایگاه کشور جیبوتی در تردد کشتی‌های ایران، گفت: باب‌المندب یک آبراه بین المللی است و بر اساس قوانین بین المللی تمامی شناورهای تجاری حق عبور آزاد و امن از این آبراه را دارند.

وی افزود: کشور جیبوتی در موقعیتی نیست که بر باب‌المندب تسلط داشته باشد، بنابراین تردد در آبراه باب المندب به تصمیمات کشور جیبوتی ارتباط ندارد.

در این رابطه به گفته علی جهاندیده معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی براساس توافقات و قوانین مصوب جهانی از سوی سازمان IMO هیچ کشوری به هیچ عنوان حق ندارد به دلیل مسائل و مشکلات بین‌المللی یا دوجانبه یک مسیر دریایی خاص را مسدود کرده و یا اجازه تردد برخی کشتی‌ها در آن را ندهد.

وی افزود: از این‌رو وجود این نگرانی که قطع روابط دیپلماتیک ایران و جیبوتی می‌تواند باعث ممنوع شدن حرکت کشتی‌های ایرانی در تنگه باب المندب شود به هیچ عنوان جدی نیست و قطعا در صورت قطع رابطه نیز کشتی‌های ایران بدون هیچ مشکلی در این مسیر حرکت خواهند کرد.

جهاندیده این را هم گفت: همان‌طور که ما در طول چند دهه گذشته با کشور مصر نیز رابطه دیپلماتیک خاصی نداشتیم، اما کشتی‌های هر دو کشور در آب‌های یکدیگر حرکت کرده و حتی در صورت لزوم پهلوگیری داشتند، در مورد این کشورها نیز همین موضوع صدق می‌کند و خطری متوجه ایران نیست.

یادآور می شود علاوه بر اینکه به گفته اکثر کارشناسان دریایی، قطع ارتباط با جیبوتی برای ایران نگران کننده نیست، تعداد زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی موضوع قطع روابط دیپلماتیک جیبوتی با ایران را سوژه ای برای نوشتن مطالب طنزآمیز دانسته و در روزهای اخیر تعداد مطالبی که در این رابطه در شبکه های مجازی منتشر شده به شدت افزایش یافته است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.